دوگانه سهام تودلی و مدیریت دولتی صنعت خودروسازی را زمینگیر کرده است

کارشناس و تحلیلگر اقتصادی گفت: از جمله محسنات واگذاری و عرضه سهام های تودلی، خلاص شدن از دست مدیران ناکارآمدی است که به صورت سفارشی مدیر شده اند و این شرکت ها را به حیاط خلوت دولت تبدیل کرده اند.

قدرت اله امام وردی کارشناس و تحلیلگر اقتصادی در گفت و گو با تحریریه در خصوص اهمیت موضوع واگذاری سهام های تودلی و حرکت جدی به این سمت برای حل چالش هایی که از این جهت صنعت خودروسازی را تحت تاثیرات منفی قرار داده گفت: وجود سهام های تودلی که مشکلات صنعت خودروسازی را پیچیده تر از قبل و مدیران ناکارآمدی را به این صنعت تحمیل کرده معضلی اساسی است که هر چه زودتر باید رفع گردد در غیر این صورت صنعت خودروسازی کشور وارد فاز تازه ای از گرفتاری هایی می شود که حل ناشدنی است.

وی در این باره خاطر نشان کرد: یکی از معضلات بورس و شرکت داری وجود سهام های تودر تویی است که چالش زا شده اند. به طور مثال شرکت مادر دارای چند شرکت زیر مجموعه است که هر کدام از این شرکت های زیر مجموعه سهام شرکت مادر را دارند.

امام وردی در این باره افزود: پیچ در پیچ های ایجاد شده باعث می شود وقتی که به دنبال محاسبه ارزش بازار باشیم یک سهم چندین بار مورد محاسبه قرار بگیرد، موضوعی که منجر به ایجاد خطا در مباحث برنامه ریزی و برآوردهای مالی می شود.

کارشناس و تحلیلگر اقتصادی تصریح کرد: شرکت هایی که بدون نظارت های جدی مرتکب تخلفات زیادی می شوند به زیان منفعت عمومی و سودبری عده معدودی فعالیت می کنند به همین خاطر این شرکت ها باید یک بار برای همیشه برچیده شوند تا جلوی زیان هایی که به صنعت خودروسازی و کلیت اقتصاد وارد می کنند گرفته شود.

امام وردی معتقد است: بدون کمترین تردیدی سهام شرکت های مادر باید به بخش خصوصی واقعی واگذار شود یا حقوق سهامدار خرد باید به درست ترین شکل ممکن رعایت شود؛ اما مساله این است که عرضه بلوکی سهام های مورد اشاره ما از این جهت سخت است چرا که در وضعیت فشل کنونی اقتصاد ایران بخش خصوصی واقعی توان رقابت و خرید اکثر این سهام ها را ندارد.

وی در این باره بیان داشت: هرچند سهام های تودلی باید واگذار شود اما اکثر خریدها متاسفانه باز هم توسط حقوقی های وابسته به دولت یا بخش های خصولتی انجام می شود یا صندوق هایی که به نوعی تحت مدیریت دولتی هستند.

قدرت اله امام وردی معتقد است: شاید سهام های تودلی واگذار شود اما مدیریت همچنان دولتی باقی می ماند و این موضوع معضل مهم ماست. ممکن است با واگذاری سهام، مالکیت خصوصی شود اما تا زمانی که مدیریت دولتی است زیان ها و آسیب ها همچنان وجود دارند.

قدرت اله امام وردی کارشناس و تحلیلگر اقتصادی به یک نمونه از این مورد اشاره کرد و گفت: به عنوان مثال در ظاهر قضیه بازنشستگان سهامدار و مالکان صندوق های بازنشستگی به شمار می روند اما به دلیل مدیریت دولت صندوق ها از دست رفته و در سراشیبی تند زیان دهی قرار گرفته اند که بسیار خطرناک است.

کارشناس و تحلیلگر اقتصادی تصریح نمود: واگذاری سهام های تودلی در مجموع حرکت مثبتی است چرا که نتیجه مدیریت دولت در صنعت خودروسازی وجود 200 شرکت ناکارآمد است که فاقد درکی از مدیریت این صنعت براساس ویژگی های مدیریت روز صنعت خودروسازی هستند اما لازم به ذکر است که مشکل صنعت خودروی ما سهام دولتی نیست، چرا که عمده سهام خودروسازی متعلق به بخش خصوصی است.

قدرت اله امام وردی کارشناس و تحلیلگر اقتصادی یادآور شد: معضل و مشکل اصلی صنعت خودروسازی، مدیریت دولت است. باید بپذیریم حتی در صورت واگذاری سهام های تودلی، باز هم مدیریت ایران خودرو و سایپا به بخش خصوصی سپرده نمی شود.

وی در خصوص اثرات مثبت واگذاری سهام های تودلی گفت: از جمله محسنات واگذاری و عرضه سهام های تودلی، خلاص شدن از دست مدیران ناکارآمدی است که به صورت سفارشی مدیر شده اند و این شرکت ها را به حیاط خلوت دولت تبدیل کرده اند، حذف این مدیران اولین گام بلند به سمت خلاصی از مدیران سفارشی بدون کمترین بهره وری درصنعت خودروسازی است.

پایان/

۲۲ مهر ۱۴۰۲ - ۰۸:۰۰
کد خبر: 27819

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 1 =