کاهش قیمت و حباب مسکن تا یک سال آینده

قیمت جهانی مسکن در یک سال گذشته رشد کم سابقه ای را داشته است؛ موسسات مالی اعتقاد دارند اگر دولت ها سیاست مناسبی را در پیش بگیرند با خروج اقتصاد جهان از رکود به تدریج حباب مسکن کوچکتر می شود.

به گزارش تحریریه، شبکه خبری «بلومبرگ» در گزارشی عنوان داشت که قیمت جهانی مسکن بیشترین افزایش را از سال ۲۰۰۶ تا کنون داشته است. برخی کارشناسان اعتقاد دارند این امر نگرانی از بزرگتر شدن حباب در این حوزه را تشدید کرده است. طبق این ارزیابی در فهرست کشورهایی که بیشترین رشد قیمت مسکن را در یک سال گذشته تجربه کرده اند کشورهای ترکیه، نیوزلند و لوکزامبورگ در صدر قرار دارند.

 طبق گزارش بازارت جهانی مسکن از کانادا تا سنگاپور به علت همه گیری کرونا و بحران مالی دچار سردرگمی شده بود. ضمن آنکه پیش از این همه گیری نیز قیمت مسکن به علت بحران مالی بیشترین رشد قیمتی را داشت.

گزارش شاخص قیمت جهانی خانه (Knight Frank’s Global House Price Index ) حکایت از آن دارد که متوسط قیمت مسکن در ۱۲ ماه منتهی به مارس گذشته ۷.۳ درصد افزایش داشته است که سریعترین رشد از سه ماهه چهارم سال ۲۰۰۶ تا کنون برآورد می شود.

در این میان ترکیه با ثبت رشد ۳۲ درصد و نیوزلند با رشد ۲۲ درصدی در صدر قرار دارند. ایالات متحده با بیشتر از ۱۳ درصد در مکان پنجم قرار گرفت که شدیدترین افزایش قیمت مسکن از دسامبر سال ۲۰۰۵ تا به حال را نشان می دهد.

محرک های مالی و پولی گسترده برای تقویت اقتصاد کشورها در خلال بحران کرونا موجب رونق دارایی ها در سراسر جهان شده ضمن آنکه سیاست دولت ها به نگرانی از حباب قیمت ها هم دامن زده است.

چند کشور برای کاهش فشار افزایش قیمت مسکن اقدام کرده اند. نیوزلند محرک های مالیاتی را برای سرمایه گذاران املاک مسکونی حذف کرد و انتظار دارد با این کار تورم بخش مسکن را تا ژوئن سال آینده به زیر ۱ درصد برساند.

البته گزارش موسسه فوق اعتقاد دارد در اواخر سالجاری از فشار خرید و تقاضا کاسته خواهد شد ضمن آنکه افزایش استفاده از واکسن و رونق اقتصادی فشار قیمت ها را نزولی می کند. 

در آسیا سنگاپور بیشترین افزایش قیمت را با ۶.۱ درصد و کره جنوبی با ۵.۸ و ژاپن با ۵.۷ درصد داشته اند. هنگ کنگ به عنوان گرانترین بازار املاک جهان نیز رشد ۲.۱ درصدی را در این دوره زمانی تجربه کرد.

البته در این فهرست ده ها کشوری نامی از ایران برده نشده است اما قابل ذکر است در سه سال اخیر قیمت مسکن در سراسر ایران به ویژه شهرهای بزرگ رشدی چندصد درصدی داشته به گونه ای که عملا خانواده های غیرمالک را از خرید مسکن حداقلی هم ناامید کرده است.

وضعیت در کشور ما در چند سال اخیر وضعیتی به مراتب بدتر از دیگر کشورهای جهان داشته است. اگرچه در چند ماه گذشته رکود بر بازار مسکن حکمفرما شده است اما قیمت مسکن حتی در یکسال گذشته به مراتب بیشتر از میانگین جهانی رشد کرده است. وضعیت مسکن در ایران به اندازه ای وحشتناک و حتی غیر قابل تحمل شده است که اکنون یک شهروند تهرانی با فروش یک آپارتمان با متراژ متوسط در این شهر و تبدیل آن به ارز قادر می شود در ترکیه و حتی اسپانیا آپارتمانی به مراتب بزرگتر و بهتر خریداری کند. ضمن آنکه با خرید منزل در این کشورها می تواند اقامت در آنها را نیز دربافت کند. این در حالی است که ترکیه بیشترین رشد قیمت مسکن را در جهان داشته است. 

رشد انفجاری قیمت مسکن در ایران که به واسطه سیاست های دولت، طمع مشاورین املاک و سازندگان رخ داده است موجب شد تا بیشترین فروش ملک به خارجیان در ترکیه در یک سال گذشته به مشتریان ایرانی صورت بگیرد و مزایای این سرمایه گذاری به سمت آنکارا سرازیر شود. همین امر دیگر کشورهای به مراتب مرفه تر اروپایی را نیز به فکر جلب نظر ایرانیان انداخته است.

پایان/

۱۴ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۸
کد خبر: 10352

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 11 =