الزام صدور صورتحساب الکترونیکی توسط شرکت‏های بورس و فرابورس

رئیس مرکز تنظیم مقررات، نظام پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان سازمان امور مالیاتی کشور اعلام کرد: در راستای اجرای قانون پایانه های فروشگاهی، صدور صورتحساب الکترونیکی توسط شرکت‏های پذیرفته شده در بورس و فرابورس که از اول آبان‏ماه الزامی شده درحال انجام است.

به گزارش تحریریه، محمد برزگری، رئیس مرکز تنظیم مقررات، نظام پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان سازمان امور مالیاتی کشور اظهارکرد: شرکت‌های پذیرفته شده در بورس و فرابورس به عنوان نخستین گروه از مشمولان اجراکننده قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان از اول آبان‌ماه سال جاری ملزم به اجرای این قانون بوده و هم اکنون در حال صدور صورتحساب الکترونیکی هستند.

وی افزود: با تصویب قانون دایمی مالیات بر ارزش افزوده مصوب سال 1400، کلیه اشخاص مشمول این قانون مکلف به عضویت و ثبت نام در سامانه مؤدیان و صدور صورتحساب الکترونیکی برای فروش کالا و خدمات خود شده‌ اند. براین اساس، سازمان امور مالیاتی کشور با فراهم کردن بسترها و زیرساخت‏های لازم برای اجرای این قانون، تصمیم به اجرای تدریجی این قانون گرفت که طبق آن، طی یک سال و نیم و در 6 مرحله کلیه مودیان مالیاتی ملزم به صدور صورتحساب الکترونیکی می شوند و اولین گروه فراخوان شده شامل شرکت‏‎های پذیرفته شده در بورس و فرابورس از اول آبان ماه سال جاری، مشمول اجرای قانون شده که هم اینک در حال صدور صورتحساب الکترونیکی هستند.

برزگری به ضمانت‏های اجرایی قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان هم اشاره کرد و گفت: براساس ماده (22) این قانون، عدم صدور صورتحساب الکترونیکی، معادل ده درصد (10%) مجموع مبلغ فروش انجام شده بدون صدور صورتحساب الکترونیکی یا بیست میلیون ریال، هریک که بیشتر باشد، جریمه دارد. همچنین، عدم عضویت در سامانه مودیان، عدم استفاده از پایانه فروشگاهی، عدم استفاده از حافظه مالیاتی، استفاده از حافظه مالیاتی متعلق به سایر مودیان و یا واگذاری حافظه مالیاتی خود به دیگران، معادل ده درصد (10%) مجموع مبلغ فروش انجام شده از آن طرق، یا بیست میلیون ریال، هریک که بیشتر باشد و محرومیت از اعمال معافیت‏های مالیاتی، نرخ صفر و مشوق‏های موضوع قانون مالیات‏های مستقیم در همان سال مالی را درپی خواهد داشت.

شایان ذکر است در راستای آشنایی مودیان با پیاده سازی قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان و تبیین این قانون، سازمان امور مالیاتی کشور همایشی را با حضور مدیران و نمایندگان بیش از 600 شرکت پذیرفته شده در بورس و فرابورس در تاریخ 23 شهریورماه سال جاری در مرکز همایش‌های بین المللی صدا و سیما برگزار کرد.

به نقل از سازمان امور مالیاتی کشور، علاوه بر این، مرکز تنظیم مقررات، نظام پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان تاکنون جلسات متعددی با گروه‏های مشمول جهت آموزش، رفع ابهامات فنی، قانونی و اجرایی این قانون و پاسخگویی به اشکالات مودیان برگزار و اخیرا مکاتبه ای با تعداد زیادی از شرکت‏های پذیرفته شده در بورس و فرابورس، انجام داده که جزئیات فرآیند عملیاتی صدور صورتحساب الکترونیکی از نحوه تکمیل تا مشخصات فنی پایانه های فروشگاهی و روش‏های ارسال آن جهت اجرای بهینه و اثربخش این قانون در آنها تصریح شده است.

پایان/

۱۱ آبان ۱۴۰۱ - ۱۹:۰۰
کد خبر: 22543

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 2 =