جنگ بانکی روسیه و آمریکا!

دادگاهی در روسیه دارایی های بزرگترین بانک آمریکایی را به نفع بانک دولتی VTB این کشور بلوکه کرد. این اقدام برای تلافی اقدام مشابه غرب در مسدود کردن دارایی این بانک روسی صورت گرفت.

به گزارش تحریریه، تارنمای شبکه خبری «راشا تودی» روسیه نوشت، دادگاهی در سن پترزبورگ روز چهارشنبه حکم به مسدود کردن وجوه متعلق به غول بانکی آمریکایی جی پی مورگان چیس در روسیه را صادر کرد.

این حکم به نفع دومین وام دهنده بزرگ کشور VTB صادر شده است که شکایتی را برای بازپس گیری ۴۳۹.۵ میلیون دلار از اموالش ارائه کرد. این دارایی ها به دلیل تحریم های تحت رهبری ایالات متحده در خارج از روسیه بلوکه شده اند.

پرونده های دادگاه چند روز قبل حکایت از آن داشتند که VTB روسیه در ۱۷ آوریل در دادگاه داوری سن پترزبورگ و منطقه لنینگراد از JPMorgan و شرکت های تابعه آن شکایت کرد. این دستور وجوه موجود در حساب‌های JPMorgan در روسیه و «اموال منقول و غیرمنقول» از جمله سهام این بانک در یکی از شرکت‌های تابعه روسیه را هدف قرار داده است.

جنگ بانکی روسیه و آمریکا!

این اختلاف و جریان قضایی بر سر ۴۳۹.۵ میلیون دلار وجوهی رخ داده است که VTB در حساب JPMorgan در ایالات متحده نگهداری می کرد. این پول اکنوناز سوی واشنگتن به عنوان بخشی از تحریم های مرتبط با اوکراین در سال ۲۰۲۲ مسدود شده است.

دادگاه دستور توقیف تمام وجوه موجود در حساب‌های بانکی جی‌پی مورگان در روسیه، از جمله حساب‌های خبرنگار و آن‌هایی که به نام یکی از شرکت‌های تابعه افتتاح شده است را صادر کرد.

این گزارش همچنین فاش کرد که VTB خواستار انجام اقدامات موقتی شرده است زیرا طرف مقابل «اقداماتی را برای برداشت دارایی‌های خود» از روسیه انجام داده است، در حالی که این موسسه اعتباری روسی به دنبال بازپس‌گیری پول خود از بانک آمریکایی بود.

جی پی مورگان هفته گذشته در شکایت خود علیه VTB در منطقه جنوبی نیویورک، با اشاره به اینکه قانون ایالات متحده این بانک را از آزادسازی ۴۳۹.۵ میلیون دلار متعلق به VTB منع می کند، به دنبال جلوگیری از تلاش های بانک روسی بود.

جنگ بانکی روسیه و آمریکا!

رویترز هم هفته گذشته به نقل از این بانک آمریکایی عنوان داشت که جی پی مورگان نگران است که VTB تلاش کند دارایی های این موسسه غربی در روسیه را در اقدامی تلافی جویانه مصادره کند.

این موسسه مالی مهم در بازار وال استریت به این خبرگزاری رویترز عنوان داشت که چشم‌انداز برای موفقیت VTB روشن است، زیرا دادگاه‌ های روسیه تا پیش از این هم حداقل به شش وام‌دهنده دیگر این کشور علیه بانک‌ های ایالات متحده و اتحادیه اروپا که از قوانین تحریمی علیه کاخ کرملین حمایت کرده بودند، امتیازاتی داد و ربه نفع آن ها رای صادر کرد.

گفته می شود جلسه بعدی برای بررسی پرونده JPMorgan در روز ۱۷ جولای تعیین شده است.

پایان/

۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۲:۰۰
کد خبر: 29427

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 8 =