چالش‌ فزاینده‌ آمریکا برای مهار جنگ در خاورمیانه

واشنگتن‌پست در مقاله‌ای به تحلیل تحولات اخیر منطقه پرداخت و نوشت: سلسله حوادث نظامی اخیر در خاورمیانه، آزمونی برای سنجش توان دولت آمریکا در مهار خشونت‌ها در منطقه است.

به گزارش تحریریه، این روزنامه آمریکایی عنوان داشت که ایالات متحده روز سه‌شنبه گذشته با تشدید اقدامات نظامی از سوی ایران مواجه شد که تهدیدی فزاینده برای دولت بایدن در مهار خشونت در سراسر خاورمیانه پس از آغاز جنگ میان (رژیم) اسرائیل با فلسطینی‌ها بود.

ادامه حمایت آمریکا از متحد نزدیک خود یعنی رژیم صهیونیستی که بیش از ۲۴ هزار غیرنظامی فلسطینی را به شهادت رساند با مخالفت‌های گسترده‌ای در سراسر جهان عرب مواجه شده است. از طرفی خشونت‌های اخیر نگرانی‌ها در مورد احیای دیگر شبکه‌های شبه‌نظامی و افراطی منطقه مانند تروریست‌های داعش که مسئولیت بمب‌گذاری در شهر کرمان، ایران را بر عهده گرفت، ‌را بیشتر کرده است.

جرالد فایرشتاین، سفیر سابق آمریکا در یمن که اکنون یکی از اعضای ارشد موسسه خاورمیانه است در این زمینه گفت: ایران نیز (مانند ایالات متحده) مصمم به دور ماندن از درگیری مستقیم با ارتش آمریکا و متحدانش است.

وی تصریح کرد: اگرچه ایران مصمم به خودداری از دخالت مستقیم در وضعیت غزه است، اما رویارویی کنونی آمریکا و حوثی‌ها ممکن است به سود تهران باشد.

وی ضمن بحرانی خواندن شرایط منطقه، بعید دانست که شرایط منطقه مستقیماً آمریکا را وارد درگیری با ایران کند ولی این‌که وضعیت موجود تا چه زمانی می‌تواند حفظ شود، مشخص نیست.

واشنگتن پست افزود: پس از آغاز درگیری‌ها میان (رژیم) اسرائیل و حماس، ‌ایالات متحده به این امید که گروه‌های مقاومت در منطقه را از حمله به دشمن مشترک خود یعنی (رژیم) اسرائیل، ‌باز دارد تسلیحات نظامی بیشتری را در خاورمیانه مستقر کرد. ارتش ایالات متحده همچنین یک تلاش چندملیتی فزاینده را علیه یمن ایجاد کرده است. با این حال جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید اعلام کرد آمریکا به دنبال جنگ با حوثی‌ها نیست.

این مقاله به نقل از دو فرد آگاه به این مسائل فاش کرد که دولت بایدن به عنوان بخشی از واکنش خود به اقدامات حوثی‌ها در دریای سرخ، در حال برنامه‌ریزی برای قرار دادن مجدد این گروه یمنی در فهرست سازمان‌های تروریستی جهانی است. این تصمیم نشان‌دهنده گام معکوس دولت بایدن در اوایل سال ۲۰۲۱ در خارج کردن نام این گروه از لیست سازمان‌های تروریستی است.

گفتنی است جو بایدن که روزی در تلاش بود خاورمیانه را ترک و به موضوعات مهم دیگری از جمله آسیای جنوب شرقی و رویارویی با چین بپردازد، اکنون با حمایت گسترده سیاسی و نظامی از رژیم صهیونیستی علیه مردم فلسطین، امریکا و مردم آن را در معرض رویارویی نظامی و درگیری دیگری در خاورمیانه قرار داده است.

پایان/

۲۹ دی ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۰
کد خبر: 28617

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 8 =