۷ فروردین ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۰

برنده و بازنده یک درگیری اتمی؟

مهدی کردی، کارشناس مسائل بین الملل
برنده و بازنده یک درگیری اتمی؟

برخلاف ادعای «جو بایدن» که مدعی است واشنگتن برنده یک جنگ هسته ای خواهد بود، اما به اعتقاد کارشناسان این تسلیحات بیشتر نقش بازدارنده و ایجاد موازنه وحشت دارند.

دولت آمریکا اخیرا اظهار نموده است که در درگیری اتمی میان آمریکا و روسیه؛ برتری از آن واشنگتن است.

در مقابل دیمیتری مدودف معاون شورای امنیت روسیه گفت: برتری ادعایی واشنگتن بی‌معنی است، زیرا هر گونه درگیری جدی بین قدرت‌های هسته‌ای هیچ برنده‌ای نخواهد داشت.

در ارزیابی اظهارات مدودف باید به این اشاره نمود که در دانش روابط بین الملل اصطلاحی وجود دارد به نام موازنه وحشت. تعریف کلی که برای توضیح موازنه وحشت به کار برده می شود؛ ترس از نابودی دسته جمعی می باشد.

ترس از نابودی دسته جمعی دایر بر این نظریه می باشد که استفاده از سلاح هسته ای توسط یک بازیگر اتمی مانند آمریکا؛ اقدام متقابل بازیگر اتمی رقیب مانند روسیه را در پی خواهد داشت.

برنده و بازده یک درگیری اتمی؟

در ادبیات استراتژیک مربوط به نظریه موازنه وحشت، در این خصوص گفته می شود: ضربه هسته ای اول، ضربه دوم به عنوان پاسخ متقابل دریافت خواهد نمود.

از این رو پس از دستیابی شوروی سابق به سلاح اتمی در برابر تسلیحات اتمی آمریکا؛ همواره این نظریه به طور کاملا جدی تاکنون مطرح بوده است که سلاح اتمی تنها یک عنصر بازدارنده متقابل در رویارویی با بازیگر هسته ای رقیب است تا احتمال استفاده از این سلاح از جانب دولت حریف خنثی شود.

لذا سلاح هسته ای به مانند تسلیحات متعارف نمی تواند یک ابزار کاربردی باشد. از این رو لازم به ذکر است اظهارات اخیر مدودف؛ تماما دایر بر همین نکاتی است که توضیح داده شد.

پایان/

۷ فروردین ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۰
کد خبر: 24820

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 2 =