خط دریایی جدید میان مصر و اسرائیل

تحلیلگران با توجه به حجم اندک مبادلات تجاری مصر و رژیم اسرائیل، در زمینه اهداف و پیامدهای راه اندازی خط دریایی جدید میان آن ها ابراز تردد می کنند.

به گزارش تحریریه، تازنمای شبکه خبری «الجزیره» قطر نوشت، شرکت حمل و نقل کانتینری ژاپنی موسوم به (Ocean Network Express) که مقر آن در سنگاپور است اعلام کرد قصد دارد از تمایل مصر و اسرائیل برای افزایش مبادلات تجاری، از بنادر آن دو در سواحل مدیترانه، استفاده کند.

این شرکت از ایجاد یک سرویس حمل و نقل هفتگی جدید در اسرائیل خبر داد که بندر دمیاط مصر را به بنادر حیفا و اشدود در شرق مدیترانه مرتبط می کند. شرکت فوق در بیانیه ای رسمی درباره دلیل راه‌اندازی خط جدید اعلام کرد سرویس حمل‌ونقل جدید اسرائیل اکسپرس (ILX) در پاسخ به تقاضای فزاینده برای واردات و صادرات کالا از اسرائیل راه اندازی می شود. این خدمات حمل و نقل دریایی به طور هفتگی خواهد بود و نخستین فعالیت سرویس جدید قرار است از ۲۹ مارس آغاز شود. در چنین شرایطی این شرکت فرصت ترانزیت بهتری را میان اسرائیل و مصر و از آنجا به سایر کشورها فراهم می کند.

در بخشی از گزارش شبکه الجزیره آمده است مصر و اسرائیل توافق های گازی بسیاری از جمله توافق برای صادرات گاز اسرائیل به کشورهای اتحادیه اروپا به ارزش میلیاردها دلار دارند که طی چند سال گذشته تمدید شده است. مصر در سال ۲۰۲۲ با صادرات گاز طبیعی به میزان ۸ میلیون تن رکوردی را به ثبت رساند. اسرائیل به تنهایی به دلیل موانع موجود در زیر ساخت های خود نمی تواند گاز صادر کند. این در حالی است که مصر دارای زیرساخت های اساسی و آماده ای در این زمینه است و بدون نیاز به خطوط لوله از طریق دو ایستگاه مایع سازی گاز «دمیاط» و «ایدکو» در دریای مدیترانه می تواند گاز صادر کند. از سال ۲۰۰۸ یک خط لوله گاز هم برای انتقال گاز اسرائیل به مصر تاسیس شده است.

Israeli passage through the Suez Canal and Straits of Tiran - Wikipedia

«ممدوح سلامة» کارشناس مسائل نفت و انرژی مصری به شبکه الجزیره گفت راه اندازی خطوط دریایی جدید ارتباطی به انتقال گاز ندارد. به نظر می رسد هدف از آن نقل و انتقال کالا و مسافر است. اگر هدف دو طرف افزایش گردشگر باشد این خطوط می تواند هزینه انتقال مسافر را میان دو طرف کمتر کند. درباره مقدار استفاده از خطوط جدید برای انتقال کالا باید گفت آمارهای رسمی درباره حجم تجارت میان دو طرف اندک است. حجم تجارت میان دو طرف زیاد نیست و دور از ذهن است که این خطوط جهشی را در حرکت تجاری و حجم مبادلات دو طرف به وجود آورد.

این شبکه قطری افزود حجم تجارت میان اسرائیل و مصر بسیار کم است. حال آنکه مصر نخستین کشور عربی است که از سال ۱۹۷۹ در دوره «انور سادات» توافق صلح را با اسرائیل امضا کرد. برپایه گزارش های رسمی وزارت صنایع و تجارت اسرائیل حجم مبادلات تجاری میان دو طرف در سال به ۲۷۰ میلیون رسیده است. اسرائیل کالاهایی به ارزش ۱۵۰ میلیون دلار به مصر صادر می کند و مصر هم کالاهایی به ارزش ۱۱۵ میلیون دلار به اسرائیل صادر می کند. این آمار شامل آمارهای مربوط به همکاری تجاری اسرائیل و مصر در بخش انرژی و گاز نمی شود.

روزنامه «تایمز او اسرائیل» هم در پایان می سال ۲۰۲۲ به نقل از وزارت امور اقتصادی اسرائیل نوشت، دو طرف طرحی را با هدف تقویت روابط تجاری و افزایش حجم مبادلات میان دو طرف تا ۷۰۰ میلیون تا سال ۲۰۲۵ ترسیم کرده اند.

تارنمای اقتصادی «انترپرایز» هم نوشت مصر صادارت مواد غذایی و زیر ساختی را به اسرائیل افزایش خواهد داد و از اسرائیل فناوری و ابزار آلات کشاوری وارد می کند و دو طرف در طرح های مربوط به انرژی سبز و توسعه همکاری می کنند.

پایان/

۸ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۱:۰۰
کد خبر: 24396

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 15 =