جنبش جهانی برای اجتناب از دلار

چالش بدهی های موجب رجوع کشورهای به ازرهای جایگزین دلار شده است؛ به تدریج چنین معاملاتی به الگوهایی برای حرکت بین‌‎المللی گسترده، برای اجتناب از دلار تبدیل می شوند.

به گزارش تحریریه، روزنامه نیویورک تایمز در گزارش جالبی به عواقب عدم افزایش سقف بدهی دولت آمریکا اشاره و اعلام کرد که ممکن است این بار کاهش ارزش دلار، از عواقب عدم بازپرداخت بدهی‌های دولت آمریکا، در صورت افزایش پیدا نکردن سقف بدهی‌های دولت باشد.

طبق این گزارش، عدم بازپرداخت بدهی‌ها توسط دولت آمریکا، می‌تواند وضعیت دلار را به عنوان ارز ذخیره جهانی تهدید کند. در واقع، جمهوری خواهان کنگره با موضع‌گیری مخاطره آمیز خود در حال بازی رولت روسی، با برتر بودن آمریکا در سیستم مالی جهانی هستند. موقعیتی ممتاز که سطح زندگی و نفوذ بین‌المللی آمریکایی‌ها را تحت تأثیر قرار خواهد داد.

مقاله نیویورک تایمز تاکید دارد که تنها ذینفعان عدم توانایی دولت بایدن برای بازپرداخت بدهی‌ها، دولت‌های متخاصم آمریکا مانند روسیه و چین خواهند بود. چین و روسیه سال‌هاست که تلاش کرده‌اند تا دلار را به عنوان ارز ذخیره جهانی از قدرت خلع کنند، اما تاکنون موفقیت ناچیزی داشته‌اند.

جنبش جهانی برای اجتناب از دلار

این واقعیت که بیشتر تسویه حساب‌های مالی بین‌المللی به دلار انجام می‌شود، درست همانطور که شبکه معاملات بین‌المللی سوئیفت، تحت سلطه ایالات متحده است و از آن طریق، تحریم‌های اقتصادی واشنگتن علیه رژیم‌های متخاصم آمریکا را به یک تهدید واقعی تبدیل می‌کند.

نویسنده گزارش در پایان تاکید دارد که رهبری آمریکا به مدت ۷۵ سال تا حدی بر آنچه که بسیاری آن را امتیاز گزاف دلار می خوانند، تکیه کرده است ولی در ماه دسامبر، شی جین پینگ رئیس جمهور چین با محمد بن سلمان دیدار کرد و در مورد امکان تسویه صورتحساب نفت توسط چین، با یوان بحث کرد.

در ماه مارس امسال هم، چین و برزیل توافق کردند که دلار را در تجارت دوجانبه کنار بگذارند. اگر ایالات متحده نتواند بدهی‌های خود را پرداخت کند، چنین معاملاتی می‌توانند به الگوهایی برای حرکت بین‌‎المللی گسترده، برای اجتناب از دلار تبدیل شوند.

۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۰۲:۰۰
کد خبر: 25506

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 5 =