اهمیت سواد سیاسی و نقش آن در جوامع امروزی

دشمنان ایران توانستند بر افکار و اندیشه جوانان، نوجوانان، دانشجویان به دلیل نداشتن سواد سیاسی غلبه کنند و با استفاده گسترده از فضای مجازی با نفوذ در آنها، قدرت تعقل و تفکرشان را سلب نمایند.

به گزارش تحریریه، «محمد مهدی نثاری» در سخنرانی خود در نشست بصیرت افزایی در مسجد صاحب الزمان عنوان داشت: در خصوص وقایع اخیر و اغتشاشات هفتاد و هشتاد روز گذشته در ایران، دلسوزان انقلاب و آنهایی که دغدغه مملکت و اسلام و دین را داشتند هر کدام به سهم خود در سخنرانی‌ها و یا مقالات و یادداشت ها به بیان دیدگاه های خود از دریچه های مختلف پرداختند. هرچند در این وانفسا خیلی از رجال و گروه‌ها و احزاب سیاسی موجوده مدعی بودند مردود شدند، آنطور که باید و شاید در این عرصه ورود ننمودند و سکوت وعافیت طلبی و نشستن و نظاره نمودن را به تبیین مواضع دشمن و روشنگری که وظیفه رجال سیاسی واحزاب وگروهها سیاسی و مدعی بودترجیح دادند.

یکی از علل مهمی که باعث می شود در این گونه مواقع انسان نتواند تصمیم درست بگیرد ناآشنایی و نداشتن سواد سیاسی است. سواد سیاسی که می تواند به انسان بینش و دانش و آشنایی لازم را برای سنجش موقعیت‌های پیش آمده و استراتژی دوست و دشمن بدهد تا بتوانیم در برهه حساس و در بزنگاههای تاریخ تصمیم درست بگیرد، که اتفاقا نه بستگی به سطح سواد خاص، یا سن، و یا تجارب سیاسی واجتماعی. هرچند داشتن داشتن سواد خوب وآگاهی از مسائل اطراف وتجارت می‌تواند در کسب سواد سیاسی مناسب کمک کند.

در اینجا قصد نداریم سواد را به معنای عام و سیاست را به معنای عام مورد بررسی قرار دهیم بلکه مقصود ما از سواد سیاسی آن سوادی است که به انسان بینش و دانش و آگاهی را می دهد که محصور در منافع فردی و گروهی و تشکیلاتی تفکر نداشته باشد، و بتواند با آگاهی از وقایع قبلی و سیاست های پیش رو و تجزیه وتحلیل اتفاقات آن تصمیمی را بگیرد که منافع جمع بزرگتر و کلان تری را در بر داشته باشد که ناخواسته در زمین دشمن بازی نکند.

متاسفانه کم نداشتیم اشخاصی که از تمام قشرها و مسئولیت های نظام از بدو انقلاب به دلیل فقدان سواد سیاسی و یا حفظ منافع فردی و گروهی از قطار انقلاب پیاده شدند و سقوط نمودند مخصوصاً رجال سیاسی.

برتولت برشت (دانشمند آلمانی) اعتقاد دارد آنهایی که افتخار می کنند که غیر سیاسی هستند و نیاز به سواد سیاسی ندارند آنها کسانی هستند که مستحق داشتن حکمرانانی مستبد و نادان می باشند. از نگاه ایشان یکی از مهمترین مزایای سواد سیاسی انتخاب سیاستمداران حرفه ایی و با تجربه و با دانش مدیریت و دلسوز است. چرا که بی سوادی سیاسی این امکان را به جامعه می‌دهد که حاکمان کم سواد و نا آگاه (پوپولیست) برجامعه حاکم شوند که این شروع فساد و تباهی و نابودی یک جامعه و سیستم حکومتی است.

بی سوادی سیاسی حتی از بیسوادی زندگی هم مهمتر است بی سوادی سیاسی انسانها را نسبت به وقایع اطراف کور و کر و نا آشنا می کند وچه بسا نمی فهمد هزینه های زندگی که به افراد جامعه تحمیل می‌شود ( نان، غذا، مسکن، وامنیت رفاه) تابع تصمیمات نادرست وغیر منطقی سیاست مداران غیر حرفه ایی و وابسته و فاسد است.

در دنیای امروز سواد سیاسی یک علم فانتزی نیست و با توجه به سرعت پیشرفت فضای مجازی، و دسترسی هایی که برای تمام جوامع مختلف مخصوصا شبکه های معاند دستگاه های اطلاع رسانی و سازمان‌های اطلاعاتی فراهم نموده ضرورت سواد سیاسی را از هر موقع دیگر در تاریخ با اهمیت تر می نماید. لذا مسلط شدن همه افراد جامعه به سواد سیاسی این امکان را به وجود می‌آورد که تحت تاثیر رسانه ها و شبکه های معاند و جذاب و توطئه های آنها قرار نگیرند و در مواقع حساس وضروری آن تصمیم بگیرند که به نفع مملکت نظام و امنیت کشور و جامعه خودشان می باشد. همچون همیشه در آستانه انتخابات کشور، تبلیغات گسترده شبکه های خارجی و مخالف جمهوری اسلامی را تجربه نمودیم که با حجم تبلیغات سنگین و با استفاده از روحیه دین ستیزی که در بخش‌های کوچک جامعه از زمان رضا خان قلدر نهادینه شده، بر افکار دانشجویان، اساتید دانشگاه، حتی برخی روحانیون وابسته و مردمی که سواد سیاسی ندارند و نمی توانند برحجم سنگین توطئه های رسانه ایی فائق بیایند و بر رای و اندیشه مردم اثر سوء می‌گذارند.

قطعاً یکی از روزنه هایی که توانستند بر افکار و اندیشه جوانان، نوجوانان، دانشجویان ما غلبه کنند و با استفاده گسترده از فضای مجازی درآنها نفوذ نمایند و دروغها و قدرت تعقل وتفکر را از آنها سلب نمایند، نداشتن سواد سیاسی است.

و این مهم انجام نمی‌شود مگر با همت مسئولین اجرایی مخصوصا در حوزه های اقتصادی و معیشتی و همچنین با تلاش های فرهنگی و بصیرت افزایی همچون کرسی های آزاداندیشی و تبیین که سالهاست مورد تاکید رهبری معظم انقلاب است.

پایان/

۱ دی ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۰
کد خبر: 23379

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 4 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۱۹:۴۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۱
      0 0
      بابا باسواد ،بابا سیاسی تا حالا کجا بودی چرا هر وقت منافع خودتان به خطر میوفته وزنگ خطر به صدا در میاد از خزینه بیرون میایید اونم فقط وفقط برای از دست ندادن منافع خود وارگانهایی که به ان وابسته هستید