جشن لاک پشت معدن ایران برای افزایش تولید 20 هزار تنی

درحالی که کشورهای شیلی و پرو افزایش ظرفیت ۲۰۰ هزار تنی تولید در یک سال را هدف گرفته انند، مدیران صنعت مس کشورمان برای افزایش کمتر از ۲۰ هزار تنی تولید جشن می گیرند.

به گزارش تحریریه، سرعت لاک پشتی توسعه صنعت مس کشور هنوز ادامه دارد و به نظر می رسد برای بهبود شرایط تدبیری هم اندیشیده نمی شود. در حالی که مدیران شرکت ملی مس ایران افزایش حدود ۲۰ هزار تنی تولید مس در کشور را به عنوان دستاوردی بزرگ برای خود عرضه می کنند دیگر کشورها هدف خود را افزایش تولید سالانه چند صدهزار تنی بیان می کند.

«اردشیر سعد محمدی» در گفت وگوهای پرشمار و فرمایشی چندماه اخیر خود با رسانه ها عنوان کرد که در سال گذشته میزان تولید مس کشور به ۲۸۰ هزار تن رسیده است. 

این میزان تولید برای ششمین کشور دارنده بزرگترین ذخایر معدنی مس جهان نه تنها تاسفبار بلکه هشداردهنده است البته آمار سال های قبل تولید مس کشور هم گویای همین موضوع هستند. در سال های قبل نیز تولید کشورمان کمتر ۲۶۰ هزار تن در سال بود و در سال ۱۳۹۹ کمتر از ۲۰ هزار تن افزایش تولید داشته است. جالب اینجاست که همین مدیران برای سال آینده نیز رسیدن به تولید ۳۰۰ هزار تن مس در سال را به عنوان هدف و موفقیت تبلیغ می کنند.

اما نکته این است که شرکت های معدنی بزرگ و همتراز با ایران اهدافی به مراتب بزرگتر را برای سال آینده در نظر گرفته اند. شیلی به عنوان بزرگترین تولیدکننده مس جهان برای سال میلادی ۲۰۲۱ افزایش ۲۰۰ هزار تنی تولید مس را هدف قرار داده است.

صنایع مس این کشور نیز همچون ایران ملی هستند اما قوانین و مدیریت آن موجب بهره وری و سودآوری شده است. شیلی برخلاف کشورمان مدیریت امور شرکت ها را به بخش های خصوصی کارآمد سپرده است. شیلی سالانه کمتر از ۶ میلیون تن مس تولید می کنند و درآمدی بین ۵۰ تا ۶۰ میلیارد دلار را نصیب کشورش می کند.

حال تولیدکنندگان مس در شیلی اعلام کرده اند برای پاسخگویی به بخشی از افزایش تقاضای جهانی مس سعی می کنند تا حدود ۴ درصد تولید این کشور را افزایش دهند. آن ها عدد ۳.۷ درصد را به عنوان حداقل افزایش ظرفیت تولید خود در سال ۲۰۲۱ بیان کرده اند.

این در شرایطی است که پرو به عنوان دیگر تولیدکننده بزرگ مس جهان افزایش تولید بیشتر از ۱۰ درصدی را در دستور کار خود قرار داده است. صنایع مس این کشور به علت بیماری کرونا دچار مشکل شده بودند و میزان تولید مس آن با اندکی کاهش نسبت به قبل در سال ۲۰۲۰ به حدود ۲.۲ میلیون تن رسید.

حال مقام های دولتی و مدیران شرکت های معدنی مس اعلام کرده اند برای سال ۲۰۲۱ تولید خود را به بیشتر از ۲.۴ میلیون تن می رسانند. به عبارت دیگر پرو نیز هدفگذاری سال بعد خود را افزایش ۲۰۰ هزار تنی تولید مس قرار داده است.

جالب اینجاست که هر دو کشور شیلی و پرو برنامه ریزی را تا سال ۲۰۲۴  انجام داده اند. شیلی سعی دارد تولید مس خود را به ۷ میلیون تن در سال نزدیک کند و پرو نیز رقم تولید حدود ۳.۲ میلیون تن را هدف گرفته است.

همه این اتفاقات در سطح جهان در حالی رخ می دهد که مدیران صنعت ملی مس کشورمان افزایش چند هزار تنی مس را به عنوان ثمره برنامه ریزی فوق العاده و حقوق های نجوی تلاش خود به مردم عرضه می کنند.

پایان/

۲۵ فروردین ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۱
کد خبر: 9304

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 9 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • ناشناس IR ۰۵:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۵
      0 0
      بنام خدا باسلام طبق امار ایران دوازدهمین تولید کننده مس دنیاست اما سهم ایران از ارزش افزوده ان تقریبا هیچ - مرد مومن خام فروشی کمتر که تاسف نداره افتخار داره-دربسیاری کشورها تاسیسات داخل ساختمان -شرب-مسیه اما ما با وجود ان تاسیسات اب شرب ما پلاستیکی-فلزمس یک فلز استراتژیه و قیمتش دست کشورهای پیشرفته چون تولید کننده هاش جهان سومی اندچرا در تولیدات مسی هدف گذاری نمیکنید -یا اینکه خوشهالید مولیبدن اونجارو هم مفت به بازار فلزات هلند میدیم بعد ابزار الیاژی این فلزاتو به n برابر تازه اگه بدن وارد میکنیم صنعت ابزار برقی که بخش اصلیش مسه رو چرا افزایش تولید نداریم در مقابل افزایش درامد فروش مس وای برما