مالیات پارسال خانه‌های خالی در ۱۴۰۱ وصول می شود/تعیین تکلیف مالیات خانه‌های لوکس تا ۲ ماه آینده

رئیس سازمان امور مالیاتی کشور گفت: سال گذشته بانک اطلاعاتی مناسبی درباره خانه‌های گران‌قیمت در اختیار نداشتیم که خوشبختانه امسال با همکاری شهرداری‌ها، وزارت راه و شهرسازی و سازمان ثبت املاک توانستیم اطلاعات بسیار ارزشمند و به روزی را دریافت کنیم بنابراین اکنون در حال محاسبه مالیات خانه‌های گران قیمت برای سال ۱۴۰۱ هستیم و تا یک تا ۲ ماه آینده این مالیات‌ها مشخص و برگه تشخیص صادر می‌شود.

به گزارش تحریریه، داود منظور رئیس سازمان امور مالیاتی، در پاسخ به اینکه براساس گزارش دیوان محاسبات مبلغ مالیات دریافتی از خانه‌های خالی در سال 1400 برابر صفر بوده، علت چیست؟ گفت: ما براساس اطلاعات وزارت راه و شهرسازی و سامانه اسکان و املاک، خانه‌های خالی را شناسایی و مالیات آن‌ها را محاسبه می‌کنیم.

وی افزود: این اطلاعات یک بار تقریبا دی ماه به دست ما رسید که ما براساس این اطلاعات مالیات خانه‌های خالی را محاسبه کردیم، در تیرماه وزارت راه و شهرسازی یک بار دیگر اطلاعات جدیدی را به ما داد که با اطلاعات اولیه تفاوت‌هایی داشت، بنابراین ما این اطلاعات را مبنای محاسبه مالیات خانه‌های خالی در سال گذشته قرار دادیم.

گزارش دیوان محاسبات درباره وضعیت مالیات خانه های خالی کاملا درست است؛مالیاتی در 1400 از خانه‌های خالی دریافت نشد/مالیات سال گذشته باید در 1401 وصول شود

منظور اضافه کرد: طبیعی است که در سال 1400 عملا از خانه‌های خالی، مالیات دریافت نکرده باشیم زیرا پایان سال گذشته تکلیف خانه‌های خالی روشن شد یعنی مشخص شد که کدام یک از خانه‌ها خالی هستند بدان معنا که مالیات سال گذشته را باید در 1401 اخذ کنیم، بنابراین گزارش دیوان محاسبات کاملا درست است زیرا بنا نبوده که ما در سال گذشته بابت خانه‌های خالی مالیاتی دریافت کنیم اما امسال به دنبال وصول مالیات این خانه‌ها هستیم، تاکنون نیز مبالغی وصول شده البته تا سقف مالیات‌های پیش‌بینی شده فاصله داریم که در حال تکمیل کار هستیم.

رئیس سازمان امور مالیاتی در ادامه گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت ادامه داد: یکی از مشکلاتی که اکنون با آن روبه رو هستیم این است که حتی اطلاعاتی که وزارت راه و شهرسازی در تیرماه در اختیار ما قرار داد از سوی افرادی که به عنوان دارنده خانه‌های خالی شناخته شده بودند، مورد ایراد و اعتراض قرار گرفت.

وی با بیان اینکه ما این ایرادات را به وزارت راه و شهرسازی منتقل کردیم، تصریح کرد: براساس اطلاعات ما -از اخبار داخلی وزارت راه و شهرسازی که رسمی نیست- وزارت راه و شهرسازی تشخیص داده که از 520 هزار واحد خانه خالی که به ما اعلام شده، بخشی از خانه ها، خالی نبودند یعنی حدود بخشی از رکوردهای اطلاعاتی نادرست بوده است.

صدور برگه های مطالبه منوط به ارائه آخرین فهرست اطلاعات خانه‌های خالی

رئیس سازمان امور مالیاتی گفت: ما تا اطلاعات را دقیق و کامل نکنیم، نمی‌توانیم به مردم بابت دریافت مالیاتی که بدهکار نیستند، فشار بیاوریم، در حال حاضر ما موضوع را با وزارت راه و شهرسازی دنبال می‌کنیم؛ آخرین فهرست اطلاعات پردازش شده درمورد خانه‌های خالی را باید به ما ارائه دهند تا ما بتوانیم برگه‌های مطالبه صادر کنیم و مالیات خانه‌های خالی سال 1400 را وصول کنیم.

سال گذشته بانک اطلاعاتی مناسبی در اختیار نداشتیم

وی در گفتگو با خانه ملت، درباره میزان دریافت مالیات از خانه‌های گران‌قیمت در سال 1400، توضیح داد: ما سال گذشته بانک اطلاعاتی مناسبی در اختیار نداشتیم که امسال خوشبختانه با همکاری شهرداری‌ها، وزارت راه و شهرسازی و سازمان ثبت املاک توانستیم اطلاعات بسیار ارزشمند و به روزی را دریافت کنیم اکنون در حال محاسبه مالیات خانه‌های گران قیمت برای سال 1401 هستیم و تا یک تا 2 ماه آینده این مالیات‌ها مشخص و برگه تشخیص صادر می‌شود و به اطلاع مردم می‌رسد.

پایان/

۱۴ آبان ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۰
کد خبر: 22589

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 4 =