امنیت غذایی که دیگر وجود ندارد!

جنگ بین روسیه و اوکراین با افزایش قیمت مواد غذایی و سایر کالاها یک بحران بزرگ را در بازار جهانی رقم می زند، نامشخص بودن وضعیت آینده این جنگ، تهدید امنیت غذایی برای کشورها را جدی کرده است.

به گزارش تحریریه، سازمان ملل  متحد اعلام کرد که قیمت مواد غذایی در ماه مارس به بالاترین حد خود رسید و رکورد جدیدی را ثبت کرد. قیمت مواد غذایی به دلیل بحران روسیه و اوکراین بدتر شده است زیرا دو کشور از بزرگترین تولیدکنندگان گندم و ذرت در جهان هستند.

در بحبوحه جنگ ادامه دار بین روسیه و اوکراین که منجر به نوسان قیمت مواد غذایی در بازار شد، قیمت جهانی مواد غذایی در ماه مارس نزدیک به 13 درصد نسبت به ماه قبل افزایش یافت و بالاترین سطح خود تا به حال را نشان داد.

آژانس غذای سازمان ملل روز جمعه گزارش داد که قیمت ها برای غلات اصلی و روغن های خوراکی بسیار بالا رفته است. سازمان خواربار و کشاورزی (FAO)  اعلام کرد شاخص قیمت مواد غذایی در ماه مارس به طور متوسط ​​159.3 واحد بود که نشان دهنده افزایش نسبت به  141.4 واحد ماه فوریه بود.

این در حالی است که حتی رقم فوریه هم خود یک رکورد محسوب می شد.

The Big Read: With inflation putting the squeeze on families, some give up the frills while others cut back on basics

تهدید سوء تغذیه با افزایش قیمت مواد غذایی

در نتیجه افزایش قیمت مواد غذایی، خطر سوء تغذیه در میان مردم جهان افزایش یافته است. طبق بیانیه ماه گذشته فائو، قیمت مواد غذایی و خوراک ممکن است به دلیل درگیری بین روسیه و اوکراین حتی تا  20 درصد دیگر هم افزایش یابد.

شاخص قیمت غلات فائو در ماه مارس 17 درصد افزایش را نشان داد که یک رکورد محسوب می شود. این در حالی است که شاخص روغن گیاهی 23 درصد افزایش یافت.

هر دو کشور روسیه و اوکراین از صادرکنندگان برتر گندم، ذرت، جو و روغن آفتابگردان جهان هستند که تولیدات خود را بیشتر از طریق دریای سیاه صادر می کنند اما وقوع جنگ تمام صادرات از این مسیر را متوقف کرده است.

قیمت کالاهای غذایی قبل از جنگ به دلیل مشکلات ناشی از برداشت در وضعیت ناخوشایندی قرار داشت و به بالاترین حد در 10 سال اخیر رسید. اما زمانی که اختلال در زنجیره تامین در منطقه دریای سیاه به دلیل جنگ نمایان شد، قیمت مواد غذایی به شدت افزایش یافت و به رکوردهای بالاتری دست پیدا کرد. قیمت شکر و لبنیات نیز در ماه گذشته به اوج خود رسید.

Food inflation reaches all-time high in March: UN

فائو همچنین پیش‌بینی کرده است که تولید گندم در جهان در سال 2022 ضعیف تر از سال قبل باشد و از 790 به 784 میلیون تن کاهش خواهد یافت. دلیل آن است که حداقل 20 درصد از مزارع کشاورزی زمستانه اوکراین به دلیل جنگ فاقد هرگونه برداشت خواهند بود.

برآوردهای فائو از تجارت جهانی غلات در سال های 2021-2022 نیز چندان روشن نیست، زیرا افزایش صادرات از کشورهای دیگر مانند آرژانتین، هند، اتحادیه اروپا و ایالات متحده تنها می تواند بخشی از کمبودها به دلیل اختلال در دریای سیاه را جبران کند.

جنگ بین روسیه و اوکراین در حال تبدیل شدن به یک بحران بزرگ در بازار جهانی به دلیل افزایش قیمت مواد غذایی و سایر کالاها است. نامشخص بودن وضعیت آینده جنگ تهدید جدی برای امنیت غذایی جهانی است.

جهان در این شرایط نظاره گر کمبود ذخایر غذایی است و نمی تواند کاری را انجام دهد، زیرا روسیه و اوکراین، تامین کنندگان عمده گندم و ذرت در جهان، درگیر جنگی هستند که به نظر نمی رسد نزدیک به خط پایان باشد.

پایان/

۲۳ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۴:۱۵
کد خبر: 18096

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 0 =