آخرین ابتکار اردوغان برای فرار از ورشکستگی

«رجب طیب اردوغان» برای بهبود وضع اقتصادی ترکیه و افزایش ارزش لیر برای طلای خانگی شهروندان این کشور هم نقشه کشیده است اما مردم این کشور به سیاست های اقتصادی دولت وی دیگر اعتماد ندارند.

به گزارش تحریریه، روزنامه «فایننشال تایمز» در گزارشی نوشت ترکیه در تلاش برای تقویت لیر، طلای «زیر تشک» مردم را هدف گرفته است و دولت اردوغان امیدوار است در آخرین طرح برای نجات لیر حدود ۲۵ میلیارد دلار از این فلزات پنهان شهروندان را به ارز تبدیل کند.

وزیر دارایی ترکیه در جریان سفر به لندن به سرمایه گذاران گفت ترکیه تلاش خود را برای جذب پس انداز مردم به کار گرفته و طرحی را با هدف وارد کردن میلیاردها دلار طلای زیر تشکی شهروندان به سیستم بانکی به اجرا می گذارد.

«نورالدین نباتی» اولین سفر خود از زمان انتصاب در پایان سال گذشته را به انگلستان انجام داد تصریح کرد که دولت «رجب طیب اردوغان» امیدوار است ۱۰ درصد از ۲۵۰ میلیارد دلار طلایی که تخمین زده می شود توسط ترک ها در خانه هایشان تبدیل به طلا شده است را جذب و به لیر تبدیل کند.

نباتی گفت که ۳۰ هزار طلافروشی در این ابتکار نقش محوری را خواهند داشت؛ طرحی که بر اساس بسته گسترده تری از اقدامات اضطراری که در ماه دسامبر رونمایی شده و هدف آن متوقف کردن سقوط آزاد لیر ارزش است که در سال ۲۰۲۱ حدود ۴۴ درصد از ارزش خود را در برابر دلار از دست داد.

وی افزود که دولت قراردادهایی را با پنج مرکز پالایش طلا برای تبدیل جواهرات تحویل داده شده از سوی مردم به شمش امضا کرده است تا از این طریق به ذخایر بانک مرکزی ترکیه کمک کند.

وزارت دارایی از اظهار نظر در مورد این طرح خودداری کرد، اما خبرگزاری دولتی ترکیه آناتولی به نقل از نباتی گفت که به زودی اقدامات جدیدی برای آوردن این طلاهای پنهان شده به سیستم مالی کشور اعلام می شود.

برای شهروندان ترکیه که به سیستم بانکی و تاریخچه تورم کشورشان به شدت مشکوک هستند طلا که هدیه ای سنتی برای عروسی ها، جشن و تولدها است، راهی است که برای محافظت از ثروت شان ترجیح داده می شود. اما مقامات ترکیه آن را بخشی از یک مشکل گسترده تر «دلاریزه شدن» یا هجوم مردم به سوی ارزهای خارجی و فلزات گرانبها می دانند و منبع فشار مداوم بر لیر ترکیه ارزیابی می شود.

در حالی که طرح‌های سپرده‌گذاری جدید تا حدی موفقیت‌آمیز بوده و در مجموع حدود ۲۳ میلیارد دلار جذب کرده‌اند، تحلیلگران در ارائه راه‌ حلی پایدار برای رفع بی‌اعتمادی مردم به لیر تردید دارند. با در نظر گرفتن نرخ تورم ۴۸.۷ درصدی ترکیه در ژانویه، نرخ بهره واقعی ترکیه تقریباً ۳۵ درصد است.

یکی از سرمایه گذارانی که در جلسه با نباتی شرکت کرده بود، گفت که غلبه بر بی اعتمادی دیرینه ترک ها به لیر و دولت دشوار است. شاید اگر آنها نرخ بهره واقعاً خوبی را بپردازند بتوانند چیزی به دست بیاورند. اما من شک دارم که آنها (دولت و بانک مرکزی) ۲۵ میلیارد دلار دریافت کنند.

نباتی که در ماه دسامبر پس از استعفای رئیس قبلی بانک مرکزی ترکیه جانشین وی شد، مجموعه ای از نشست ها را در لندن ترتیب داد تا سرمایه گذاران خارجی را که از عرصه سهام و اوراق قرضه ترکیه در سال های اخیر فرار کرده اند، متقاعد سازد.

او از سیاست جنجالی اردوغان، رئیس جمهور ترکیه مبنی بر نگه داشتن نرخ های بهره بسیار کمتر از تورم دفاع کرد و مدعی شد تورم در پایان سال جاری به شدت کاهش خواهد یافت.

حاضران در نشست به فایننشال تایمز گفتند که نباتی به خصوص در مقایسه با «برات آلبایراک» وزیر دارایی سابق و داماد اردوغان که برخورد نامناسبی با سرمایه گذاران خارجی داشت، با اعتماد به نفس و اطلاعات خوبی در جلسه حاضر شده بود.

«تیم اش» استراتژیست بازارهای نوظهور در BlueBay Asset Management  گفت که وی فردی آماده و مناسب بود و  زمین بازی را می شناخت و پیامش نیز واضح بود «از سرمایه خارجی استقبال می شود» و ترکیه دیگر کنترل سرمایه را انجام نمی دهد.

یکی دیگر از شرکت کنندگان در جلسات اما گفت: نرخ بهره تعیین کننده ارزش ارز است. دلارزدایی با ابزارهای اداری غیرممکن است. شاید آن ها بتوانند برای یک سال با این ابزار کار کنند، اما بعد از آن منفجر می شود.

برخی دیگر نیز هشدار می دهند که تلاش‌های دولت برای ثابت نگه داشتن لیر از طریق ابزارهای مدیریت خرد مانند طرح سپرده، به جای اقتصاد متعارف، در نهایت نتیجه معکوس خواهد داشت.

پایان/

۲۳ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۱
کد خبر: 16634

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 2 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۱۰:۱۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۳
      0 0
      کشوری که تورم دارد فساد دزدی دارد این کشور ها به جای دست کردن تو جیب مردم بهتر دست از دزدی فساد بردارند