محدودیت های قبلی واردات ماشین های معدنی رفع شده است

مشاور معدنی وزارت صمت گفت: تولید کننده داخلی معتقد به توانایی خود در رفع نیاز بازار است در حالی که فعالان بخش معدن معتقدند تولیدات داخلی قادر به تامین نیازهای کشور نیست لذا ماشین های معدنی ساخت داخل به میزان نیاز بخش معدن باید وارد شود.

میلاد رمضان پور مشاور معدنی وزارت صمت در گفت و گو با تحریریه در خصوص تازه ترین مصوبات و طرح های حمایتی از واردات ماشین و ابزارهای مورد نیاز بخش معدن کشور گفت: در حال حاضر براساس آخرین طرح ها و مصوبات وزارت صمت، واردات ماشین آلاتی که در داخل مشابه آن ساخته نمی شود با کمترین محدودیتی رو به رو نیست لذا معدنکار یا پیمانکار می تواند ماشین های زیر پنج سال ساخت را وارد کشور کند.

وی در این مورد توضیح داد: محدودیت های پیشین رفع شده لذا بخشنامه اعطای مجوز واردات بدون کمترین محدودیتی به اصحاب و فعالان بخش معدن ابلاغ شده است. در خصوص ماشین های مورد نیاز بخش معدن با عمر بیش از پنج تا ده سال ساخت با کمک تشکل های بخش خصوصی پیمانکاران و تشکل های موجود، برآوردی صورت گرفته تا میزان نیاز معادن به واردات ماشین بسته به ماده معدنی تولیدی آنها مورد بررسی همه جانبه ای قرار بگیرد. با توجه به اهمیت موضوع نوسازی معادن کشور و بهره بری مضاعف به همین دلیل وزارتخانه بر آن است تا مانع واردات افسار گسیخته ماشین های معدنی بالای 5 سال شود.

رمضان پور در این خصوص توضیح داد: وزارتخانه براساس فرمول هایی توضیح داده که معادن براساس میزان استخراج مواد معدنی خود تا چه اندازه و به چه تعداد نیاز به واردات ماشین معدنی دارند لذا این فرمول بخشنامه شده تا مشکلات این بخش رفع شود، هر چند معدن داران با ارائه مدارک اگر فکر می کنند واردات ماشین های بالای پنج سال به نفع آنهاست می توانند اقدام به واردات کنند چرا که وزارت صمت در این موضوع محدودیتی ایجاد نمی کند به این دلیل که تعیین تکلیف مختص ماشین هایی است که مشابه داخلی آن در کشور ساخته می شود.

وی در این باره توضیح داد: بنا بر آخرین تصمیمات اتخاذ شده مساله ماشین های معدنی ساخت داخل حل شده و هیچ پیمانکار یا معدن داری نمی تواند مدعی محدودیت و ممنوعیت واردات ماشین هایی شود که در داخل مشابه آن تولید نمی شود چرا که در قانون بودجه مصوب شده واردات پنج هزار ماشین راهسازی زیر پنج سال بلامانع است.

وی در خصوص مشکلات و تعارضات خرید و تقاضای ماشین های داخلی معدن گفت: متاسفانه در بحث ماشین های معدنی ساخت داخل دچار مشکلاتی هستیم مبنی بر اینکه تولیدکننده داخلی معتقد به توانایی خود در رفع نیاز بازار است در حالی که فعالان بخش معدن معتقدند تولیدات داخلی قادر به تامین نیازهای کشور نیست لذا ماشین های معدنی ساخت داخل به میزان نیاز بخش معدن باید وارد شود.

وی در خصوص اهم وظایف وزارت صمت در این تعارض و اختلاف گفت: وزارت صمت تلاش می کند تا بی طرفی خود را حفظ کند یعنی نه به صورت مطلق حامی تولیدکننده باشد نه مصرف کننده، بلکه به ازای خرید ماشین معدنی تولید داخل، اجازه واردات داده می شود.

میلاد رمضان پور مشاور معدنی وزارت صمت در خصوص رفع محدودیت های ارزی نیز گفت: محدودیت واردات ماشین های معدنی که تا کنون به دلیل نگرانی بابت تحریم ها و کمبود ارز مانع واردات ماشین می شد برداشته شده است، به همین دلیل جمع بندی ما در وزارت صمت این است که تولید داخل پاسخگو نیست چرا که بخش معدن نیاز بیشتری نسبت به تولید ماشین های معدنی داخلی دارد تا بتواند فعالیت های پرثمری داشته باشد.

پایان/

۳ آذر ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۱
کد خبر: 22896

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 3 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 2
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • A IR ۱۴:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۳
      0 0
      سود در دلالی هست نه معدنکاری
    • A IR ۱۴:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۳
      0 0
      معدنکار می خواد دلالی کنه به اسم معدن چون سود ماشین معدنی بیشتر از معدنکاری هست بهانه میاره بفهم