۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۶:۳۵
600 درصد از دنیا عقبیم

جهان برای تامین تقاضای فزاینده بازار، برنامه ریزی بلندمدتی جهت توسعه صنعت مس انجام می دهند؛ درحالی که ایران به عنوان دارنده ششمین ذخایر معدنی بزرگ جهان امیدوار است بتواند ظرفیت تولید مس خود را برای سالهای آینده به ۳۰۰ هزار تن یعنی حدود یکصدم نیاز جهان برساند و 600 درصد از ظرفیت واقعی خود عقب است.

به گزارش تحریریه، در حالی که بازار مس خود را به ثبت یک رکورد تاریخی ۱۰ هزار دلار برای هر تن نزدیک می کند تولیدکننده های بزرگ جهان نیز برنامه های پردامنه ای را برای بهره برداری از این بازار پرسود در دستور کار دارند. افزایش سهم مس در صنایع جهان و پیش بینی رشد سالانه تا حدود ۲۰ درصدی تقاضا برای فلز سرخ آینده روشنی را برای بازار آن رقم خواهد زد.

شیلی بزرگترین تولید کننده مس جهان است که حدود یک چهارم نیاز بازار را تامین می کند. این کشور از یک سال قبل برنامه جامعی را برای افزایش ظرفیت تولید خود در پیش گرفت اما این کشور اکنون با معضل کاهش تولید به دلیل کم شدن میزان خلوص برخی معادن مهم خود دست و پنجه نرم می کند. خبرگزاری «رویترز» در گزارش چند روز قبل خود نوشت این کشور برای دهمین ماه متوالی کاهش تولید فلز مس را تجربه کرد و در ماه مارس ۱.۳ درصد کمتر از ماه قبل از آن فلز مس تولید کرد.

البته آغاز این روند نزولی با شیوع ویروس کرونا در شیلی کلید خورد اما به تدریج دیگر مسائل نیز در آن تاثیرگذار شدند تا اینکه در ماه مارس تولید به کمتر از ۴۹۲ هزار تن رسید. بخش مهمی از این کاهش به ممنوعیت های حمل و نقل و تعطیلات در کشورهای شرق آسیا ارتباط داده شد.

تا پیش از این معادن پراکنده شیلی بازدهی بهتری را نسبت به معادن کشورهای همسایه داشتند. تعدادی از این معادن حتی به خوبی توانستند بیماری کووید ۱۹ را هم کنترل کنند اما برخی از معادن مهم از جمله اسکوندیدا بی اچ پی که بزرگترین معدن جهان است در ماه های اخیر نشانه هایی از کاهش تولید و فرسودگی را نشان داد.

البته کارشناسان افت عیار سنگ معدن، فرسودگی تجهیزات و نیاز آنها به تعمیرات و نگهداری معادن را از مهمترین دلایل کاهش تولید این معدن عنوان کرده اند.

آمار می گویند که در سه ماهه نخست سال ۲۰۲۱ تولید مس شیلی نسبت به دوره سال قبل آن ۲.۲ درصد کاهش داشته است و این کشور در این سه ماه در مجموع حدود ۱.۴ میلیون تن مس تولید کرد. گفته می شود شیلی برای جبران این عقب افتادگی تلاش برای افزایش بیشتر از ۳ درصدی تولیدماهانه را برنامه ریزی کرده است تا هم از جریان رقابت باز نماند و بتواند همپای با رشد تقاضا حرکت کند.

همه این مسائل فرصتی را برای کشورمان به عنوان دارنده ششمین ذخایر بزرگ معدنی مس ایجاد می کند تا با افزایش ظرفیت های تولید بتواند جایگاه درخور توجهی را در این صنعت به دست بیاورد.

ایران اکنون سالانه حدود یک بیستم شیلی مس تولید می کند و در بهترین حالت تولید ایران به ۲۸۰ هزار تن در سال می رسد. مدیران صنعت مس در حالی ابراز امیدواری می کنند که تولید مس را در سال های بعد به ۳۰۰ هزار تن در سال برسانند که در آن زمان نیاز بازار از مرز ۳۰ میلیون تن یعنی ۱۰۰ برابر تولید سالانه ایران عبور خواهد کرد. 

 این درحالی است که کارشناسان حداقل ظرفیت تولید مس ایران در همین شرایط را بیشتر از ۲ میلیون تن می دانند اما مدیریت ناکارآمد و سیاسی در کنار سرمایه گذاری های نادرست و بهره وری پایین نیروی کار باعث شده است شرکت ملی مس ایران جایی را در میان شرکت های بزرگ تولیدی نداشته باشد.   

پایان/

۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۶:۳۵
کد خبر: 9606

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 14 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۰۴:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۳
      0 0
      در همه زمینه ها از دنیا عقب هستیم