چین رقبای نفتی ایران را بیرون راند

افزایش قابل توجه فروش نفت ایران به چین موجب کاهش تقاضای این کشور برای نفت خام آنگولا و برزیل شده است.

به گزارش تحریریه، افزایش میزان واردات نفت خام ایران توسط چین در ماه های اخیر باعث بیرون راندن کشورهای رقیب در عرصه تولید نفت شده و دیگر فروشندگان نفت همچون کشورهای برزیل، آنگولا و روسیه مجبور به کاهش قیمت ها و هدایت محموله های خود به سوی به هند و اروپا کرده است.

به اعتقاد تحلیلگران با محکمتر شدن روند اجرای توافق 25 ساله ایران و چین و افزایش تعاملات دیگر تامین کنندگان نفت برای پکن نیز به تدریج مجبور به خروج از این کشور خواهند شد. 

خبرگزاری «رویترز» عنوان داشت افزایش حجم تولید نفت ایران بازار را غافلگیر کرد و قیمت جهانی نفت را کاهش داد. نفت ایران با وجود تحریم های شدیدی که توسط ایالات متحده اعمال شد، به تدریج از اواخر سال ۲۰۱۹ به سمت چین حرکت کرد اما افزایش حجم آن از اواخر سال گذشته دوباره شروع شد و قیمت آن به بالای ۶۰ دلار رسید.

چشم پوشی از لغو تحریم های ایالات متحده در دولت «جو بایدن» به عنوان رئیس جمهوری آمریکا، باعث جسارت خریداران شد.

طبق گزارش منتشر شده از موسسه تحقیقات نفتی «رفنتیو»، چین به طور متوسط ​​روزانه ۵۵۷ هزار بشکه نفت خام ایران را بین نوامبر و مارس وارد کرده و این تقریبا معادل ۵ درصد از کل واردات بزرگترین وارد کننده جهان است. این امر به معنی بازگشت به سطح واردات پیش از اعمال تحریم ها است. تحریم هایی که در سال ۲۰۱۹ توسط «دونالد ترامپ» رییس جمهوری سابق آمریکا علیه ایران اعمال شد.

بیشتر این نفت به استان شرقی چین «شاندونگ» می رود. یک تاجر چینی که نفت خریداری شده را به شاندونگ حمل می کند با اشاره به اینکه در اوایل سال جاری نفت ایران هر بشکه نفت را ۶ تا ۷ دلار پایین تر از قیمت هر بشکه نفت برزیل به چین فروخته است، افزود: این نوع معاملات به دیگر عرضه کنندگان نفتی خسارت می زند زیرا با قیمتی بسیار پایین معامله می شوند.  

تاجر دوم گفت: تامین کنندگان از آمریکای جنوبی گرفته تاآفریقای غربی و دریای شمال با کاهش تقاضای چین در حال تلاش برای یافتن بازارهای جدید هستند. برزیل به عنوان بزرگترین صادرکننده نفت درآمریکای جنوبی و آنگولا در آفریقای غربی بیشترین آسیب را از این موضوع دیدند. گرید نفتی «اسپو» (ESPO ) خاور دور روسیه هم به دلیل کاهش تقاضای چین حالا مسیر خود را به سمت ایالات متحده کج کرده است.

حجم محموله های نفتی وارداتی از برزیل که سال گذشته به لطف بازاریابی تهاجمی و قیمتگذاری های جذاب از آنگولا به عنوان تامین کننده شماره ۴ چین پیشی گرفت، در ماه های ژانویه و فوریه در مقایسه با یک سال قبل ۳۶ درصد کاهش یافت. اگرچه طبق اطلاعات گمرک چین و ارزیابی های رفنتیو، در ماه مارس حجم معاملات سالانه ۱۶ درصد افزایش را نشان می دهد.

همزمان با تقاضای کمتر چین از دیگر تامین کنندگان نفتی، هند به بازار هدف جدید نفتی برای برزیل، غرب آفریقا و حتی دریای شمال تبدیل شده است. هند واردات نفت مورد نیاز خود را از برزیل و آنگولا در فاصله مارس تا مه افزایش داده و اروپا نیز در فاصله مارس تا آوریل نسبت به ابتدای سال نفت بیشتری از برزیل خریداری کرده است.

پایان/

۲۸ فروردین ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۱
کد خبر: 9343

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 1 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • محمدبهرامى بلوچ IR ۰۱:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۸
      0 1
      تحريم ها وتضادها مشكلات جهان را افزايش ميدهندبهتراست بفكراسايش جهان باشندتاقدرت وهم انديشى شما كه روى صندلى هستند ثمره ان به ملتها برسد ودراين دنيا مشكلات به اندازه كافى است اضاف نكنيد