هوش مصنوعی، خطرناک همچون غنی سازی اورانیوم

هوش مصنوعی عصر جدیدی را موجب شده که در آن انسان ها اندیشه های خود را با ربات ها ادغام می کنند؛ همزیستی با این دگرگونی بزرگ برای جوامع و نظام های سیاسی چالش بزرگی خواهد بود و نگرانی هایی را درباره تاثیر هوش مصنوعی بر آینده بشر موجب شده است.

به گزارش تحریریه، تارنمای «الخلیج آنلاین» در گزارشی درباره خطرات هوش مصنوعی برای آینده بشریت نوشت، با وجود خدمات بسیاری که هوش مصنوعی به بشر ارائه می دهد، اما نگرانی ها درباره تاثیر هوش مصنوعی بر روی آینده بشر و شرایط کنونی آن هر روز بیشتر می شود. با پیشرفت گسترده هوش مصنوعی و ورود آن در بسیاری از عرصه ها به ویژه با پیدایش فناوری «چت جی پی تی» روبات ها توانسته اند همه ماموریت های مربوط به انسان را انجام دهند. به همین دلیل هشدارها نسبت به تاثیر ژرف هوش منصوعی بر روی فناوری ها افزایش یافته است.

در آخرین موارد یک هزار و 100 تن از پژوهشگران و کارشناسان از جمله «ایلان ماسک» میلیارد آمریکایی نسبت به استفاده بیش از حد از هوش مصنوعی هشدار داده اند و گفته اند هوش مصنوعی پیشرفته می تواند تغییرات گسترده ای را در زندگی عادی بشر به وجود آورد. آنها هشدار داده اند آزمایشگاه های هوش مصنوعی از کنترل خارج شده اند.

Após crítica, Elon Musk quer montar equipe para criar “rival“ do ChatGPT,  diz portal

«ویلیام هیگ» وزیر امور خارجه سابق انگلستان در این زمینه در گزارشی برای روزنامه «تایمز انگلیس» نوشت جهانیان باید سرعت تحولات مربوط به هوش مصنوعی را دنبال می کنند. فناوری چت جی پی تی اکنون شبیه اندیشه غنی سازی اورانیوم است که آغازگر رقابت هسته ای بوده است. آنچه اکنون در نتیجه تنش میان آمریکا و چین و روسیه برای توسعه هوش مصنوعی در جریان است خطری برای بشریت است.

وی افزود هوش مصنوعی جنگ و ژئوپلتیک و بسیار از شغل ها را تغییر خواهد داد و آغازگر عصر جدیدی می شود که در آن انسان ها اندیشه های خود را با ربات ها ادغام می کنند. همزیستی با این تغییرات گسترده برای جوامع و نظام های سیاسی چالش بزرگی خواهد بود.

پیش از این «فولکر تورک» کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل هشدار داده بود که پیشرفت اخیر در زمینه هوش مصنوعی تهدیدی جدی برای حقوق بشر است و در نتیجه آن کرامت انسان و همه حقوق بشر در خطر است.

هوش مصنوعی، خطرناک همچون غنی سازی اورانیوم

«عصام الجوهری» کارشناس دیجیتال و استاد مدیریت سیستم های اطلاعاتی در گفت و گو با تارنمای الخلیج آنلاین با اشاره به اجتناب ناپذیر بودن توسعه یک چارچوب اخلاقی برای فناوری هوش مصنوعی گفت: هوش مصنوعی به عنوان یک فناوری برای انسان ارزش زیادی دارد، اما به عنوان یک برنامه، خطری قریب الوقوع است که احتمال دارد اعتبار بسیاری از چیزها را تضعیف کند.

هوش مصنوعی به نحو قابل توجهی گسترش یافته است، به ویژه می توان از «چت جی پی تی» نام برد که همراه با برنامه های کاربردی برای تجزیه و تحلیل داده ها و رفتار کاربران به کار برده می شود که موضوعی خطرناک است. استنباط رفتارها یا خواسته‌های آینده انسان‌ها با تجزیه و تحلیل داده‌های کنونی یکی از بزرگترین خطرات هوش مصنوعی است.

با این وجود هوش مصنوعی در بسیاری از کارهایی که انسان قادر به انجام آنها نیست، مانند برخی از جراحی‌های انجام شده توسط ربات‌ها یا دسترسی به برخی مکان ها به جای انسان بسیار سودمند هستند. از این رو، نیاز به تعیین چارچوب اخلاقی و سقفی برای کاربردهای هوش مصنوعی احساس می شود تا نتواند بشریت را به ورطه نابودی بکشاند.

پایان/

۲۳ فروردین ۱۴۰۲ - ۰۲:۰۰
کد خبر: 24976

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 10 =