فرار سرمایه گذاران از سرزمین های اشغالی

اعلام اصلاح سیستم قضایی اسرائیل تعدادی از سرمایه گذاران و اشخاص عادی را از اراضی اشغالی فراری داده و موجب کاهش ارزش سهام شرکت های اسرائیلی شده است.

به گزارش تحریریه، روزنامه فرامنطقه «العربی الجدید» در بخشی از گزارش درباره آینده اقتصاد رژیم اسرائیل نوشت، مدیران بانک های اسرائیل فاش کردند که پس از اعلام اصلاح سیستم قضایی از سوی «بنیامین نتانیاهو» برخی از سرمایه گذاران و اشخاص عادی حساب های خود را به خارج منتقل کرده اند.

روزنامه اقتصادی اسراییلی «گلوبز» به نقل از «اوری لوین» مدیر بانک «دیسکانت» به «اسموتریچ» وزیر دارایی رژیم اسرائیل هشدار داد که نشانه هایی از یک بحران اقتصادی از جمله کاهش ارزش شیکل، افزایش ریسک سرمایه گذاری و کاهش معاملات در بازارهای سهام وجود دارد.

روزنامه اقتصادی «مارکر» نیز نوشت، پدیده انتقال حساب از بانک های اسرائیل به بانک های خارج، دیگر محدود به شرکت ها نمی شود. بلکه شهروندان عادی هم به دنبال اعلام اصلاحات قضایی تمایل زیادی به انتقال حساب های خود به خارج دارند. حرکت انتقال حساب به خارج در چارچوب تلاش برای جلوگیری از پیامدهای ناشی از اصلاحات قضایی بر شرایط اقتصادی صورت می گیرد.

اگرچه افتتاح حساب سرمایه گذاری در یک بانک اروپایی مستلزم سپرده گذاری یک میلیون یورویی است، اما مشخص شده است که تعداد زیادی از اسرائیلی ها این مبلغ را دارند.

فرار سرمایه گذاران از سرزمین های اشغالی

به نوشته روزنامه العربی الجدید، «اوری تانا» پژوهشگر مسائل اقتصادی در روزنامه اقتصادی «کاکلیست» پیش‌بینی کرد که مدل اقتصادی اسرائیل پس از اجرای طرح اصلاحات قضایی، به همان مدل حاکم در مجارستان و لهستان ختم ‌شود که مشخصه آن خارج شدن سرمایه‌گذاری‌های خارجی بود.

وی با بیان اینکه سرمایه گذاران خارجی در پی اصلاحات قضایی که بر روی تفکیک قوا تاثیر گذاشت مجارستان و لهستان را ترک کردند، افزود سرمایه گذاران خارجی محدودی همچنان در این دو کشور به سرمایه گذاری ادامه می دهند اما آنها ارائه ضمانت هایی را برای ادامه کار خود شرط کرده اند.

همچنین کاهش ارزش سهام شرکت های اسرائیلی در مقایسه با شرکت های جهانی نشان می دهد که اصلاحات قضایی بر روی فضای سرمایه گذاری تاثیر ناگواری به دنبال داشته است.

پایان/

۳۰ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۰
کد خبر: 24285

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 11 =