خرابکاری در نطنز و خروج مذاکرات وین از ریل

مذاکرات هسته ای بین اعضای کمیسیون مشترک برجام که در روزهای اخیر با خوشبینی در وین دنبال می شد از این پس به احتمال زیاد از ریل خارج می شود.

به گزارش تحریریه، بامداد یک‌شنبه ۲۲ فروردین ماه رخدادی خرابکارانه‌ در بخشی از شبکه توزیع برق تاسیسات غنی‌ سازی نطنز رخ داد و از سوی مسوولان سازمان انرژی اتمی ایران مورد تایید قرار گرفت. «علی اکبر صالحی» رییس سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه از کارافتادن شبکه برق تاسیسات اتمی نطنز به طور قطع  اقدامی خرابکارانه بوده و حادثه ای نبوده که اتفاقی روی داده باشد، تاکید کرد: «بخش قابل توجهی از خرابکاری ‌های دشمن جبران خواهد شد. این کاروان از حرکت باز نخواهد ایستاد.»

ایران و برخی رسانه‌های غربی و اسرائیلی بر این نکته که تل آویو پشت این خرابکاری بود، تاکید می ورزند. مقامات جمهوری اسلامی ضمن «تروریسم هسته ای» نامیدن این رخداد، به راهکارهای مختلفی متوسل شده اند؛ راهکاریی از شکایت به مجامع بین المللی گرفته تا تلاش برای اقدام تلافی جویانه و نیز کاهش شدید تعهدات برجامی.

تنها دو روز پس از انجام عملیات خرابکارانه در نطنز، یک کشتی تجاری متعلق به شرکت اسرائیلی در نزدیکی بندر فجره امارات متحده عربی هدف حمله قرار گرفت. به گزارش خبرگزاری «رویترز»، یک شبکه خبری تلویزیونی اسرائیل گفته که حمله تلفات جانی نداشته و بدون نام بردن از فرد خاصی، از قول مقام‌های اسرائیلی، ایران را مورد سرزنش قرار داده است. خبرگزاری «العربیه» نیز از قول یکی از خبرنگاران خود گزارش داد که کشتی مذکور هدف یک «موشک ایرانی» قرار گرفته است.

چند روز پیش از این رخداد و همزمان با مذاکرات وین، کشتی ایرانی «ساویز» مستقر در دریای سرخ در اثر حمله مین آسیب دید؛ حمله ای که در آن زمان به اسراییل نسبت داده شد.

از دیگر راهکارهایی که ایران در واکنش با انفجار نطنز در پیش گرفته، کاهش شدید تعهدات برجامی است. «سیدعباس عراقچی» معاون سیاسی وزارت خارجه تصمیم به آغاز غنی‌سازی ۶۰ درصدی در ایران را در نامه‌ای که روز سه‌شنبه به «رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی فرستاد، اعلام کرد.

در نامه عراقچی به گروسی آمده است که یک‌هزار سانتریفیوژ دیگر با ۵۰ درصد ظرفیت بیشتر به ماشین‌های موجود در تاسیسات نطنز علاوه بر جایگزینی ماشین‌های صدمه دیده، اضافه می‌شود. اعلام این سطح از غنی‌سازی توسط تهران دو روز بعد از انفجار در مرکز غنی‌سازی نطنز انجام می‌شود.

این نخستین باری نیست که تاسیسات هسته ای نطنز مورد حمله قرار می گیرد و به عبارتی، دومین انفجار در تاسیسات هسته‌ ای نظنز آن هم کم تر از یک سال است؛ موضوعی نگران کننده که سیستم امنیتی مستقر در این تاسیسات را زیر سوال برده است.

از نگاه ناظران، انفجار تیر ماه پارسال با هدف افزودن بر تنش‌ ها بین تهران و دولت ترامپ و خرابکاری کنونی نیز به منظور سنگ اندازی در مسیر مذاکرات سازنده در وین تدارک دیده شده‌ است.

پنجشنبه ۱۲ تیرماه ۱۳۹۹ نیز یکی از ساختمان‌های این تاسیسات دچار انفجار و آتش‌سوزی شد. «بهروز کمالوندی» سخنگوی سازمان انرژی اتمی آذر ماه پارسال گفت که عوامل انفجار تیرماه در تاسیسات نطنز و اتفاقی که برای شهید فخری ‌زاده رخ داد یکی هستند و به نظر می‌رسد اسراییل در این قضایا نقش داشته باشد.

اسراییل که تاکنون در به شهادت رساندن چندین دانشمند برجسته هسته ای کشورمان دست داشته، آذرماه پارسال به ترور «محسن فخری‌زاده» رییس سازمان پژوهش و نوآوری وزارت دفاع در شهر آبسرد شهرستان دماوند اقدام کرد. شهادت فخری زاده در برهه ای انجام گرفت که روابط ایران و آمریکا در دوره ترامپ به ویژه پس از شهادت سردار سلیمانی بسیار تیره بود. مقامات رژیم صهیونیستی با شهادت فخری زاده در پی راه اندازی جنگ بودند تا هزینه نبرد با ایران را بر دوش ترامپ بیافکنند؛ نقشه ای که با تصمیمات مسوولان جمهوری اسلامی ایران نقش بر آب شد.

در پیوند با اینکه آیا تل آویو بدون هماهنگی با واشنگتن دست به این اقدامات خرابکارانه می زند یا اینکه یک تقسیم وظایف بین این دو بازیگر وجود دارد، نظرات متفاوت است. از نگاه برخی کارشناسان، صهیونیست‌ها از آنجایی که در واشنگتن بر سر راضی کردن طرف آمریکایی به نتیجه نرسیدند، تاسیسات نطنز را برای اقدامات تلافی‌جویانه انتخاب کردند.

در مقابل، تحلیلگرانی نیز هستند که حملات خرابکارانه رژیم صهیونیستی را در پی مشورت با مقامات کاخ سفید و چراغ سبز آمریکا ارزیابی می کنند. آنها بر این باورند پنج روز پیش از ترور شهید فخری زاده دیدار وزیران جنگ آمریکا و اسراییل در عربستان و همزمان با انفجار هسته ای نطنز دیدار وزیران جنگ آمریکا و اسراییل در فلسطین نمی تواند اتفاقی باشد.

در همین ارتباط یک روزنامه صهیونیستی در تحلیلی مدعی شده هدف از حمله نطنز جلوگیری از اعمال فشار از سوی ایران روی آمریکا در مذاکرات برای بازگشت واشنگتن به توافق هسته‌ای بوده است. «جاناتان شانزر» محقق ارشد اندیشکده «دفاع از دموکراسی ها» به روزنامه «جروزالم پست» گفته، خرابکاری در تاسیسات نطنز یک رویداد مرموز و نسبتا چشمگیر تلقی می‌شود. این حادثه می‌تواند به تضعیف دیپلماسی منجر شود اما در واقع یک ابزار فشار به ایالات متحده اعطا خواهد کرد.

طنز تلخ ماجرا اما موضع گیری روز سه‌شنبه ۲۴ فروردین «جیک سالیوان» مشاور امنیت ملی کاخ سفید است که در دیداری مجازی با همتای اسرائیلی خود اطمینان داد که ایران هرگز صاحب بمب هسته‌ای نخواهد شد. این در حالی است که «رابرت مالی» نماینده ویژه آمریکا در امور ایران در مذاکرات غیرمستقیم وین حضور دارد تا با دادن کمترین امتیاز، بستر را برای ورود کشور متبوع خود به برجام هموار کند.

در مجموع می توان نتیجه گرفت مسائلی همچون اقدام خرابکارانه رژیم صهیونیستی در تاسیسات هسته ای نطنز، موضع گیری کاخ سفید به نفع اسراییل، سکوت و بی طرفی بازیگران اروپایی و همچنین افزایش سطح غنی سازی از سوی ایران به میزان 60 درصد، روند مذاکرات را کُند خواهد کرد؛ مذاکراتی که اخیرا با تصمیم اتحادیه اروپا مبنی بر تحریم شش فرمانده ارشد نظامی، دو مقام امنیتی و همچنین سه زندان ایران نیز پیچیده و کُند شده بود.

پایان/

۲۵ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۰
کد خبر: 9315

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 6 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 2
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • کارشناس سیاسی IR ۱۱:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۵
      0 0
      امنیت سایتهای هسته ای را بالا ببرید اگر صهیونیستها توانستن دوبار در تاسیسات هسته ای خرابکاری کند قطعا صدبار دیگر هم میتواند این غلط را بکند؟
    • LU ۱۷:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۵
      0 3
      دست از جاه طلبی هسته ای بردارید ، ایران رو ویران نکنید