نظر کیسینجر در مورد اوکراین تغییر کرد

هنری کیسینجر، وزیر امور خارجه اسبق ایالات متحده، نظر خود را در مورد اوکراین تغییر داد و موافق عضویت آن در ناتو شد.

به گزارش تحریریه، «هنری کیسینجر» دیپلمات کهنه کار و وزیر سابق امور خارجه آمریکا در مجمع جهانی اقتصاد در داووس گفت که مفهوم بی طرفی اوکراین با توجه به شرایط کنونی دیگر معنی ندارد.

او عضویت نهایی کی یف در ناتو که بلوک نظامی تحت رهبری ایالات متحده است را تایید کرد، اما همچنان بر گفت وگو با روسیه اصرار دارد. این همان موضعی است که باعث شود او در "نامحبوب" اوکراین قرار بگیرد.

کیسینجر که اکنون ۹۹ ساله است، وزیر امور خارجه آمریکا (۱۹۷۳-۱۹۷۷) و مشاور امنیت ملی (۱۹۶۹-۱۹۷۵) بود و نقش مهمی در مذاکرات برای پایان دادن به جنگ ویتنام و همچنین سیاست قرار دادن چین در مقابل شوروی و اتحاد در دوران جنگ سرد داشت.

نظر کیسینجر در مورد اوکراین تغییر کرد

وی در نشست سال گذشته داووس، از پایان فوری خصومت ها در اوکراین حمایت کرد تا از اتحاد دائمی روسیه با چین سوق جلوگیری شود. با این حال، کیسینجر به دلیل جسارت در بیان این موضوع که مسکو می تواند کریمه را که در سال ۲۰۱۴ دوباره در اختیار گرفت، حفظ کند، در فهرست حامیان صلح اما دشمن اوکراین قرار گرفت.

او اما روز گذشته قبل از سخنان خود ضمن تحسین «ولادیمیر زلنسکی» رئیس جمهوری اوکراین و رفتار قهرمانانه مردم این کشور، همان توافق صلح سال گذشته را تکرار کرد و گفت: قبل از این جنگ، من با عضویت اوکراین در ناتو مخالف بودم، زیرا می‌ترسیدم که دقیقاً روندی را آغاز کند که ما دیده‌ایم. اکنون که تحولات به این سطح رسیده است، ایده یک اوکراین بی طرف تحت وضعیت کنونی دیگر معنی ندارد.

از نظر کیسینجر، راه جلوگیری از تشدید درگیری، انجام دقیً همان کاری است که کی‌یف، ایالات متحده و متحدانش تاکنون انجام داده‌اند؛ یعنی خواستار عقب‌نشینی روسیه باشند و در عین حال کمک‌های نظامی و مالی به اوکراین ارائه کنند و تحریم ‌ها و فشارهای دیگر علیه مسکو را حفظ نمایند.

این دیپلمات مسن اظهار داشت در صورتی که روسیه شرایط لازم برای مشارکت در این فرآیندهای اروپایی را داشته باشد، باید برای پیوستن مجدد به غرب فرصت داشته باشد. مهم است که از بروز این تصور که درگیری علیه خود روسیه است، پرهیز کرد زیرا ممکن است باعث شود روس ها جاذبه تاریخی برای فرهنگ اروپا و هم ترس از سلطه اروپا را دوباره زنده کنند.

نظر کیسینجر در مورد اوکراین تغییر کرد

کیسینجر همچنین گفت که ائتلاف نظامی به رهبری ایالات متحده باید ضامن حل و فصل نهایی موضوع و صلح به هر شکلی که می تواند، باشد.

زلنسکی در مقابل پیشنهاد صلح کیسینجر، قاطعانه هرگونه آتش‌بس را رد کرده است مگر اینکه روسیه تسلیم شود. این در حالی است که کرملین ادعا دارد در هر توافقی مناطق دونتسک، لوگانسک، خرسون و زاپوروژیه بخش‌هایی از روسیه باشند و کریمه کاملاً از میز مذاکره خارج بماند.

چندی قبل «آنگلا مرکل»، صدراعظم سابق آلمان اعتراف کرد که آتش بس مینسک در سال ۲۰۱۴ با حسن نیت تنظیم نشده بود. بعدها همین موضوع توسط «فرانسوا اولاند» رئیس جمهور سابق فرانسه هم تایید شد. حال مشخص نیست که آیا مسکو اصلاً مذاکره با میانجیگری غرب را می پذیرد یا خیر.

پایان/

۳۰ دی ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۱
کد خبر: 23833

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 8 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • احمدی IR ۰۴:۱۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۳۰
      0 0
      این مردم هم هر روز یک حرف می زند نظریه او نمی تواند مبنای تصمیم گیری باشد منطق قدرت نمی تواند منطق تصمیم گیری باشد چون همیشه گسل جدایی وجود دارد بهترین راه برای حل درگیری مراجعه به آرا عمومی مردم است