استیضاح فاطمی امین درست و استیضاح عبدالملکی بی معنی است

باتوجه به منطق سیاستگذاری و مدیریتی؛ استیضاح سیدرضا فاطمی امین درست و استیضاح حجت الله عبدالملکی بی معنی است.

به گزارش تحریریه، باتوجه به منطق سیاستگذاری و مدیریتی؛ استیضاح سیدرضا فاطمی امین در وزارت صمت؛ درست، و استیضاح حجت الله عبدالملکی در وزارت رفاه؛ بی معنی است و نباید در فاصله کوتاهی از روی کار آمدن دولت انجام شود. 

اصلاح وضعیت وزارت رفاه و صندوق های بیمه ای زیرمجموعه آن مانند سازمان تامین اجتماعی و صندوق بازنشستگی کشوری که در دهه های گذشته به محلی برای انباشت ناکارآمدی و فساد تبدیل شده اند راحت نیست و به کار ممتد، دقیق و زمانبر نیاز دارد. ورود سریع برخی نمایندگان به موضوع استیضاح وزیر کار درحالیکه هنوز یک سال از حضور وی در وزارتخانه نگذشته است نمی تواند کارشناسی باشد و نشان از عدم آشنایی با کار و یا درخواست های فراقانونی برخی نمایندگان دارد که متاسفانه در گذشته رواج داشته و هنوز برچیده نشده است. 

سهم شستا در سبد هزینه های سازمان تامین اجتماعی شامل پرداخت حقوق بازنشستگان و هزینه های درمان معمولا کمتر از 5 درصد بوده است. یعنی اینکه صدها هزار میلیارد تومان حق بیمه ای که بیمه شده های سازمان تامین اجتماعی در گذشته پرداخت کرده اند صرف فساد و ناکارآمدی شده است و چرا باید انتظار داشته باشیم حجت الله عبدالملکی بتواند این ویرانه را در 6 ماه آباد کند؟

سازمان تامین اجتماعی نقطه سر به سر را گذرانده و به دلیل فساد شدید در گذشته، پایین بودن سن بازنشستگی و دخالت های دولت ها اوضاع مناسبی ندارد و باید از وزیر رفاه حمایت جامع انجام شود تا بتواند وضعیت را تغییر دهد. 

وضعیت متفاوت فاطمی امین!

سیدرضا فاطمی امین وضعیتی متفاوت با حجت الله عبدالملکی دارد. وزارت صمت باید به شدت بر سیاستگذاری و اصلاح روندها متمرکز شود، درحالیکه به گفتاردرمانی و طرح پرانی مشغول است. به جای اتخاذ سیاست های اصلاحی در بازارهای مختلف، به ادامه قیمتگذاری و وعده های عجیب مشغول بوده و بر کار اشراف ندارد. بزرگترین نمود سردرگمی وزارت صمت در دوران فاطمی امین را می توان وضع بازار خودرو کشور دانست. 

وزیر صمت در جلسه رای اعتماد در مجلس شورای اسلامی وعده داد که در 4 سال آینده تولید خودرو کشور به 3 میلیون دستگاه می رسد که 1 میلیون دستگاه آن صرف صادرات می شود. فاطمی امین سپس با واردات خودرو مخالفت کرد و گفت که این کار باید 6 ماه بعد و در سال 1401 انجام شود، زیرا در این بازه زمانی اوضاع بازار به سامان شده و وضعیت درآمدهای ارزی کشور نیز بهبود پیدا خواهد کرد. گره زدن متغیرهای بی ربطی مانند درآمدهای ارزی کشور که در مساله واردات خودرو به 1 درصد از حجم تجارت خارجی ایران نیاز دارد؛ نشان می دهد که تصور فاطمی امین از اقتصاد کلان؛ دقیق و موزون نیست. 

در بازه زمانی موردنظر فاطمی امین برای اصلاح بازار خودروهای ایرانی، نه تنها به دلیل ادامه سیاست های غلط گذشته در قیمتگذاری(آنهم پایینتر از قیمت تمام شده) خودروهای داخلی، بهبود قیمتی در بازار اتفاق نیفتاده است، بلکه شاهد افزایش 20 درصدی قیمت ها نیز هستیم که این بازار را به بازار پیشتاز در افزایش قیمت تبدیل کرده است. 

در جدیدترین شاهکار، وزارت صمت بر سر راه واردات قطعات خودروهای چینی محدودیت های قابل توجه گذاشته و این بازار را هم در دالان افزایش قیمت وارد کرده است که باعث شده قیمت برندهای چینی داخل کشور با خودروهای گران در بازارهای دیگر برابری کند.

وزارت صمت در حوزه های معدنی نیز به تصدی گری ادامه داده و ناکارآمدی گذشته را دنبال کرده است. رانت سنگین فولاد و پتروشیمی همچنان ادامه دارد و خبری از نوسازی صنایع فرسوده و انرژی بر کشور نیست. سیاستگذاری غلط در ممنوعیت تمام لوازم خانگی خارجی(درحالیکه دستور رهبر انقلاب تنها برندهای کره ای را هدف قرار داده بود) باعث افزایش شدید و بیش از نرخ تورم در این بازار شده است و نشان دیگری بر کارنابلدی این وزیر بی تجربه است. 

نتیجه اینکه استیضاح عبدالملکی در وزارت صمت بی معنی و بسیار عجولانه بوده، اما استیضاح فاطمی امین بسیار به جا است، زیرا اولی برای اثبات خود به زمان نیاز دارد و دومی زمان کافی در اختیار داشته است، اما به کار تسلط ندارد و پیاده شدن سریعتر این وزیر ناکارآمد برای کابینه آیت الله رئیسی یک ضرورت است. 

پایان/

۱۱ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۰
کد خبر: 17086

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 8 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • رضایی IR ۰۴:۰۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۲
      0 0
      اتفاقا بلعکس عمل درست است