افزایش سرسام آور نرخ حمل و نقل اقیانوسی

روزنامه مطرح آمریکایی نوشت اختلالات در دریای سرخ باعث شده است که قیمت حمل کانتینرها در آب های آزاد به ویژه در مسیرهای طولانی افزایش شدیدی داشته باشد و تنها در یک ماه دو برابر شود.

به گزارش تحریریه، روزنامه «وال استریت ژورنال» عنوان داشت که میانگین هزینه انتقال یک کانتینر در ماه گذشته در سطح جهان بیش از دو برابر شده است.

در این مقاله آمده است که اختلالات ناشی از حملات مستمر انصارالله یمن به کشتی های باری در دریای سرخ، موجی از شوک را به زنجیره های تامین جهان وارد کرده است به گونه ای که حمل و نقل محموله ها را به تاخیر می اندازد و هزینه های انتقال را افزایش می دهد.

داده هایی که این رسانه بدان ها استناد کرده از مشاوران کشتیرانی Drewry مستقر در لندن کسب شده است که نشان می دهد میانگین هزینه جهانی حمل و نقل یک کانتینر ۴۰ فوتی تنها در هفته منتهی به ۱۸ ژانویه ۲۳ درصد افزایش یافته و به ۳۷۷۷ دلار رسید. نرخ های کنونی بسیار بالا رفته اند و این میزان دو برابر مبلغی است که تا یک ماه پیش باید پرداخت می شد.

وال استریت ژورنال در گزارش خود با اشاره به اینکه نرخ های نقدی برای حمل کانتینر از چین به لس آنجلس در هفته منتهی به ۱۸ ژانویه ۳۸ درصد افزایش یافته و به ۳۸۶۰ دلار رسیده است. نوشت که این افزایش در مسیرهای تجاری مختل شده که چین را به اروپا و ساحل شرقی ایالات متحده متصل می کند، بسیار فراتر از قبل احساس می شوند.

افزایش سرسام آور نرخ حمل و نقل اقیانوسی

«فیلیپ داماس» مدیر عامل Drewry به این روزنامه آمریکایی گفت: نوسانات بازگشته است و زمان زیادی برای حمل و نقل کانتینری در خطوط بین المللی صرف می شود.

داماس خاطر نشان کرد که بسیاری از شرکت‌های بزرگی که قراردادهای طولانی‌مدت با شرکت های حمل اقیانوسی دارند، برای جبران هزینه‌های بالاتر، مانند سوخت و بیمه، هزینه‌های اضافی ۲۰ درصدی یا بیشتر را علاوه بر نرخ‌های قرارداد قبلی خود پرداخت می‌کنند.

گروه حوثی (انصارالله) مستقر در یمن از آغاز درگیری اسرائیل و حماس در ماه اکتبر، ده ها حمله پهپادی و موشکی در دریای سرخ انجام داده است. این گروه شبه نظامی تاکید دارد که تا پایان جنگ و رفع محاصره غزه توسط اسرائیل به حملات خود ادامه خواهد داد.

افزایش خطر حمله در دریای سرخ، شرکت های بزرگ کشتیرانی را مجبور کرده است از کانال سوئز که سریع ترین مسیر برای جابجایی محموله بین آسیا و اروپا است، دوری کنند. بر اساس آمار صندوق بین‌المللی پول، ترافیک دریایی از طریق این مسیر حیاتی که به طور معمول ۱۵ درصد از حمل‌ و نقل تجاری جهان را شامل می شود، در سال ۲۰۲۴ نسبت به سال گذشته ۳۷ درصد کاهش یافته است.

پایان/

۱۰ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۰
کد خبر: 28698

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 1 =