تصویب و ابلاغ دستورالعمل انتشار سوابق تخلفاتی و کیفری مدیران، ناشران و نهادهای مالی

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار از تصویب و ابلاغ دستورالعمل انتشار سوابق تخلفاتی و کیفری مدیران،ناشران و نهادهای مالی خبر داد و گفت: این دستورالعمل پس از ۱۳ سال سرانجام تصویب شد و موجب کاهش تخلفات خواهد شد.

به گزارش تحریریه، مجید عشقی در نشست خبری با اشاره به اقدامات صورت گرفته از سوی این سازمان جهت حمایت از بازار سرمایه اظهار کرد: تصویب بسته ۱۰بندی، پیگیری نحوه محاسبه و اعمال سقف برای خوراک سوخت صنایع، پرداخت سود سهام عدالت، پرداخت منسجم و الکترونیکی سودهای سنواتی، تقویت منابع و سازوکارهای عملکردی صندوق تثبیت و توسعه بازار، الزام تخصیص ۱۰ درصد از وجوه حاصل از عرضه اولیه سهام دولت برای بازارگردانی، نمایش عمق مظنه، بازنگری در فرم های افشای اطلاعات کدال از جمله اقدامات است که از سوی سازمان بورس صورت گرفته است.

رییس سازمان بورس افزود: در بخش اصلاحات قوانین، اصلاح و بازنگری در دستورالعمل حاکمیت شرکتی، مشارکت در برنامه بودجه و تدوین برنامه هفتم و لایحه مدیریت تضاد منافع از جمله اقدامات صورت گرفته است.

وی از تصویب و ابلاغ دستورالعمل انتشار سوابق تخلفاتی و کیفری مدیران، ناشران و نهادهای مالی خبر داد و گفت: این دستورالعمل پس از ۱۳سال سرانجام تصویب شد این دستورالعمل موجب کاهش تخلفات خواهد شد.عشقی ادامه داد: از مهرماه سال گذشته ، ۱۶۰مجوز در بخش صندوق ها و ۱۵موافقت اصولی برای کارگزاری ها صادر شد که ۵مجوز منجر به تاسیس شد.

رییس سازمان بورس با اشاره به عرضه خودرو در بورس بیان کرد: عرضه خودرو در بورس موجب می شود بساط دلالی در بازار خودرو برچیده شود، البته مشکل خودروسازان فقط قیمت گذاری دستوری نیست بلکه مشکلات ساختاری و تصدی گری دولت از جمله سایر مشکلات خودروسازان است.عشقی گفت: مذاکراتی در خصوص عرضه خودرو های وارداتی انجام شده و مصوبه و برنامه های آن در حال بررسی و اصلاح قرار دارد.

وی در پاسخ به سوالی درباره حواشی ابقا به عنوان رئیس سازمان بورس بیان کرد: با توجه به مباحثی که در شورای عالی بورس صورت گرفت و ارائه گزارش عملکرد ، اعضای شورا با استعفا مخالفت کردند.عشقی درباره فشار مجلس برای برکناری وی از ریاست بورس گفت: با مجلس تعامل خوبی داریم و فشاری از سوی مجلس در این باره نبوده است.

رییس سازمان بورس درباره آزادسازی سهام عدالت اظهار کرد: آیین نامه اجرایی که سال ۹۹ تصویب شد مجدداً مورد بررسی قرار گرفت و درباره کارهایی که قبلاً انجام شده و کارهایی که باید ادامه یابد در شورای عالی بورس به جمع بندی نرسیدیم، آزادسازی، برگزاری مجامع و فروش سهام عدالت تبعات زیادی دارد که نیاز به تصمیم گیری منطقی دارد و منتظر نهایی شدن مدل هستیم.

وی در باره برنامه های سازمان بورس برای گسترش بازار گفت: در حال تمرکز برای حضور شرکت های خدماتی مانند دانش بنیان هستیم که می تواند تغییر محسوسی در بازار ایجاد کند و در بلندمدت می‌توانیم به سمت شرکت های خدمات محور برویم.

عشقی درباره ورود این سازمان در برخی موضوعات افزود: یکسری متغیرهایی در بازار سرمایه اتفاق می افتاد که ما با ورود و ارائه گزارش ها درباره مزایا و تبعات آن به تصمیم گیری درست کمک می کنیم اما وظیفه اصلی ما تنظیم گری و نظارت بر بازار سرمایه است تا معاملات در بستر شفاف صورت بگیرد.

رییس سازمان بورس درباره عرضه اوراق گام بیان کرد: این اوراق از سال ۹۸ راه اندازی شده اما در دو ماه اخیر رشد سریعی داشته داشت و در اختیار شرکت ها قرار گرفت که در بازار سرمایه در حال فروش است.

وی ادامه داد: عرضه این اوراق در بورس نیازمند اصلاح مقرراتی است در غیر این صورت با این روند به مشکل خواهیم خورد بر این اساس به دنبال تدوین دستورالعمل در این باره هستیم.

عشقی درباره رایزنی سازمان بورس در تدوین بودجه گفت: کمیت های تشکیل شده و تمام احکام بودجه سال گذشته بررسی شد و برای امسال نیز پیشنهادات به وزارت اقتصاد، سازمان برنامه و بودجه و مجلس ارائه شد تا تبعات بودجه در بازار سرمایه به کمترین میزان برسد و در حال پیگیری این موضوع هستیم.

وی درباره صندوق های تثبیت و توسعه در بازار سرمایه گفت: این صندوق ها ماموریت ویژه دارند و در هنگام وارد شدن شوک به بازار سعی می کنند بازار را متعادل کنند. رییس سازمان بورس ادامه داد: درحال تجهیز منابع این صندوق ها بوده و این صندوق ها توانستند از طریق انتشار اوراق اختیار فروش به ثبات بازار و جلوگیری از عرضه بی منطق سهام کمک کنند.

پایان/

۸ آذر ۱۴۰۱ - ۲۰:۰۰
کد خبر: 23002

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 11 =