استیضاح بایدن؟

طبق تازه ترین نظرسنجی ها، بیشتر مردم آمریکا از استیضاح بایدن حمایت می کنند.

به گزارش تحریریه، نظرسنجی جدید نشان داد بیشتر رای دهندگان آمریکایی استیضاح «جو بایدن» را در صورت مسلط شدن دوباره جمهوریخواهان بر کنگره بسیار محتمل می دانند.

نظرسنجی موسسه راسموسن که روز پنجشنبه منتشر شد، فاش کرد چنانچه جمهوریخواهان بتوانند در زمینه دستیابی به کنترل بر کنگره در انتخابات میاندوره ای هفته آینده به پیروزی برسند، بیشتر رای دهندگان انتظار دارند رئیس جمهور جو بایدن با روند استیضاح رو به رو شوند.

این نظرسنجی نشان می دهد ۵۴ درصد از رای دهندگان بر این اعتقادند که مجلس نمایندگان تحت کنترل جمهوریخواهان بایدن را استیضاح خواهد کرد.

بیش از یک نفر از هر پنج آمریکایی (یا ۲۲ درصد) فکر می کنند چنین نتیجه ای بسیار محتمل است. در مقام مقایسه، ۳۲ درصد از پاسخ دهندگان به پرسش های این نظرسنجی گفتند آنها گمان نمی کنند استیضاح محتمل باشد، از جمله ۱۲ درصد می گویند این استیضاح را هرگز محتمل نمی دانند. نزدیک به ۱۳ درصد از رای دهندگان نیز می گویند در این باره، اطمینان ندارند.

 استیضاح بایدن؟

یافته های این نظرسنجی کمتر از یک هفته پیش از رای گیری انتخابات میاندوره ای هشتم نوامبر منتشر می شود.

پپیش بینی ها حاکی است که در انتخابات پیش رو، حزب دموکرات، جناح سیاسی بایدن، کنترل مجلس نمایندگان و احتمالا مجلس سنا را از دست بدهد.

جمهوریخواهان بسیار بیشتر از دموکرات ها به رای دادن در انتخابات میاندوره ای مشتاق اند و نسبت آن، ۳۸ درصد در برابر ۲۴ درصد است.

در نظرسنجی سی ان ان که روز چهارشنبه انتشار یافت، آمده است: رای دهندگان در پاسخ به اینکه از نامزد کدام حزب در حوزه انتخابیه خودشان در کنگره پشتیبانی خواهند کرد، جمهوریخواهان با برتری ۵۱ در برابر ۴۷ (در مقایسه با دموکرات ها) پیش افتادند.

در حالی که تازه ترین نظرسنجی راسموسن نشان می دهد بخش بزرگی از رای دهندگان توقع دارند که بایدن استیضاح شود، یک نظرسنجی که پیش تر موسسه «ریسرچر» انجام داده بود، نشان داد که بیشتر آمریکایی نیز خواهان برکنار شدن رئیس جمهور (بایدن) هستند.

نظرسنجی راسموسن در ماه سپتامبر نشان داد که ۵۲ درصد از رای دهندگان بر این اعتقادند که بایدن باید استیضاح شود، این در مقایسه با آمار ۴۲ درصدی است که با استیضاح مخالف اند.

 استیضاح بایدن؟

حتی اگر یک مجلس نمایندگان تحت کنترل جمهوریخواهان رای به استیضاح رئیس جمهور بایدن بدهد، این رئیس جمهور ناچار به ترک کردن کاخ سفید نخواهد شد. قانون اساسی آمریکا لازم می داند که دست کم اکثریت دو سومی مجلس سنا به نفع برکناری یک رئیس جمهور (آمریکا) رای دهند.

با این حال، روند استیضاح احتمالا دستور کار سیاسی بایدن را تضعیف می کند و به جمهوریخواهان فرصت هایی بدهد تا امتیازات سیاسی به دست آورند. چنانچه جمهوریخواهان در انتخابات میاندوره ای به پیروزی دست یابند، آنها همچنین می توانند این بحث را به پیش ببرند که می توانند روند استیضاح را پی بگیرند، چرا که همان طوری که نظرسنجی راسموسن نشان داد، وقتی که رای دهندگان به نامزدهای جمهوریخواهان رای می دهند، انتظار دارند که چنین نتیجه ای (استیضاح بایدن) به دست آید.

برابر این گزارش، «دونالد ترامپ» رئیس جمهور وقت آمریکا، در دوره ریاست جمهوری اش دو بار با اقدام مجلس نمایندگان تحت کنترل دموکرات ها استیضاح شد. مجلس سنا با ۵۲ رای موافق در برابر ۴۸ رای مخالف، در سال ۲۰۲۰ او را از استیضاح تبرئه کرد. در سال ۲۰۲۱ نیز مجلس نمایندگان ۱۰ رای کمتر از رای اکثریت دو سومی لازم از مجلس سنا برای محکومیت و برکناری ترامپ به دست آورد.

منبع: کانال دیپلماتیک

پایان/

۱۶ آبان ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۰
کد خبر: 22584

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 4 =