توئیتر در سیطره ناقضان حقوق بشر

سرمایه گذاری قطر پس از اشراف سعودی در شبکه اجتماعی توییتر نگرانی‌ها در ایالات متحده را افزایش داده است.

به گزارش تحریریه، نشریه «فوربس» نوشت، حمایت قطر از خرید توییتر توسط ایلان ماسک نگرانی‌هایی را در برخی محافل در ایالات متحده ایجاد کرده، زیرا ممکن است خطراتی برای امنیت ملی و حریم خصوصی کاربران ایجاد کند.

صندوق دارایی دولتی قطر ۳۷۵ میلیون دلار به قرارداد ماسک برای خرید توییتر اختصاص داد و دوحه را در این شبکه اجتماعی سهیم کرد. این اتفاق تنها چند هفته قبل از میزبانی جام جهانی فوتبال سوالاتی را در اذهان تداعی کرده که جدید نیستند و در حدود یک دهه اخیر محل جدل و بحث بوده اند.

در گزارش فوربس در این زمینه آمده است که، اگر دولت قطر بتواند به داده‌های کاربران دسترسی داشته باشد، این امر می‌تواند خطرات امنیت ملی آمریکا را افزایش دهد.

فوربس در این موضوع به نظرات متخصصان این حوزه و مقامات آمریکایی استناد کرده که پیش از این از دخالت سرمایه گذاران خارجی در توییتر و در رأس آنان شاهزاده سعودی الولید بن طلال ابراز نگرانی کرده بودند.

توئیتر در سیطره ناقضان حقوق بشر

رابطه ای که ارزش بررسی دارد
در جریان یک کنفرانس مطبوعاتی که پس از پایان انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره، از جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا پرسیده شد که آیا خرید ۴۴ میلیارد دلاری توییتر از سوی ایلان ماسک، به دلیل حضور برخی سرمایه‌گذاران خارجی از جمله الولید بن طلال و صندوق سرمایه گذاری قطر، امنیت ملی آمریکا را تهدید می‌کند؟ که بایدن در پاسخ گفت، من فکر می کنم همکاری و روابط فنی ایلان ماسک با سایر کشورها ارزش بررسی دارد.

حدود دو هفته پیش نیز، کریس مورفی، سناتور دموکرات، از کمیته سرمایه گذاری خارجی در ایالات متحده (CFIUS) که یکی از واحدهای وزارت خزانه داری است، خواست تا سرمایه گذاری سعودی و قطر در این شرکت رسانه های اجتماعی را بررسی کند.

وی با اشاره به تحقیقات سال ۲۰۱۹ وزارت دادگستری از دو کارمند توییتر که متهم به اشتراک گذاری اطلاعات خصوصی کاربران توییتر با دولت سعودی بودند گفت، کمیته سرمایه‌گذاری خارجی باید سرمایه‌گذاری‌های غیرقابل کنترل در برخی شرکت‌های حساس آمریکایی، از جمله شرکت‌هایی که فناوری‌های مهم را توسعه می‌دهند و شرکت‌هایی که اطلاعات شخصی حساس شهروندان آمریکایی را در اختیار دارند، بررسی کند.

گزارش فوربس می‌گوید، اگرچه سهم سازمان سرمایه‌گذاری قطر در توییتر بسیار کم است، اما می‌تواند خطرات بالقوه‌ای را برای امنیت ملی ایالات متحده ایجاد کند.

توئیتر در سیطره ناقضان حقوق بشر

زمان بندی معاملات
افزون بر این زمان بندی این معامله همچنین سوالاتی را در مورد منطق پشت سرمایه گذاری قطری‌ها ایجاد می کند. قطر قرارداد خود را با توییتر در ۲۷ اکتبر، کمتر از یک ماه قبل از شروع جام جهانی فوتبال که بیش از یک میلیون هوادار را به این کشور ۳ میلیون نفری خواهد آورد، منعقد کرد.

قطر در سال ۲۰۱۰ حق میزبانی مسابقات جام جهانی را به دست آورد و از آن زمان به دلیل "شرایط مرگبار برای کارگران مهاجر در کارگاه های ساختمانی" و همچنین قوانین سختگیرانه رسانه ای در کانون توجه جهانی قرار گرفته است.

دن ایوز، تحلیلگر Wedbush، تأیید می کند، این معامله برای قطری ها در زمان خوبی انجام می شود. "جام جهانی یک رویداد مهم در دنیای توییتر خواهد بود." "این یک سرمایه گذاری بزرگ است و قطعا یک صندلی دور میز به آنان خواهد رسید."

اما سوالی که فوربس مطرح می کند این است که آیا قطر از این بستر برای درهم شکستن آزادی بیان استفاده خواهد کرد؟ سناتور مورفی می‌گوید مالکیت خارجی توییتر می‌تواند «به افزایش سانسور، اطلاعات نادرست یا خشونت سیاسی منجر شود».

وی افزود که سرمایه‌گذاران خارجی از جمله الولید بن طلال و سازمان سرمایه‌گذاری قطر می‌توانند از این پلت‌فرم برای ساکت کردن منتقدان دولتی و فعالان حقوق بشر در عربستان و قطر استفاده کنند.

قطر قوانین متعددی دارد که آزادی بیان در اینترنت را محدود می کند. قانون جرایم سایبری که در سال ۲۰۱۴ تصویب شد، حداکثر مجازات سه سال زندان را برای هر کسی که به انتشار "اخبار نادرست" یا ارسال محتوای آنلاین "ناقض ارزش ها یا اصول اجتماعی" محکوم شود، تعیین می کند. در سال ۲۰۲۰، قطر قوانین جزایی خود را اصلاح کرد و مجازات هایی تا پنج سال زندان برای پخش یا انتشار "اخبار نادرست یا مخرب" در نظر گرفت.

تخمین زده می شود که تعداد کاربران فعال ماهانه توییتر در قطر در حدود ۶۰۰ تا ۷۰۰ هزار نفر باشد، اما قرار است این ماه قطر در طول مدت برگزاری جام جهانی میزبان ۱.۲ میلیون هوادار باشد که بسیاری از آنها از توییتر برای به اشتراک گذاشتن تجربیات خود استفاده خواهند کرد که این موضوع اساس نگرانی ها در ایالات متحده را تشکیل می دهد.

منبع: مطالعات خلیج فارس

پایان/

۲۸ آبان ۱۴۰۱ - ۰۱:۰۰
کد خبر: 22748

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 2 =