اقتصاد چین در مدار رشد

کارشناسان بازار جهانی می‌گویند؛ به دنبال اعمال اقداماتی محرک مالی و بازرگانی جدید از سوی پکن، نشانه های رشد و ثبات در اقتصاد چین رو به افزایش گذاشته است.

به گزارش تحریریه، پایگاه خبری آمریکایی «مارکت اینسایدر» در گزارشی در باره رشد اقتصادی چین بر اساس شاخصهای آماری ، می نویسد : خرده فروشی و تولید صنعتی در ماه آگوست (تیر-مرداد) با رشد بیش از انتظار روبرو شده و تولید کالاهای کلیدی مانند آلومینیوم و نفت تصفیه شده نیز در ماه گذشته افزایش یافته است.

به گزارش از این رسانه آمریکایی، به دنبال اعمال اقداماتی محرکی جدید از سوی پکن، نشانه ای از رشد و ثبات در اقتصاد چین رو به افزایش گذاشته است.

بر اساس داده‌های منتشر شده، در این گزارش، میزان خرده‌فروشی در ماه آگوست نسبت به سال گذشته با رشد ۴.۶ درصدی روبرو شده است که این رقم بسیار بیشتر از پیش بینی های پیشین بود.

از دیگر سو، میزان تولیدات صنعتی نیز در چین با رشد ۴.۵ درصدی افزایش یافته است.

همچنین تولید کالاهای کلیدی نیز رو به افزایش گذاشته است. تولید آلومینیوم در ماه گذشته ۳.۱ درصد افزایش یافت. میزان تولید فولاد نیز با رشد ۳.۲ درصدی روبرو شده است و پالایش نفت خام نیز با افزایش ۲۰ درصدی روبرو شده است.

براساس این گزارش، به دنبال اقدامات محرکی پکن به منظور رشد اقتصادی در این کشور در طی ماه های اخیر، رشد اقتصادی در چین رو به افزایش گذاشته است.

هم چنین شاخص های بورس در هنگ کنگ نیز اواخر هفته گذشته رو به افزایش گذاشت. سبز پوش شدن شاخصهای بورس در هنگ کنگ، سبب تغییر در سایر بازارهای آسیایی شد و شاخص‌های بورس در ژاپن، استرالیا و کره جنوبی نیز بیش از ۱ درصد رشد داشت.

بر اساس این گزارش اگرچه داده های آماری از رشد اقتصادی در چین حکایت دارد، اما همچنان مشکلاتی در بخش املاک این کشور به سبب بحران بدهی و کمبود تقاضا وجود دارد.

قیمت مسکن در ماه اوت به کاهش چند ماهه ادامه داد و سرمایه گذاری دارایی های ثابت نسبت به اوایل سال کاهش یافت.

اقتصاد چین در مدار رشد

پیش تر پایگاه خبری کوریا تایمز در گزارشی نوشته بود با عمیق شدن بحران ملک در چین همراه با نگرانی‌های فزاینده از حرکت اقتصاد این کشور به سمت کاهش تورم، نگرانی‌هایی در مورد تاثیرات آن بر اقتصاد جهانی و در نهایت بر اقتصاد کره جنوبی رو به افزایش گذاشته است.

این نگرانی ها در هفته های اخیر وخیم تر شده است زیرا به تازگی شرکت عظیم املاک «اِوِرگِراند» در آمریکا اعلام ورشکستگی کرده تا از محافظت‌های قانونی بهره‌مند شود.

بر اساس این گزارش، مقامات کره ای و کارشناسان بازار در جهان که به دقت آسیب های احتمالی ناشی از بحران املاک را در جهان رصد می کنند، امیدوارند که تأثیرات آن بر اقتصاد کره جنوبی محدود باشد و به تفاوت های اساسی در سیستم های بانکی و مالی چین با سایر بازارهای سرمایه داری پیشرفته اشاره می کنند.

کارشناسان بازار جهانی همچنین می گویند بانک‌های چین در نیمه اول سال جاری ثبات خود را حفظ کرده‌اند.

علاوه بر این، این تحلیلگران بر این باورند که آخرین شاخص های اقتصاد چین پس از رسیدن به پایین ترین سطح خود در اواخر سال گذشته، نشان می دهد که اقتصاد این کشور وارد مرحله بهبودی شده است.

منبع: ایرنا

پایان/

۲۸ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۰
کد خبر: 27495

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 9 =