قدرت ایران، لکه ننگی برای کاخ سفید

مؤسسه‌ی یهودی امنیت‌ملی آمریکا اعتقاد دارد بازگشت سوریه به «اتحادیه‌ی عرب» بعد از ۱۲ سال، پیروزی سیاسی غیرقابل انکار جمهوری‌ اسلامی ایران بود که با حمایت از دولت دمشق در طول جنگ داخلی سوریه به دست آمد. این اتفاق لکه‌ی ننگی برای سیاست‌ خارجی آمریکا بود.

به گزارش تحریریه، اندیشکده‌ آمریکایی-صهیونیستی «مؤسسه‌ی یهودی امنیت‌ملی آمریکا» (JINSA) در گزارشی به قلم «شای خطیری» تاکید دارد که رژیم‌های عربی منطقه سقوط دولت قانونی «بشار اسد» را قطعی می‌دانستند و با خوشحالی خود را برای این اتفاق «اجتناب‌ناپذیر» آماده ‌کرده بودند! اما به چند دلیل این امر رخ نداد و آن ها شکست خوردند.

طبق این تحلیل، جنگ داخلی سوریه «اشتباه راهبردی» و «بزرگ‌ترین فاجعه‌ی اخلاقی» (حتی بدتر از جنگ عراق) از سوی دولت های غربی در این قرن بود. مرگ نیم‌میلیون نفر، آواره شدن ۱۵ میلیون سوری و ظهور داعش، «ضربه‌ جبران‌ناپذیری» به اعتبار آمریکا زد.

نویسنده افزود که این جنگ، بحران پناهجویان را تشدید کرد و «حملات تروریستی» در اروپا را گسترش داد. در نتیجه، عوام‌گرایی (پوپولیسم) جناح راستی در این قاره قدرت گرفت که با انتخاب «دونالد ترامپ» در سال ۲۰۱۶ تقویت شد. آخرین پیامد این بحران، نبرد اوکراین بود.

به ادعای این اندیشکده‌، آمریکا به این علت از سوریه خارج شد که هراس داشت تقلا برای سرنگونی دولت اسد که همپیمان تهران بود، باعث شود توافق هسته‌ای با ایران تضعیف شود! در نهایت، اعلام شد که بحران سوریه «راه‌ حل نظامی» ندارد. درحالی‌که ایران و روسیه با «راه‌حل نظامی» بحران را جمع کردند.

در ادامه گزارش تصریح شد: دنیا پس از قرن‌ها، شاهد «استقرار امپراتوری نظامی ایران در خارج از مرزهایش» است. جمهوری‌ اسلامی ایران اکنون در مرزهای اسرائیل حضور دارد. روسیه نیز پس از نزدیک به نیم‌قرن دوباره در غرب ‌آسیا نفوذ کرده است.

این کارشناس صهیونیست ابراز نگرانی کرد که قدرت تسلیحاتی جبهه‌ی مقاومت افزایش یابد و حزب‌الله موفقیت‌های سیاسی مهمی در لبنان به دست آورد. از همه مهم‌تر به‌زعم نویسنده گزارش، انفعال و بی‌عملی آمریکا است که باعث شد مسکو اوکراین را «بدون دخالت زیاد آمریکا» با موفقیت فتح کند!

قدرت ایران، لکه ننگی برای کاخ سفید

بااین‌وجود، این اندیشکده‌ی صهیونیستی تصریح کرد که مسأله‌ بسیار دردآورتر برای غرب، استقبال گسترده و گرم اعراب از «بشار اسد» در «اتحادیه‌ی عرب» بود که به‌زعم این کارشناس به دو علت زیر اتفاق افتاد:

دلیل اول: افزایش قدرت ایران و پشیمانی رژیم‌های عربی

سران سه دولت متوالی در کاخ‌سفید وعده دادند که آمریکا غرب ‌آسیا را ترک خواهد کرد. رژیم‌های عربی‌ حاشیه‌ی خلیج‌فارس بالأخره حرف آمریکا را پذیرفتند! این در شرایطی رخ داد که جمهوری ‌اسلامی ایران با «افزایش قدرت نظامی»، احتمالاً به‌زودی به «سلاح هسته‌ای» هم دست خواهد یافت!

رژیم‌های عربی منطقه که از دیرباز به‌طور سنتی با منافع رژیم آمریکا هم‌سو بوده‌اند، از انفعال آمریکا در برابر ایران عصبی شدند و احساس کردند که در ناامنی به حال خود رها شده‌اند. این رژیم‌ها از سر ناچاری به ایران روی آوردند و از سوریه (دوست و متحد نزدیک تهران) نیز به‌گرمی استقبال کردند.

دلیل دوم: تثبیت دولت قانونی دمشق در قدرت

دولت «اسد» که در جنگ علیه تروریست‌ها و اشغال‌گران پیروز شده بود، در قدرت تثبیت شده و هیچ نشانه‌ای از تغییر وضعیت موجود دیده نمی‌شود.

این اندیشکده‌ی صهیونیستی-آمریکایی با ناراحتی به سران «اتحادیه‌ی عرب» حمله کرد و آن‌ها را احمق‌هایی خطاب کرد که نمی‌فهمند رابطه با ایران و سوریه نه‌تنها مشکلات‌شان را حل نخواهد کرد، بلکه به‌ ضررشان تمام می‌شود!

هراس از نظم جدید ایرانی در منطقه

طبق دیدگاه نویسنده گزارش، جنگ داخلی سوریه، پوپولیسم در آمریکا و اروپا را تقویت و قدرت بین‌المللی واشنگتن را تضعیف کرد. ازاین‌رو، نظم جدید منطقه‌ای با نقش آفرینی ایران شکل گرفت. هم‌اکنون جمهوری‌ اسلامی برای مقابله با صهیونیست‌ها، در مرزهای «فلسطین اشغالی» پایگاه دایمی زده است.

«مؤسسه‌ی یهودی امنیت‌ملی آمریکا» در پایان به سران غرب هشدار داد که «انفعال» هم نوعی تصمیم است و تبعات خاص خود را دارد. بی‌اعتبار شدن امروز آمریکا، نتیجه‌ی سیاست‌های انفعالی اوباما در سوریه است. هم‌اکنون دنیا شاهد است که غربی‌ها رسوا و ایران و روسیه کامیاب شده‌اند.

پایان/

۱۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 25787

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 8 =