چگونه مسکن در سودان ارزان شد؟

سیاست تعدیل اقتصادی تحمیلی از سوی نهادهای بین المللی، اوضاع سودان را بحرانی کرد و موجب گرانی کالا شد که بر بازار املاک این کشور تاثیر گذاشته است؛ رکود اقتصادی مردم این کشور را مجبور کرده تا برای تامین نیازهای معیشتی، املاک خود را بفروشند.

به گزارش تحریریه، روزنامه «العربی الجدید» چاپ لندن در بخشی از گزارش خود نوشت، مردم سودان برای تامین نیازهای معیشتی املاک خود را می فروشند. اوضاع اقتصادی و گرانی ها بر بازار املاک در این کشور تاثیر گذاشته است. به همین دلیل ساختمان ها ۵۰ درصد از ارزش خود را از دست داده اند و مقدار عرضه به میزان ۳۰ درصد از تقاضا پیشی گرفته است.

مردم سودان با فروش املاک خود و اجاره ملک دیگر یا تعویض املاک با املاکی به قیمت کم تر و در مناطق پایین تر تلاش می کنند مابه التفاوت ارزش را برای هزینه غذا، آموزش و بهداشت خرج کنند. شرایط ناگوار اقتصادی و افزایش رکود بر روی فعالان بخش املاک هم تاثیر بدی برجای گذاشته است.

چگونه مسکن در سودان ارزان شد؟

«محمد عوض الله» کارشناس املاک در این زمینه به روزنامه العربی الجدید گفت با وجود کاهش قیمت املاک در سودان بازهم کاهش تقاضا سبب پایین آمدن قیمت ها شده است. فعالان بخش املاک از این رکود در بازارها ضرر فراوانی می بینند و به همین دلیل برای فرار از مالیات و اجازه بها، دفتر املاک خود را تعطیل کرده اند. با وجود اینکه قیمت املاک به میزان ۵۰ درصد کاهش یافته است بازهم مشتری برای خرید ملک وجود ندارد. سودان در مرحله نبود نقدینگی به سر می برد و قدرت خرید مردم بسیار پایین آمده است.

«اسماعیل یاسین» پیمانکار فعال در بخش املاک سودان هم می گوید تقاضا برای احداث ساختمان های جدید به میزان ۸۰ درصد در سال جاری میلادی کاهش یافته است و ساخت خانه های جدید دیگر در اولویت شهروندان نیست. زیرا هزینه ساخت بالا رفته است و از سوی دیگر مردم برای تامین نیازهای معیشتی و آموزشی خود نیازمند هستند. حتی در بخش های صنعتی هم بیش از ۷۰ درصد سرمایه گذاران فعالیت خود را تعطیل کرده اند.

چگونه مسکن در سودان ارزان شد؟


«العباس علی» استاد اقتصاد دانشگاه های سودان نیز اعتقاد دارد نبود رویکرد مشخص در عرصه های سیاسی و اقتصادی موجب این بحران شده است. بی ثباتی سیاسی به کاهش میانگین درآمد افراد و در نتیجه کاهش قدرت خرید مردم منجر شده است. سیاست های اصلاحی که زیر فشار بانک جهانی و صندوق بین المللی پول انجام گرفته است تاثیر منفی برجای گذاشته و سبب افزایش میانگین تورم و رکود در بازارها شده است و بخش های اقتصادی مختلف را در باتلاق زیان وارد کرده است.

پایان/

۲۷ آذر ۱۴۰۱ - ۰۱:۰۰
کد خبر: 23289

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 7 =