خواب سنگین صنعت مس ایران ادامه دارد

قیمت جهانی مس به بالاترین سطح خود در ۸ سال گذشته رسید. کارشناسان افزایش تقاضا و ناتوانی در عرضه کافی و به موقع را مهمترین دلیل این امر می دانند. بااینکه ایران از نظر مس ذخایر رتبه ششم جهان را دارد سالانه تولیدی معادل حدود ۱ درصد نیاز جهان را دارد.

به گزارش تحریریه، شبکه خبری بلومبرگ در گزارشی نوشت پیش بینی ها حکایت از آن دارد که کارخانه های چین که بزرگترین خریدار مس جهان هستند رونق بیشتری خواهند گرفت. صنایع چین حتی در خلال تعطیلات سال جدیدی این کشور باز بودند و به همین دلیل تقاضا برای مس افزایش یافته است. این در حالی است در گذشته تعطیلی صنایع چین بازار مس را در این دوره زمانی دچار سکون نسبی می کرد.

طبق این گزارش، اکنون قیمت مس با حدود ۱ درصد افزایش نسبت به هفته قبل به ۳.۸۱ دلار در هر پوند یا ۸۴۳۶ دلار برای هر تن مس رسیده است. نمودار قیمتی نشان می دهد در کمتر از ۵۰ روزی که از سال جدید میلادی می گذرد قیمت مس نزدیک به ۹ درصد افزایش داشته است.

تحللگران پیش بینی می کنند بازار جهانی مس احتمالا با افزایش تقاضا در سه سال آینده روبرو باشند.۲۵ شرکت بزرگ جهان هم ابراز نگرانی کردند روند افزایش تقاضا که با کاهش پیامدهای بیماری کرونا صورت می گیرد باعث برهم خوردن توازن در بازار می شود.

تولیدکنندگان اصلی جهانی برای افزایش تقاضای حدود ۴۰۰ هزار تنی در سال ۲۰۲۱ برنامه ریزیکرده بودند اما به نظر می رسد حداقل افزایش تقاضا در این سال ۵۰۰ هزار تن باشد. همین عوامل باعث شد تا قیمت مس به بالاترین سطح خود از سال ۲۰۱۲ تاکنون برسد.

در سال ۲۰۲۰ عوامل گوناگون موجب شدند تا تولید جهانی مس معدنی اندکی کاهش داشته باشد. طبق نمودار زیر با اینکه در سال ۲۰۱۹ تولید مس به نزدیک ۲۰.۵ رسیده بود اما بحران اقتصادی و پاندمی در سال 2020 باعث کاهش حدود ۲ درصدی تولید جهانی مس شد و  سطح تولید سالانه به ۲۰ میلیون تن رسید.

بیشترین میزان کاهش تولید در سال گذشته در پرو اتفاق افتاد که بیشتر از دیگر کشورهای آمریکایی لاتین تحت تاثیر ویروس کرونا قرار گرفت.

در ۵ سال گذشته میزان تولید مس معدنی جهان حدود ۲۰ میلیون تن ثابت مانده است و همین امر نگرانی جهان نسبت به ناتوانی در پاسخگویی به نیاز صنایع جهان را بیشتر کرده است. به ویژه آنکه جهان با سرعت بیشتری به سمت تولید خودروهای برقی حرکت می کند که در ساخت آن ها حداقل ۲ تا ۳ برابر بیشتر از خودروهای کنونی مس مصرف می شود.  

از هم اکنون شرکت های بزرگ جهان تقاضا برای مس در سه سال آینده را با میانگین رشد سالانه ۵ درصدی برآورد می کنند د. به عنوان نمونه شرکت کانادایی کوانتوم در سال ۲۰۲۰ حدود ۷۷۹ هزار تن مس تولید کرد اما برای سال ۲۰۲۲ تولید حدود ۸۶۰ هزار تنی را هدفگذاری کرده است.

این برآوردها بر ضرورت حرکت برنامه ریزی شده و منطقی صنعت مس کشورمان تاکید می کند. ایران با داشتن ۵ درصد ذخایر مس رتبه ششم جهان را دارد اما کل صنعت مس ایران که ملی است حدودا به اندازه سی امین شرکت تولیدکننده مس که خصوصی است، تولید دارد.

طبق اظهارات مدیران صنعت ملی مس، ایران سالیانه بین ۲۵۰ تا ۲۶۰ هزار تن مس تولید می کند که البته مشخص نیست چه میزان از آن معدنی و چه میزان حاصل از بازیافت است. کارشناسان اعتقاد دارند ایران در همین شرایط باید بین ۱ تا ۱.۵ میلیون تن مس در سال تولید کند اما مدیران ناکارآمد و سیاسی در کنار بهره وری بسیار پائین موجب اتلاف سرمایه های کشور با وجود انواع حمایت های مادی و معنوی دولتی از آن شده است.

پایان/

۳۰ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۲:۰۰
کد خبر: 8662

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 6 =