اقتصاد جهان در آستانه شوک‌های خشن

کارشناسان اعتقاد دارند شوک های خشنی در انتظار اقتصاد جهانی قرار دارد که موجب رکود و یک تغییر ساختاری عمیق منجر خواهد شد.

به گزارش تحریریه، کارشناس اقتصادی نشریه «فارین افیرز» هشدار داده است، اگرچه همگی مشتاق هستیم که چالش های اقتصادی را موقتی و به سرعت برگشت پذیر ببینیم، اما این بار جهان به سمت یک تغییر بنیادین اقتصادی و مالی به جای یک رکود دیگر پیش می رود.

«محمد الاریان» مشاور ارشد اقتصادی موسسه «Allianz» و مدیر عامل سابق شرکت بانفوذ بازار اوراق قرضه PIMCO در تفسیری برای این نشریه شناخته شده و تاثیرگذار آمریکایی نوشت ترکیبی از چند مولفه همچون فشارها بر عرضه، سیاست های انقباضی بانک های مرکزی و شکنندگی بازار بر رشد تاثیرگذار هستند.

Mohamed El-Erian

این اقتصاددان بر این باور است که سه روند جدید به طور خاص به چنین تحولی منتهی می شوند و احتمالاً نقش مهمی در شکل‌دهی به فرایندهای اقتصادی در چند سال آینده خواهند داشت که عبارتند از : تغییر از تقاضای ناکافی به عرضه ناکافی به‌عنوان یک عامل مهم که برای چند سال بر رشد تاثیر منفی بزرگی خواهد داشت؛ نقدینگی بی حد و حصر بانک های مرکزی و شکنندگی فزاینده بازارهای مالی.

او معتقد است: این تغییرات بسیاری از تحولات اقتصادی غیرعادی در چند سال اخیر را تفسیر می کند، و این احتمال مطرح است که با افزایش مکرر و خشونت‌آمیز شوک‌ ها، در آینده عدم اطمینان بیشتری ایجاد خواهد شد.

این اقتصاددان هشدار داد که این تغییرات بر افراد، شرکت ها و دولت ها، از نظر اقتصادی، اجتماعی و سیاسی تأثیر خواهد گذاشت.

A hard landing for the global economy | The Hill

الاریان از فدرال ریزرو آمریکا به ویژه به دلیل کندی آن در تشخیص تأثیر مخرب تورم بر اقتصاد و سپس افزایش شدید نرخ بهره برای جبران زمان از دست رفته انتقاد کرد.

وی همچنین گفت که بازارها طوری عادت کرده اند که انتظار پول آسان از بانک های مرکزی داشته باشند. تاثیر نامطلوب این امر، آن بوده است که بخش قابل توجهی از فعالیت های مالی جهانی برای مدیریت دارایی ها به سهام خصوصی و صندوق های تامینی و در کل به نهادهایی سرازیر شود که کمتر تحت نظارت قرار دارند.

پایان/

۱۱ آذر ۱۴۰۱ - ۰۲:۰۰
کد خبر: 22989

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 1 =