هیتلر از گور بر می خیزد؟

جنگ اوکراین به تقویت حوزه نظامی آلمان مشروعیت و سرعت بخشیده است؛ برلین برخلاف رویه سابق، با تغییر رویکردهای خود در یک دوره کوتاه ۱۰۰ میلیارد یورو را در حوزه نظامی هزینه می کند.

به گزارش تحریریه، آلمان سال قبل اعلام کرد قصد دارد ۱۰۰ میلیارد یورو به حوزه نظامی خود اختصاص دهد.

هزینه‌های دفاعی این کشور در ۲۰ سال گذشته بین ۱.۱ تا ۱.۴ درصد تولید ناخالص داخلی (GDP) گزارش شده است. در مجموع می‌توان گفت آلمان در سال‌های اخیر حدود ۴۰ میلیارد دلار در حوزه نظامی هزینه کرده، اما از سال ۲۰۱۸، این هزینه‌ها به ۵۲.۸ میلیارد افزایش یافته است.

مدتهاست که شرکای آلمان در ناتو از میزان کم سرمایه‌گذاری‌های این کشور در این حوزه انتقاد داشتند و خواستار اختصاص دو درصد از GDP آلمان به هزینه‌های نظامی بودند. تاکنون دولت فدرال انگیزه واقعی برای افزایش آن نمی‌دید.

«اورآسیا پست» نوشت، در توافقنامه دولت ائتلافی آلمان نیز هیچ تعهدی نسبت به اختصاص دو درصد از GDP دیده نمی‌شود. اما از زمان حمله روسیه به اوکراین چیزهای زیادی تغییر کرده است.

هیتلر از گور بر می خیزد؟

چندی قبل شولتس صدراعظم آلمان، از افزایش قابل توجه هزینه‎ های دفاعی خبر داد. بدین منظور قرار شد در بودجه سال ۲۰۲۲، صندوق ویژه‌ای به حجم ۱۰۰ میلیارد یورو ایجاد شود. قرار است هزینه‌ های نظامی به دو درصد از (GDP) و حتی بیش از آن افزایش یابد.

لیندنر، وزیر دارایی آلمان در این خصوص اظهار داشت: هدف ما - و همچنین هدف من - این است که در طول این دهه یکی از کارآمدترین و نیرومندترین ارتش‌ ها را در اروپا داشته باشیم. یکی از مجهزترین ارتش‌ های اروپا را، چرا که چنین ارتشی با اهمیت آلمان و مسئولیت ما در اروپا همخوانی دارد.

هیتلر از گور بر می خیزد؟

حال سوال اساسی این است که این بودجه کجا صرف خواهد شد. طبق گزارشی که در رسانه‌ها منتشر شده بخشی از جزئیات آن به شرح زیر است:

۲۰ میلیارد یورو: تهیه و نگهداری مهمات (طبق خواسته ناتو از کشورهای عضو)؛
۱۵ میلیارد یورو: جایگزینی ناوگان تورنادو نیروی هوایی؛
۵ میلیارد یورو: بالگردهای ترابری سنگین؛
۳ میلیارد یورو: دیجیتالی کردن نیروها و عملیات زمینی آنها مانند تجهیزات رادیویی؛
۲.۵ میلیارد یورو: توسعه یوروفایترها؛
۱.۱ میلیارد یورو: مدرن سازی سیستم دفاعی زمین به هوا پاتریوت‌ها؛
همچنین افزایش ناوگان نیروی دریایی، مانند خرید ناوچه‌های مدلF۱۲۷ و خرید پهپادهای مسلح؛

Germany's defence budget – more rhetoric than money | OSW Centre for  Eastern Studies

روند افزایش بودجه نظامی آلمان در سال‌ های اخیر نشان می‌دهد، این کشور در حال شکستن تابوی نظامی‌گری است که بعد از جنگ جهانی دوم گرفتارش شده بود. اما در حال حاضر مناقشه اوکراین به تقویت حوزه نظامی آلمان مشروعیت و سرعت بخشیده است.

ایجاد تغییرات اساسی در بوندسوهر حکایت از آن دارد که آلمان در کنار قدرت اقتصادی به دنبال تبدیل شدن به یک قدرت نظامی است.

پایان/

۷ آذر ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۰
کد خبر: 22911

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 8 =