سال رونق خرید سهام عرضه اولیه

شرکت‌های با اهداف خرید ویژه یا اسپاک ها بنگاه های تجاری هستند که هدف آن ها جذب سهام های عرضه اولیه است. این شرکت ها در سال ۲۰۲۰ بیش از ۶ برابر سال قبل از آن در این بخش سرمایه گذاری کردند.

به گزارش تحریریه، رسانه های غربی نوشتند در سال ۲۰۲۰ تغییرات خوب و بد زیادی رخ داد. سال گذشته عرضه اولیه‌ها در شرکت‌های با اهداف خرید ویژه یا «چک سفید» افزایش یافتند. این تنها جنبه دیگری از سال ۲۰۲۰ بود که آن را به یک سال برجسته تبدیل کرد. به طور کلی، گاهی اوقات فرصت‌هایی برای این شرکت‌ها وجود داشته که به صورت عمومی اعلام می‌شود. با این حال، مبلغی که در سال ۲۰۲۰ به صورت عمومی اعلام شد، قابل توجه بود.

شرکت با هدف خرید ویژه (SPAC) شرکتی است که فاقد عملیات تجاری است و صرفا برای جمع آوری سرمایه از طریق عرضه اولیه (IPO) با هدف خرید یک شرکت موجود تشکیل می‌شود. شرکت‌های با اهداف خرید ویژه که به عنوان «شرکت‌های چک سفید» نیز شناخته می‌شوند، از دهه‌ها قبل وجود داشته‌اند اما در سال‌های اخیر محبوبیت بیشتری پیدا کرده اند. جذب پذیره نویسان و سرمایه‌گذاران مشهور و مقدار زیادی از سهام عرضه اولیه را در سال ۲۰۱۹ به دست آورده‌اند. در سال ۲۰۲۰ و از ابتدای ماه اوت، بیش از ۵۰ شرکت از این نوع در ایالات متحده تشکیل شده است که توانسته حدود ۲۱.۵ میلیارد دلار سرمایه جذب کرده‌اند.

طبق یافته‌های «دیلاجیک»(Dealogic)، از ۲۴ دسامبر سال ۲۰۲۰ ، این شرکت‌ها ۸۲.۱ میلیارد دلار سرمایه جمع کردند که نسبت به بالاترین مبلغ ثبت شده در سال ۲۰۱۹ نزدیک به ۶ برابر افزایش داشت. دیلاجیک یک بستر برای بازارهای مالی است که از طریق خدمات به شرکت‌های مالی، محتوای یکپارچه، تجزیه و تحلیل و فناوری به آنان ارائه می‌دهد.

این رکورد جدید همچنین تقریبا نیمی از کل درآمد عرضه اولیه بازار سال ۲۰۲۰ را به خود اختصاص داده‌ است. هنگامی که سال گذشته در ماه مارس و آوریل به بازار سهام‌های عرضه اولیه نگاه می‌کردم، باور کردن اینکه سال ۲۰۲۰ با این سطح بالای سرمایه‌گذاری به پایان می‌رسد، سخت بود. من خودم را برای بدترین شرایط آماده می‌کردم. هرچه سال پیش می رفت و آن چند ماه قفل شدگی بازار می‌گذشت، اوضاع حداقل برای بازار عرضه اولیه کمی خوش‌بینانه‌تر می‌شد.

به دلیل وجود شرکت‌های چک سفید، بازار عرضه اولیه سال ۲۰۲۰ را با رکورد بالایی به پایان رساند. بدون این شرکت‌ها، خصوصا با توجه به شرایط مقابله با بیماری همه‌گیر ویروس کرونا، هنوز سال برجسته‌ای بود.

از اسپاک‎‌ها برای تأمین بودجه یک شرکت خصوصی به منظور ورود آن شرکت به بازار سهام استفاده می‌شود. در اصل، این یک راهکار برای یک شرکت خصوصی است که بدون دردسر و مشکل تبدیل به شرکتی عمومی شود. این شرکت‌ها در ازای خدمات خود صدها میلیون دلار از سرمایه‌گذاران دریافت می‌کنند. گزارش اخیر «گلدمن ساکس» تخمین می زند که معاملات این شرکت‌ها در سال ۲۰۲۰ می‌تواند منجر به تصاحب حدود ۳۰۰ میلیارد دلار طی ۲ سال آینده شود.

اکنون در مورد معاملات این شرکت‌ها هیاهوی زیادی وجود دارد. این ممکن است برای برخی از شرکت‌ها مفید باشد، اما هر چه بیشتر شرکت‌های چک سفید و خصوصی ادغام شوند، می‌توانند مشکلات جدی برای سرمایه‌گذاران ایجاد کنند. سرمایه گذاران مشهوری مانند «چاماس پالیهاپیتیا» «Chamath Palihapitiya» مدیر عامل سابق فیس بوک، از بازیگران اصلی رونق معاملات اخیر شرکت‌های چک سفید است.

هیاهوی پیرامون این نوع معاملات همچنان در حال افزایش است. اگر فکر می‌کردیم ۲۰۲۰ برای شرکت‌های با هدف خرید ویژه سال بزرگی است، سال ۲۰۲۱ می‌تواند حتی سال بهتر و پر رونق‌تری برای این شرکت‌ها باشد باشد.

پایان/

۲۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۲:۰۰
کد خبر: 8629

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 0 =