پایان دوره شکوفایی اقتصادی آلمان

روزنامه مطرح اسپانیایی نوشت، ناتوانی در انطباق با تغییرات ژئوپلیتیک جهان و کمبود سرمایه گذاری، موجب توقف چند دهه‌ شکوفایی اقتصادی آلمان شده است.

به گزارش تحریریه، روزنامه اسپانیایی El Pais به نقل از تحلیلگران ادعا کرد که دهه های شکوفایی آلمان که باعث شد این کشور به یکی از بزرگترین اقتصادهای جهان تبدیل شود، رو به پایان است.

بر اساس ارقام منتشر شده توسط صندوق بین المللی پول در ماه جولای، پیش بینی می شود آلمان تنها اقتصاد بزرگی باشد که در سال جاری رشد نمی کند و انتظار می رود تولید ناخالص داخلی آن ۰.۳ درصد کاهش یابد.

طبق این گزارش، مدل آلمانی بر پایه رقابت در هزینه، رهبری فناوری در صنعت و ثبات ژئوپلیتیکی استوار بود که همه این مولفه ها اکنون از بین رفته‌اند.

مونچائو با بیان اینکه جهان اطراف آلمان کاملاً تغییر کرده است، گفت: آنچه اکنون ظهور کرده است، بحران قیمت انرژی، تقسیم‌بندی‌های ژئوپلیتیکی جدید و شوک‌های تکنولوژیکی است که سؤالات وجودی را در مورد آینده مدل ایجاد می‌کند.

از اوایل دهه ۲۰۰۰، این کشور به دلیل نرخ بالای اشتغال و تقاضای خارجی از سوی اقتصادهای در حال رشد سریع مانند چین، از رشد قوی مستمری برخوردار بوده است. بخش تولید آلمان، که پایه اصلی اقتصاد است، از سال ۲۰۰۳ که از انرژی ارزان روسیه و نیروی کار ارزان قیمت از شرق اروپا برخوردار بود، شکوفا شد.

پایان دوره شکوفایی اقتصادی آلمان

«کلمنس فوست» از موسسه تحقیقات اقتصادی لایب نیتس (IFO)، به ال پایس اظهار داشت انتظار می رود آلمان اکنون باید بیشتر به حجم عظیمی از صادرات و واردات متکی باشد، اما صنایعی که در دو دهه گذشته موفق بوده اند، یعنی صنایع شیمیایی و خودروسازی، در آینده نقش مشابهی را ایفا نخواهند کرد.

به گفته «کارستن برزسکی» رئیس ING چین در حالی که هنوز محصولات آلمانی را وارد می کند اما برای آلمان و منطقه یورو به یک رقیب قوی تبدیل شده است.

این کارشناس افزود: چالش های مرتبط با بیماری همه گیر همراه با تنش های ژئوپلیتیکی جهان را تغییر داده است، اما آلمان نیز به دلیل ناتوانی در سرمایه گذاری و اجرای اصلاحات جدید به موقع شکست خورده است.

علاوه بر این، فوست خاطرنشان کرد، سرمایه‌گذاری‌های دولتی و خصوصی به چند دلیل همچون رویه‌های برنامه‌ریزی بسیار پیچیده، مقررات محدودکننده و بوروکراسی که باید توسط دولت ساده‌سازی شود، با مشکل مواجه می‌شوند.

پایان/

۲۱ شهریور ۱۴۰۲ - ۰۸:۰۰
کد خبر: 27357

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 4 =