جهش صادرات ترکیه به امارات و عربستان

صادرات ترکیه به امارات و عربستان در سه ماه نخست سال جاری رشد قابل توجهی داشت و آنکارا به یکی از مهمترین شریک تجاری دو کشور تبدیل شده است.

به گزارش تحریریه، تارنمای «خلیج آنلاین» امارات در گزارش خود درباره افزایش صادرات ترکیه به امارات و عربستان در سال جاری میلادی نوشت، صادرات ترکیه به امارات و عربستان طی سه ماه نخست سال ۲۰۲۳ به ویژه پس از امضای توافق همکاری فراگیر اقتصادی میان ترکیه و امارات و مذاکره میان ریاض و آنکارا با هدف تقویت روابط تجاری، جهش داشته است.

برپایه گزارش چند روز قبل خبرگزاری «آناتولی» صادرات ترکیه به امارات در سه ماه نخست سال ۲۰۲۳ میلادی ۲۶۲ میلیون و ۷۲۲ هزار دلار افزایش یافته و طی ماه ژانویه تا مارس حجم آن به یک میلیارد و ۲۳ میلیون دلار رسیده است. همچنین صادرات ترکیه به عربستان نیز در سه ماه نخست سال جاری میلادی ۵۴۱ میلیون و ۹۰۶ هزار دلار افزایش یافت و به ۶۱۱ میلیون و ۸۱۶ هزار دلار رسیده است.

جهش صادرات ترکیه به امارات و عربستان

به این ترتیب، عربستان در میان کشورهایی که صادرات ترکیه به آنها در سه ماهه نخست سال جاری بیشترین افزایش را داشته، رتبه دوم را به خود اختصاص داد، در حالی که در این شاخص امارات در رتبه چهارم قرار دارد. امارات و عربستان به ترتیب در میان کشورهایی که کالا به ترکیه صادر می کنند در رتبه های ۱۳ و ۲۲ قرار می گیرند. امارات ۱.۷ درصد و عربستان یک درصد از صادرات کالاها به ترکیه را به خود اختصاص داده اند.

به نوشته خلیج آنلاین، بخش طلا و جواهر ترکیه با صادرات ۳۷۱ میلیون و ۶۴۰ هزار دلار به امارات در سه ماه نخست سال جاری در رتبه نخست قرار داشته است. همچنین ترکیه مواد شیمیایی و تولیدات مربوط به آن را هم به ارزش ۷۱ میلیون و ۱۱۵ هزار دلار به امارات صادر کرده است. این کشور صادرات لباس و منسوجات به ارزش ۵۰ میلیون و ۱۰۱ هزار دلار، تجهیزات برقی و الکترونیکی به ارزش ۴۹ میلیون و ۶۷۱ دلار و ماهی و تولیدات دامی به ارزش ۴۹ میلیون و ۴۶۰ دلار به امارات داشته است.

در ادامه این گزارش آمده است، بیشترین تقاضا برای بخش فرش ترکیه متعلق به عربستان به ارزش ۸۵ میلیون و ۴۷۹ هزار دلار در سه ماهه نخست سال بوده است. همچنین عربستان، غلات، حبوبات، دانه های روغنی و ... به ارزش ۶۵ میلیون و ۱۴۲ هزار دلار و لباس و منسوجات آماده به ارزش، ۵۸ میلیون و ۷۴۷ هزار دلار و ۵۷ میلیون و ۲۹۳ هزار دلار مواد شیمیایی و مشتقات آن و تجهیزات برقی و الکترونیکی معادل ۴۴ میلیون و ۷۴۲ هزار دلار را از ترکیه وارد کرده است.

جهش صادرات ترکیه به امارات و عربستان

این تارنمای اماراتی در بخش دیگری از گزارش خود آورد، روابط ترکیه و عربستان پس از سفر «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهوری ترکیه به ریاض در ماه آوریل گذشته و همچنین سفر «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان به آنکارا در ماه ژانویه گذشته توسعه یافته است. ولیعهد عربستان و اردوغان در این سفرها برای آغاز مرحله تازه ای از همکاری های دو کشور در عرصه های سیاسی، اقتصادی، نظامی و امنیتی به توافق رسیدند.

پایان/

۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۰
کد خبر: 25251

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 3 =