سقوط سهم دلار از ذخایر ارزی جهانی

صندوق بین المللی پول اعلام کرد که سهم دلار در ذخایر ارزی جهانی به ۵۸ درصد کاهش یافته که کمترین میزان در ۲۸ سال گذشته است.

به گزارش تحریریه، طبق آخرین داده های صندوق بین المللی پول، روند تنوع بخشیدن به ذخایر ارزی کشورها و دورشدن از دلار در سراسر جهان در حال افزایش است.

آمارهای ردیابی شده توسط این موسسه مالی معتبر که در واشنگتن مستقر است، نشان می دهد که سهم دلار از ذخایر رسمی طلا و ارز خارجی در سه ماهه چهارم سال ۲۰۲۲ به کمترین میزان در سه دهه اخیر یعنی ۵۸ درصد کاهش یافته است.

طبق گزارش‌ها، این نتیجه یک حرکت تدریجی بوده است و سهم دلار از ذخایر خارجی بانک‌های مرکزی در حال حاضر تقریباً به سطحی رسیده است که آخرین بار در سال ۱۹۹۵ مشاهده شده بود.

وضعیت طولانی مدت دلار به عنوان ارز غالب جهان در سال های اخیر به طور پیوسته به علت نگرانی ها در مورد افزایش بدهی ایالات متحده و تحریم های گسترده ای که با سوء استفاده از این ارز به عنوان اهرم اعمال می شود، از بین رفته است.

رویترز به نقل از «استفان جن» مدیر عامل Eurizon SLJ Capital Limited آورده است که این تغییر زمانی که برای نرخ های ارز تعدیل شد، آشکارتر بود. او گفت: آنچه در سال ۲۰۲۲ اتفاق افتاد، سقوط بسیار شدید سهم دلار در شرایط واقعی بود.

A picture illustration shows Euro and U.S. dollar banknotes in Sarajevo

به گفته جن، این اقدام شدید باعث تجدیدنظر کشورهایی مانند عربستان سعودی، چین، هند و ترکیه در مورد تنوع بخشیدن به ذخایر خود به ارزهای دیگر شد.

بر اساس گزارش بانک تسویه حساب های بین المللی (BIS)، سهم یوان از معاملات جهانی فارکس خارج از بورس از تقریباً صفر در ۱۵ سال پیش به ۷ درصد افزایش یافته است.

«جفری یو» استراتژیست BNY Mellon به رسانه ها عنوان داشت پس از اقدام غرب علیه روسیه، سایر کشورها این سوال را مطرح می کنند که "اگر شما در سمت اشتباه تحریم قرار بگیرید چه اتفاقی رخ می دهد؟

او تصریح کرد که بانک های مرکزی جهان در حال حاضر به دنبال تنوع بخشیدن به دارایی های خود، جمع آوری بدهی های شرکتی، دارایی های ملموس مانند املاک و مستغلات و سایر ارزها هستند.

«مارک تینکر» مدیرعامل Toscafund هنگ کنگ نیز اعتقاد دارد این روندی است که در حال به وقوع پیوستن است. دلار کمتر در سیستم جهانی استفاده خواهد شد.

پایان/

۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 25720

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 14 =