پیشنهادات 10 گانه به دولت آیت الله رئیسی برای اصلاح فوری در اقتصاد و بهبود معیشت مردم

پیشنهادات 10 گانه به دولت آیت الله رئیسی برای اصلاح فوری در اقتصاد و بهبود معیشت مردم با هدف کمک به دولت مردمی منتشر می شود.

افزایش انتقادها از دولت سیزدهم که میراث دار یک خرابه به تمام معنی در اقتصاد کشور است، اگرچه خیلی سریع انجام شده و هیچ دولتی در 6 ماه نمی تواند معجزه کند و خرابی های انباشته شده را به آبادی تبدیل نماید، اما می تواند به مثابه یک زنگ خطر و هشدار تلقی شده و مورد توجه قرار گیرد. زیرا به نظر می رسد که برخی مدیران دولت سیزدهم در اقدامات کوتاه مدت هم بهینه عمل نکرده اند. یعنی اقداماتی که دارای بازدهی کوتاه مدت است و می تواند در یک بازه زمانی 6 ماه انجام شود، انجام نشده و شاهد ادامه روندهای کهنه گذشته هستیم. وزارتخانه های جهاد کشاورزی، صمت، مسکن و در کنار آنها بانک مرکزی در مسیر اصلاح حرکت نکرده و به تکرار سیاست های گذشته مشغول هستند که باعث شده است مردم اثر تغییرات مثبت انجام شده را در سفره خود مشاهده نکنند.

چنانکه  پیش از این به کرات به دولت سیزدهم هشدار داده شده است، ریلگذاری اقتصادی کشور مشکل اصلی است و ارتباطی با منابع ارزی، فروش نفت و قیمت نفت ندارد و با آبکش های کنونی اقتصاد کشور و سیاستگذاری های غلطی که بدون تغییر مانده و میراث حسن روحانی را ادامه می دهد، حتی اگر 100 میلیارد دلار منابع ارزی کشور هم آزاد شود اثری بر زندگی مردم نخواهد داشت.

تحریم مساله ای واقعی نیست و ایران در عرصه واقعی تحت تحریم نیست و نمی توان کشوری با بیش از 100 میلیارد دلار تجارت خارجی را یک کشور تحت تحریم دانست. تحریم فقط در ذهن مسئولان ایرانی وجود دارد و یک برساخته ذهنی است. به همین دلیل، راهکار اصلاح در وضعیت کنونی نیز رفع تحریم های ظاهری نیست و باید مدیریت کشور تغییر کند تا زحمات رئیس جمهور به نتیجه رسیده و بر زندگی آحاد مردم اثر فوری داشته باشد. 

دولت آیت الله رئیسی می بایست به ترتیب سیاست های:

  1. اصلاح نظام بانکی
  2. آغاز مسکن مهر 2 که اجرای آن از عهده وزیر ضعیفی مانند رستم قاسمی بر نمی آید، را مبتنی بر تقسیم زمین بین مردم برای ساخت خانه های ویلایی با هویت شهری اسلامی ایرانی بدون دخالت در ساخت و ...
  3. اصلاح سیاستگذاری در بازار خودرو در 3 قسمت خودروهای داخلی، مونتاژی و وارداتی. به صورت افزایش قیمت کارخانه خودروهای داخلی که عرض را زیاد و قیمت بازار را کاهش می دهد، افزایش تیراژ خودروهای مونتاژی و آزادسازی واردات، همراه با واگذاری ایران خودرو و سایپا از مسیر بازار سرمایه و اجرای قانون تجارت. 
  4. حذف یارانه بر مصرف و ایجاد نظام یارانه ای مبتنی بر پرداخت مستقیم.
  5. حذف فوری دلار 4200 تومانی.
  6. حذف قواعد زائد از محیط کسب و کار.
  7. حذف قیمتگذاری از کالاها و خدمات که در 4 سال می تواند به سرانجام برسد.
  8. کاهش شدید سفارتخانه های اروپایی ایران و متمرکز کردن وزارت خارجه بر کشورهای همسایه و کشورهای دوست.
  9. امضای توافق های پولی دوجانبه با کشورهای دوست و پیوستن به پیام رسان های(مشابه سوئیفت) روسی و چینی.
  10. نهایی کردن توافق 25 ساله با چین.

را اجرا کند، که بدون شک آثار آن بر زندگی مردم در کمتر از 3 ماه نمایان خواهد شد. در غیر اینصورت و با ادامه سیاست های کلان کنونی، آزادسازی منابع ارزی مسدود شده و یا افزایش شدید در فروش نفت اثری در زندگی مردم نخواهد داشت و از مسیر آبکش های کنونی به سرنوشت پول های گذشته دچار می شود.

پایان/

۱۹ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۳
کد خبر: 18042

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 7 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 5
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 1
    • IR ۲۲:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۹
      2 0
      مشکل کشور در داشتن مناصب دولتی و خصولتیها در دست افراد متعد بدون تخصص و افراد متخصص بدون تعهد به کشور است.پس باید نسبت به تربیت نیروها و مدیرانی که هر دو ملاک را داشته باشند اقدام کرد.باید نسبت به فساد شدید و عمیق و نهادینه در بانکها و گمرکات کشور توجه ویژه ای داشت.متاسفانه به دلیل نداشتن سواد و تجربه لازم از سوی مامورین و بازرسان و حتی قانونگذاران بانکیها و گمرکیها براحتی انها را دور میزنند.وجود مافیاهایی که اقازاده ها در پشت انها حضور دارند باعث شده تا دولتها فلج شوند.ایران تنها کشوریست که نمیتواند از هیچ فرصتی استفاده کند.مثلا اگر در کشورهای همسایه کالایی حالا به هر دلیلی کمبود شود و فرصت خوبی برای صادرات ایجاد شود ما باید عذا بگیریم.چون دلالان و تولید کننده ها به دلیل اینکه فضا غیر رقابتی هست و مطمئن هستند که هر محصولی را که به جامعه تزریق کنند مردم باید بخرند پس نیازی به بالا بردن کیفیت و یا پایین اوردن هزینه هایشان ندارند.در نتیجه با صادرات اجناس بی کیفیت باعث کمبود شدید در کشورمان میشوند و از انطرف کشور مقصد بعد از تحویل گزفتن اجناس بی کیفیت ترجیح میدهند از کشورهای دیگر نیازشان
    • IR ۲۲:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۹
      3 0
      را برطرف کنند و محصولات بی کیفیت برگشتی با قیمتی بالاتر توی حلق مردم چپانده میشوند چون برای مدتی کمبود کالاها باعث بالا رفتن قیمتها شده است.در کشور ما اگر دلار بالا بره محصولات به بیرون قاچاق میشوند اگر دلار پایین بیاد محصولات کشورهای دیگر به داخل قاچاق میشوند. در هر صورت مافیاهای واردات و صادرات دچار سود و زیان میشوند و به حال مردم چیزی جز بدبختی نتیجه ای ندارد.از دیگر ارکان ویرانی کشور ساختار ضعیف کش و عمیقا فاسد و غیرهوشمند مالیات است که به خاطر وجود مافیای قدرتمندی باعث حذف ماموران شریف میشود.در صورتیکه باید با استفاده از هوش مصنوعی واقعی که توسط مافیاها طراحی نشده باشد باید تمام حرکات و اعمال بانکه و گمرکات و مالیاتیها را رصد کرد.
    • مردم IR ۰۹:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۰
      0 0
      این پیشنهاد ات ....بیشتر از سوی مارکسیست‌های اسلامی بدون درنظر گرفتن فکر و اندیشه ایرانیان ،ارسال شده است و فاقد آینده نگری است ....در کشوری که روی دریا نفت و ذخایر نشسته و همه چیز دارد بجز مدیر لایق وضع همین میشود ....اول تبیعیض را از بین ببرید ..و تقسیم منابع بین همه باشد و فقر و غنی نکنید ..که أین حرفها برای غارت بیت المال و حق الناس است و تفرقه در کشور ...همه چیز درست میشه .دیگر گرگ جای میش نیست و مملکت آباد می شود ...والسلام علی عبادالله الصالحین
    • ali IR ۱۱:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۰
      0 0
      مطالبتون درست و دقیق و کارشناسی هست ولی وقتی ارز 4200 حذف بشه و دولت نظام پرداخت یارانه مستقیم به مردم رو اجرا کنه به تمام مردم که یارانه نمیدن خیلی از اقشار مثل کارمندان و ... یارانه شون قطع شده پس چیزی که اتفاق میفته اینه که به خیلی از مردم فشار اقتصادی وارد میشه
    • تورج IR ۲۰:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۳
      0 0
      رییسی عرضه اجرای هیچ کدام از این بندها راندارد