فهرست بلند درخواست‌های اسرائیل از اردوغان و ترکیه ورشکسته

روزنامه «جروزالیم پست» نوشت: «رجب طیب اردوغان» باید بسیار بیشتر از این تلاش کند تا بتواند انتظارات اسرائیل و نظر آمریکا را برآورده سازد تا شاید بتواند به عنوان به یک شریک با آن ها ارتباط برقرار کند زیرا آن ها می دانند شرایط بد اقتصادی اکنون رئیس جمهوری ترکیه را به کرنش در مقابل واشنگتن و تل آویو مجبور کرده است.

به گزارش تحریریه، روزنامه صهیونیستی «جروزالیم پست» در گزارشی این پرسش را مطرح کرده است که آیا حمله روسیه به اوکراین زمینه را برای نزدیکی واقعی ترکیه با متحدان خود در ناتو فراهم می کند؟

گزارش در ادامه آورده است: اقدامات «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه، در کمک نظامی به دولت اوکراین دلیل این نیست تا کشورهای غربی به ویژه آمریکا برای لغو تحریم‌ها در زمینه فروش و انتقال امکانات نظامی به دولت آنکارا اقدام کنند.

اگرچه پهپادهای ترکیه ای Bayraktar برای هدف قرار دادن تجهیزات نظامی روسیه به کی‌یف کمک می کنند اما دلایل تحریم فروش تسلیحات علیه ترکیه فهرست طولانی است که در طول سال ها افزایش یافته است. پاکسازی قومی ترکیه علیه کردها در شمال شرقی سوریه که تکرار همان اقدامات قبلی ترکیه در قبرس بوده است نمونه هایی همانند اقدامات کنونی روسیه در اوکراین هستند.

در حالی که ایالات متحده و متحدانش در ناتو از کمک ترکیه به اوکراین یا میانجیگری میان کی یف و مسکو  قدردانی کرده اند، آنها می دانند که اکنون نتیجه سیاست های پولی خودویرانگر اردوغان، او را مجبور کرده است تا برای بقای خودش در قدرت با شرکای سابق در ناتو تماس بگیرد.

اولین کار یک اقتدارگرا حفظ جایگاه خود است اما اردوغان اکنون در مضیقه واقعی قرار گرفته است. با وجود ایدئولوژی اسلام گرایانه ترکیه که به اقدامات ضدصهیونیستی او حیات می بخشد، وی تنها لفاظی های یهودستیزانه خود را کاهش داده است و به دلایل اقتصادی با «اسحاق هرتزوگ» رئیس‌جمهور اسرائیل دیدار کرد و خواستار آغازی جدید با متحد سابق اسرائیلی ترکیه شد.

طبق این گزارش، اردوغان فاجعه‌بارترین اشتباه خود را در قبال ایالات متحده با خرید سامانه پیشرفته ضد موشکی اس-۴۰۰ از روس‌ها انجام داد که منجر به اخراج ترکیه از برنامه جت‌های جنگنده اف-۳۵ شد. ایالات متحده اخیراً به اردوغان پیشنهاد کرد که اگر این سامانه را به اوکراین بفرستد بخشی از هزینه های آن را پوشش خواهد داد.

What could Turkey's latest S-400 missile tests mean? | Military News | Al  Jazeera

جروزالیم پست نوشت: در شرایطی که اقتصاد ترکیه در تنگنا قرار دارد و غیر از بلاروس و چند کشور دیگر با پوتین همراهی نمی کنند، اردوغان باید تصمیم بگیرد که آیا می‌خواهد به سمت غرب و مهم‌ترین شریک منطقه‌ای آمریکا یعنی اسرائیل حرکت کند یا نه؟

اما آیا این نزدیکی واقعی خواهد بود یا فقط سیاست ظاهری است؟ در دوره ای اردوغان احساس می کرد اهرم‌های لازم برای انجام هر کاری را که می‌خواهد، دارد؛ حال غرب و اسرائیل پس از سال‌ها تقابل و تهدید گزینه هایی در مقابل آنکارا دارند؟ اردوغان زمانی را به یاد بیاورد که آمریکا را مسئول کودتای نافرجام در سال ۲۰۱۶ دانست. او برق پایگاه هوایی آمریکا در اینجرلیک را که دارای تسلیحات هسته ای تاکتیکی است، قطع کرد، کاری که هیچ متحد ناتو نباید انجام می داد.

علاوه بر این حمایت اردوغان از حماس و میزبانی از اعضای آن موضوع مورد قبول اسرائیل نیست.

بر اساس مقاله‌ای که توسط موسسه تحقیقاتی «فارین پالیسی» منتشر شد «تماس‌ها و کانال‌های دیپلماتیک احیا شده از سوی ترکیه نباید کسی را فریب دهد: محدودیت‌های عمیق و ساختاری در روابط ترکیه و اسرائیل وجود دارد که نزدیک‌تر شدن بیشتر آن دو را برای آینده بعید می‌کند».

جالب توجه است که ترکیه و اسرائیل شصت سال پیش اطلاعاتی را برای مهار توسعه طلبی شوروی، ناسیونالیسم عربی و تروریسم به اشتراک گذاشتند. اکنون ده ها سال بعد، همان مشکلات در خاورمیانه تکرار می شود.

بنا بر نوشته جروزالیم پست، اسرائیل دیگر به اردوغان اعتماد ندارد و فکر نمی کند وی خود را تغییر بدهد. حال برای اسرائیل هیچ چیز بهتر از این نیست که اردوغان در سال آینده از سمت خود برکنار شود. سال بعد با تغییر رئیس جمهور ترکیه اتفاقات زیادی می‌تواند بیفتد، و اگر تل آویو بتواند ترکیه را وادار کند که حمایت خود از حماس و حملات لفظی ضدصهیونیست را کاهش دهد، این یک اثر تثبیت‌کننده خواهد بود که ارزش تلاش دارد.

امروزه سیاست های اردوغان با خط مشی کشورهای مسلمان منطقه مانند مصر، عربستان سعودی و امارات در تضاد است.

علاوه بر این اردوغان اختلالات زیادی را در ساخت خطوط لوله گازی مورد نظر یونان، قبرس و ایتالیا که گاز را از میادین گازی اسرائیل از طریق چند کشور به اروپا ایجاد کرد به وجود آورده است. ترکیه اقدامات تحریک آمیزی انجام داد و میادین گازی قبرس را متعلق به خود عنوان کرد.

 همچنین، همسویی ترکیه با روسیه یک مشارکت طبیعی نیست. ترکیه از روسیه می ترسد و به همین دلیل اکنون به ناتو و آمریکا نیاز دارد. ترکیه و روسیه در جنگ بین ارمنستان و آذربایجان، در سوریه و لیبی هم اکنون؛ در مقابل یکدیگر قرار دارند.

Turkish President Tayyip Erdogan and his Israeli counterpart Isaac Herzog shake hands during a joint news conference in Ankara, Turkey

طبق ادعای گزارش روزنامه صهیونیستی، زمان بهتری برای ترکیه وجود نخواهد داشت تا خود را از شر سامانه اس ۴۰۰ خلاص کند. آیا یک متحد ناتو اگر اکنون نتواند از روسیه فاصله بگیرد، قابل اعتماد نخواهد بود؟

تنها اصل همیشگی در خاورمیانه این است که اتحادها با باد تغییر می کنند. و در این شرایط کسب یک معامله بهتر با اردوغان که بتواند حمایت او از اخوان المسلمین در غزه و اسرائیل را کاهش دهد ارزش تلاش دارد.

پایان/

۱۹ فروردین ۱۴۰۱ - ۰۱:۰۰
کد خبر: 18013

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 12 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 4
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • علی IR ۱۰:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۹
      1 1
      اردوغان ترکیه را به نوکر اسرائیل و آمریکا تبدیل می کنه
    • IR ۲۲:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۹
      0 1
      اردوغان مجسمه وقاحت و بی چشم و رویی و بیشرفیست.
    • IR ۲۲:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۹
      0 0
      چه جالب سناریو تکراری خلع سلاح یک کشور و احتمالا بعدش هم بهش حمله می کنند
    • راستگو IR ۰۹:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۰
      1 0
      چه مطالب چرتی ترکیه زمانی که دید آمریکا بهش سلاح نمی فروشد و هدفش ایجاد اسرائیل دوم(کردستان جعلی )با تجزیه ترکیه است رفت به سوی روسیه با اینکه هواپیمایش را زده بود ولی روسیه بهش s400فروخت و سعی کرد میانه روی کند هم در سوریه در مقابل آمریکا متحد داشته باشد و هم در مقابل روسیه در قفقاز و آسیای میانه آمریکا را کنارش داشته باشد اکنون هم با حمایت از اوکراین سعی کرده به غرب نزدیک شود آمریکایی ها هم سال پیش خیلی در ترکیه سرمایه گذاری کرده بودند و در بین سرمایه گذاران در ترکیه در رتبه اول بودند