تامین 1 میلیارد ارز 4200 تومانی مازاد بر هدف گذاری سال 1399/ماجرا چیست؟

رئیس کل بانک مرکزی در حالی اعلام کرده، از ابتدای سال جاری 9.2 میلیارد دلار ارز ترجیحی برای کالاهای اساسی، تخصیص یافته که میزان ارز موردنیاز این اقلام 8 میلیارد دلار تعیین شده بود.

به گزارش تحریریه، همتی اخیرا گزارش جدیدی از میزان تامین ارزی 4200 تومانی برای واردات کالای اساسی و دارو اعلام کرده است. به گفته رئیس کل بانک مرکزی  علیرغم مشکلات ناشی از تأثیر شیوع ویروس کرونا درامور تجاری و تأمین ارز در ابتدای سال، بانک مرکزی و صادرکنندگان تاکنون ۳۲ میلیارد دلار برای واردات کشور تأمین ارز کرده‌اند. تأمین ارز از طریق سامانه نیما توسط صادرکنندگان به خوبی در حال انجام است و طی بهمن ماه روزانه به طور میانگین بیش از ۸۰ میلیون دلار معامله شده است. این درحالی است که عرضه روزانه ارز در سامانه نیما به طور میانگین معمولا بیش از دوبرابر معاملات روزانه ارز است.

بر این اساس از ابتدای سال جاری 9.2 میلیارد دلار ارز ترجیحی برای کالاهای اساسی، نهاده‌های کشاورزی دارو و تجهیزات پزشکی تأمین شده است.

نکته جالب توجه اینکه بارها از سوی مسئولان دولتی اعلام شده بود برای سال جاری مقرر شده است ا سر جمع 8 میلیارد دلار ارز 4200 تومانی تخصیص داده شود. این رقم عینا برای سال 1400 نیز تکرار خواهد شد. در سنوات گذشته میزان تخصیص ارز ترجیحی تا 13 الی 14 میلیارد دلار نیز عنوان شده بود که حالا به خاطر کاهش اقلام موجود در فهرست ارز کالاهای اساسی این رقم کاهش یافته است.

 کل میزان ارز تخصیص یافته به کالاهای اساسی به‌علاوه دارو و کالاهای پزشکی در سال 98 بالغ بر 15 میلیارد دلار بوده  که ارزش واردات « ذرت، جو، سویا، روغن و دانه روغنی به‌علاوه دارو و کالاهای پزشکی» با ارز 4200 تومانی در سال گذشته، مجموعا حدود 8 میلیارد دلار تخمین زده می‌شود.

چند ماه قبل اعلام شد،‌ قرار بود که رقم ارز اختصاص یافته به این کالاها از 15 میلیارد دلار در سال 98 با کاهشی 30 درصدی، به 10.5 میلیارد دلار در سال‌جاری برسد.  هرچند برخی خبرها حاکی از این بود که دولت تصمیم دارد تخصیص ارز 4200 تومانی در سال‌جاری را از 10.5 به 8 میلیارد دلار کاهش دهد.

نکته جالب توجه اینکه  بر اساس اعلام رسمی وبسایت بانک مرکزی، ‌در سال جاری بنا به مصوبه ستاد اقتصادی دولت، 8 میلیارد دلار ارز با نرخ 4200 تومان به منظور تامین کالاهای اساسی به تفکیک 5.5 میلیارد دلار برای اقلام کالای اساسی (ذرت، دانه روغنی، روغن خام، کنجاله، جو و گندم) و 1.5 میلیارد دلار برای دارو و یک میلیارد دلار برای تجهیزات پزشکی در نظر گرفته شد.

با توجه به معیار تخصیص 8 میلیارد دلار ارز ترجیحی برای سال جاری با تخصیص و تامین 9 میلیارد دلار اعلامی رئیس کل بانک مرکزی عملا یک میلیارد دلار بیش از هدف گذاری ارز ترجیحی تخصیص داده شده است.

البته این همه ماجرا نیست، در مهر ماه امسال نیز از سوی دبیر ستاد تنظیم بازار اعلام شد، برای سال جاری 8.9 میلیارد دلار ارز 4200 تومانی تخصیص خواهد یافت. به گفته این مقام مسئول برای روغن و چهار نهاده دامی مجموعا 6.4 میلیارد دلار و برای دارو 2.5 میلیارد دلار ارز نیاز است.

همانطور که مشخص است میان آمار ارز ترجیحی مورد نیاز سال جاری طبق اعلام اعلام دبیر ستاد تنطیم بازار و ستاد اقتصادی تفاوت فاحشی وجود دارد. اما با استناد به اعلام ستاد تنظیم بازار نیز هم اکنون 300 میلیون دلار مازاد بر هدف گذاری ارز ترجیحی تخصیص یافته است.

در همین خصوص عبدللهی کارشناس مرکز پژوهشهای مجلس به تسنیم گفته بود، اگر متوسط  نرخ ارز در سامانه نیما در سال 97 (9000 تومان)، سال 98 (11700 تومان ) و  سال 99 (21000 تومان ) لحاظ شود به ازای واردات 14 میلیارد دلار کالای اساسی در سال اول آغاز سیاست ارز 4200، 15.4 میلیارد دلار در سال دوم و 6.5 میلیارد دلار در سال سوم عملا 300 هزار میلیارد تومان یارانه ارزی پرداخت شده است.

پایان/

۳۰ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۲:۰۹
کد خبر: 8676

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 1 =