جادوی پیتر لینچ

لینچ طرفدار نوسانات کوتاه مدت بازار نبود. توصیه‌های او بر صبر و ثروت سازی در طول زمان،‌ استوار بود. دقیقا مانند یک رابطهٔ قوی، یک سرمایه گذاری موفق هم برای رشد، به زمان نیاز دارد. با تمرکز بر چشم‌انداز بلندمدت یک شرکت، از گرفتار شدن در نوسان‌های بازار جلوگیری می‌کنید.

به گزارش تحریریه، آیا تا به حال احساس کرده اید که بازارهای مالی برای افراد عادی (مانند بسیاری از ما) یک هزارتوی گیج کننده است؟ با پیتر لینچ، معلم سرمایه گذاری که اصول را شکست و مردم عادی را به برنده‌های بازار تبدیل کرد، آشنا شوید. اما راز مخفی او چه بود؟ بیایید به دلایل موفقیت خارق‌العادهٔ پیتر لینچ بپردازیم و از او چند ترفند کاربردی یاد بگیریم.

۱. در چیزی که می‌شناسید سرمایه گذاری کنید
اصطلاحات مالی فانتزی را فراموش کنید. لینچ معتقد بود که بهترین سرمایه گذاری‌ها اغلب از معرض دید افراد پنهان هستند. شعار او: «در چیزی که می‌شناسید سرمایه گذاری کنید.» به محصولاتی که هر روز استفاده می کنید و شرکت هایی که از آنها استفاده می‌کنید فکر کنید. آیا آنها برند قوی، مشتریان شاد و مدل کسب و کار باثباتی دارند؟ در صورت مثبت بودن جواب، آنها می‌توانند معادن طلای بالقوه باشند! این رویکرد، سرمایه گذاری را قابل درک می‌کند و به شما قدرت می‌دهد تا حتی بدون مدرک مالی، الماس‌های تراش نخورده را پیدا کنید.

۲. عشق طولانی مدت، نه یک رابطه گذرا !
لینچ طرفدار نوسانات کوتاه مدت بازار نبود. توصیه‌های او بر صبر و ثروت سازی در طول زمان،‌ استوار بود. دقیقا مانند یک رابطهٔ قوی، یک سرمایه گذاری موفق هم برای رشد، به زمان نیاز دارد. با تمرکز بر چشم‌انداز بلندمدت یک شرکت، از گرفتار شدن در نوسان‌های بازار جلوگیری می‌کنید.

۳. مدل رشد با قیمت مناسب (GARP)
شرکتی را با پتانسیل رشد خارق العاده تصور کنید که قیمت سهامش هنوز رشد نکرده باشد. این همان جواهری است که لینچ آن را GARP (رشد با قیمت مناسب) نامید. او به دنبال یافتن شرکت‌هایی در آستانهٔ رشد انفجاری بود، اما با قیمتی که توسط بازار باد نشده باشد. با تمرکز بر این اصل می توانید، قبل از اینکه همه وارد شوند، برنده شوید.

۴. قدرت ده برابر کننده ها
لینچ به طور مشهور اصطلاح «ده برابر کننده» را ابداع کرد؛ یعنی سهامی که ارزش خود را ده برابر می‌کند. او معتقد بود که وجود چند «ده برابر کننده» می تواند سبد سهام شما را تقویت کند. راهنمایی می‌خواهید؟ شرکت هایی که پتانسیل رشد استثنایی دارند را شناسایی و آنها برای مدت طولانی نگه‌داری کنید.

۵. از دست به کار شدن، نترسید
لینچ سرمایه گذاران را تشویق می کرد تا تحقیقات خود را انجام دهند، نه اینکه کورکورانه از دیگران پیروی کنند (رفتار گله‌ای). گزارش‌های شرکت را بخوانید، در رویدادهای صنعتی شرکت کنید و محصولات یا خدماتی را که یک شرکت ارائه می‌دهد، درک کنید. هر چه بیشتر بدانید، در تصمیم‌گیری‌های سرمایه‌گذاری، هوشمندانه‌تر عمل خواهید کرد.

نکته اضافی: شما یک مزیت دارید!
لینچ معتقد بود که سرمایه گذاران فردی نسبت به متخصصان وال استریت یک برتری پنهانی دارند. چرا؟
چون شما هر روز با فرصت‌های سرمایه‌گذاری‌ بالقوه احاطه شده اید! با اعمال استراتژی‌های او در تجربیات روزمره خود، می توانید به یک کارآگاه سرمایه گذاری تبدیل شوید و جواهرات پنهان را کشف کنید.

در پایان، آیا می توانید موفقیت پیتر لینچ را تکرار کنید؟

با اینکه هیچ مسیر تضمین شده‌ای برای ثروتمند شدن وجود ندارد، فلسفهٔ او به افراد عادی قدرت می دهد تا کنترل آیندهٔ مالی خود را در دست بگیرند. به خاطر داشته باشید، در چیزی که می‌فهمید سرمایه گذاری کنید، روی بازهٔ بلندمدت تمرکز کنید و از انجام تحقیقات نترسید. با رعایت این اصول، ممکن است خودتان را شگفت زده کنید و به گرگ وال استریت تبدیل شوید!

منبع: کلینیک اقتصاد

پایان/

۱۳ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۸:۰۰
کد خبر: 29732

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 11 =