انتخابات در بحرین و تحکیم پایه استبداد آل خلیفه

برگزاری انتخابات بحرین نشان داد این انتخابات نیز هیچ پیشرفت سیاسی را در زمینه برپایی نظام مدرن و ترمیم شکاف های ناشی از تصمیمات آل خلیفه و انحلال جمعیت های سیاسی ایجاد نخواهد کرد و هدف آن تقویت پایه های دیکتاتوری است.

به گزارش تحریریه، انتخابات پارلمانی و شورای های شهر بحرین برگزار شد اما مردم بحرین با برگزاری این انتخابات مخالفت کردند؛ احزاب و جریان های مخالف نیز شرکت در این انتخابات را تحریم کرده بودند. در این انتخابات که مردم، احزاب و جمعیت های بسیاری آن را صوری و فرمایشی قلمداد کردند ۴۳۳ نامزد برای تصدی ۴۰ کرسی پارلمانی و ۱۷۳ نامزد برای تصدی ۳۰ کرسی شوراهای شهر به رقابت پرداختند.

روزنامه «القدس العربی» چاپ لندن در گزارشی به قلم «سعید الشهابی» نویسنده بحرینی نوشت، انتخاباتی که در بحرین برگزار شد دارای پیام های مهمی بود. با وجود تلاش های گسترده نظام بحرین برای جذب اصحاب رسانه از کشورهای غربی این انتخابات مورد توجه گسترده قرار نگرفت.

انتخابات در بحرین و تحکیم پایه استبداد آل خلیفه

این انتخابات در شرایطی برگزار شد که بسیاری از مردم بحرین این انتخابات را تحریم کردند. این در حالی است که نظام بحرین تلاش کرد تا از کشورهای خارجی کمک بگیرد. این نظام نه تنها صندوق های بسیاری را در مناطق مختلف بحرین برپا کرد، بلکه تلاش داشت صندوق هایی را در کشورهایی دارای بحرینی ایجاد کند تا از این طریق میزان مشارکت را بالا ببرد.

همچنین این انتخابات به طور آشکار حجم تابعیت سیاسی دادن را که نظام طی ۲۰ سال گذشته در راستای تغییر راهبردی ساختار جمعیتی این کشور به کار گرفته است، نشان داد. این تغییر ساختار در چارچوب نگاه نظام این کشور به خارج در سایه نرسیدن به توافق داخلی است. مشخص شد که پس از برگزاری ۵ دور انتخابات از سال ۲۰۰۲ تاکنون این طرح انتخاباتی سودی ندارد. زیرا مردم این کشور به ناکارامدی پارلمان و نظام این کشور پی برده اند.

انتخاب اخیر در شرایطی برگزار شد که نظام بحرین روابط خود را با رژیم اشغالگر اسرائیل عادی ساخته و با این اقدام مردم بحرین را عصبانی کرده است. اوضاع داخلی بحرین هم بی ثبات است و بیش از یک هزار و ۴۰۰ زندانی سیاسی در این کشور وجود دارند.

انتخابات در بحرین و تحکیم پایه استبداد آل خلیفه

به نوشته روزنامه القدس العربی، موضوع قطعی آن است که این انتخابات هیچ گونه پیشرفت سیاسی در زمینه روابط عمومی یا در زمینه برپایی نظام مدرن ایجاد نخواهد کرد و شکافی را که در نتیجه تصمیم نظام این کشور برای منحل سازی جمعیت های سیاسی ایجاد شده، ترمیم نمی شود. در نتیجه این تصمیم، کماکان نظام کشور به صورت دیکتاتوری اداره می شود و به گروه های مختلف اجازه همکاری سیاسی واقعی داده نمی شود.

عوامل بسیاری در مشارکت نکردن مردم در انتخابات نقش داشت. از جمله این عوامل سفر پاپ واتیکان به بحرین در هفته نخست ماه جاری بود. اگرچه نظام بحرین خواست با این سفر به انتخابات جنبه قانونی ببخشد، اما موضع پاپ درباره بسیاری از مسائل داخلی بحرین مانع از این خواسته نظام شد. پاپ در سخنرانی خود که بسیاری از مقامات نظام از جمله شیخ «حمد الخلیفه» پادشاه بحرین در آن حضور داشتند خواستار لغو حکم اعدام ۲۵ تن از شهروندان و همچنین آزادی زندانیان سیاسی و برقراری عدالت میان شهروندان بحرین شد.

انتخابات در بحرین و تحکیم پایه استبداد آل خلیفه

این موضع گیری، نظام بحرین را در تنگنا قرار داد. همچنین شورای حقوق بشر هفته گذشته پس از بازنگری فراگیر پرونده حقوق بشر بحرین رای خود را صادر کرد. با وجود تلاش های گسترده نظام بحرین و حامیان آن، این شورا ۲۵۷ مورد نادیده گرفتن مسائل حقوق بشری در بحرین را برشمرد. این موضوع سوژه های بسیاری را برای اصحاب رسانه که سرگرم پوشش اخبار انتخابات بحرین بودند، فراهم کرد و شهروندان را به بی نتیجه بودن انتخابات در پایان دادن به نادیده گرفتن مسائل حقوق بشری خرسند ساخت.

در پایان گزارش آمده است، سازمان بین المللی حقوق بشری از جمله «دیده بان حقوق بشر» در گزارش های خود موضوع سیاست انزوی سیاسی را محکوم کردند زیرا نظام بحرین با استفاده از این سیاست بیش از ۱۰۰ هزار تن از شهروندان بحرین را از نامزدی انتخابات و حضور در پای صندوق های رای محروم کرد.

پایان/

۲۶ آبان ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۰
کد خبر: 22764

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 1 =