حمله چین-سعودی به دلار؟

تحلیلگران توافق چین و عربستان در زمینه معامله نفتی با ارز ملی چین را حمله دوکشور به اعتبار جهانی دلار و دولت آمریکا ارزیابی می کنند.

به گزارش تحریریه، عربستان سعودی‌ از پیگیری‌ های دولت «جو بایدن» برای دستیابی به توافق با ایران و رویکردش در مقابل چین، ابراز نارضایتی کرده‌ است و راهکاری را برای مقابله با کاخ سفید در پیش گرفته است. روزنامه «وال استریت ژورنال» در گزارشی نوشت، سعودی ها ممکن است سیگنالی بزرگ‌تر از آنچه که قابل تصور است، برای دولت بایدن ارسال کنند.

این احتمال مطرح شده است که ریاض به جای پایبندی به دلار در زمینه صادرات نفت خود، با پکن توافقی را نهایی کند که به چین اجازه می‌دهد از یوان خود به جای دلار برای خرید نفت استفاده کند. این امر می تواند می‌تواند ضربه بزرگی را به جایگاه دلار به عنوان ارز ذخیره وارد کند.

به گفته افراد آگاه، عربستان سعودی در حال مذاکره با پکن برای فروش بخشی از نفت خود به چین با یوآن است. این اقدام متحد واشنگتن ضربه بزرگی را به سلطه دلار آمریکا بر بازار جهانی نفت وارد می کند و نشان دهنده تغییر دیگری در بازار نفت خام جهان و صادرکننده مهم آن در آسیا است.

گفته می شود مذاکرات با چین بر سر قراردادهای نفتی با قیمت یوان شش سال در جریان بوده است، اما امسال با افزایش نارضایتی سعودی ها از تضعیف تعهدات امنیتی چند دهه ای ایالات متحده برای دفاع از پادشاهی ریاض، این روند سرعت گرفت. حکام سعودی از نبود حمایت ایالات متحده و نوع مداخله آن ها در جنگ داخلی یمن و از تلاش دولت بایدن برای دستیابی به توافق با ایران بر سر برنامه هسته ای عصبانی هستند. مقامات سعودی گفته اند که از خروج سریع ایالات متحده از افغانستان در سال گذشته نیز شوکه شدند.

Saudis weighing using Yuan in oil deals with China - Mehr News Agency

چین بیش از ۲۵ درصد نفت صادراتی عربستان را خریداری می کند و اگر همه این معامله با یوان قیمت گذاری شود، جایگاه ارز چین در جهان به شدت تقویت می شود. سعودی‌ها همچنین در نظر دارند قراردادهای آتی با یوان موسوم به پترویوان را در مدل قیمت‌گذاری شرکت نفت عربستان سعودی موسوم به آرامکو بگنجانند.

معامله حدود ۶.۲ میلیون بشکه در روز صادرات نفت خام با ارزی به غیر از دلار برای عربستان تغییری عمده محسوب می شود. اکنون بیشتر فروش جهانی نفت ریاض (حدود ۸۰ درصد آن) به دلار انجام می شود زیرا سعودی ها از سال ۱۹۷۴ در یک معامله با دولت نیکسون در قبال دریافت تضمین های امنیتی، نفت خود را منحصراً به دلار معامله کرده اند.

این مشکلی نیست که آمریکا بتواند با افزایش سریع تولید آن را برطرف کرد بلکه موضوعی دیپلماتیک و راهبردی است، که از یک سو با تلاش جو بایدن برای احیای برجام و ایران هم ارتباط دارد. دولت اوباما نیز همین کار را کرده بود؛ با اینحال سعودی ها و متحدانش بعدها از رد برجام توسط دونالد ترامپ و تمرکز بر اتحادهای ایالات متحده در منطقه سود زیادی کسب کردند.

این چشم انداز استراتژیک سعودی ها است. اگرچه حمله به دلار برای پکن خطرناک است اما چشم انداز استراتژیک چین نیز به همان اندازه روشن است. آنها مقدار زیادی ارز ایالات متحده را ذخیره کرده اند که راهی برای دستکاری یوان به شمار می رود. چین بیش از یک تریلیون دلار در خزانه خود دارد. روسیه هم حدود ۱۰۰ میلیارد دلار بلوکه شده را ذخیره کرده است.

تاکنون اعتبار و اطمینان به دلار موجب نگهداری دلار از سوی کشورها و دولت ها شده بود. اما اتکای صرف به دلار در شرایط کنونی اقدامی صحیح نمی تواند باشد. علاوه بر این جایگاه جهانی دولت واشنگتن هم اطمینان پیشین را متزلزل کرده است.

پایان/

۲۶ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۵
کد خبر: 17449

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 2 =