ترکش‌های جنگ اوکراین بر اقتصاد جهانی

یکی از سناریوهای ناشی از تنش ها در اوکراین بی ثباتی در نظام مالی جهانی است به گونه ای که در مسیر ایجاد جهان چندقطبی، ائتلاف های پراختلافی به دلیل وجود معیارهای متفاوت شکل بگیرد که نتایج مصیبت باری برای اقتصاد جهانی به بار می آورد.

به گزارش تحریریه، روزنامه «العربی الجدید» نوشت، صندوق بین المللی پول هشدار داد که جنگ اوکراین، ثبات مالی را در شماری از جبهه ها با خطرات بسیاری روبرو کرده است. در شرایطی که نرخ سود به شکل گسترده ای افزایش یافته، پیش بینی می شود که رشد اقتصاد جهانی کاهش یابد و پایداری نظام مالی جهانی با آزمون بزرگی روبرو شود. 

صندوق بین المللی پول در گزارشی درباره ثبات مالی جهانی در نیمه نخست سال میلادی اعلام کرد با وجود اینکه تاکنون رویداد مالی فراگیری رخ نداده است، اما تاثیر تنش ها در اوکراین می تواند نظام مالی جهان را با بی ثباتی روبرو سازد. پیش بینی می شود که جنگ سبب کندی رشد و افزایش تورم شود و رشد اقتصاد جهانی در سال ۲۰۲۲ به رقم ۳.۶ درصد برسد.

برپایه گزارش روزنامه العربی الجدید، این جنگ تورم ها را افزایش داده است. این در حالی است که در بسیاری از کشورها به دلیل اختلال در عرضه و تقاضا ناشی از شیوع ویروس کرونا، تورم از قبل افزایش یافته بود و احتمال دارد به دلیل قرنطینه های اخیر در چین مشکلاتی در زمینه صادرات و واردات کالا ایجاد شود.

The seal of the International Monetary Fund is seen at the headquarters building.

 پیش بینی می شود اقتصاد روسیه و اوکراین هم با رکود گسترده ای روبرو شوند و رشد اقتصادی اتحادیه اروپا هم که بر روی انرژی روسیه تکیه کرد، کاهش یابد.

 این جنگ در زمینه نقل و انتقال کالاها شوک هایی را ایجاد خواهد کرد و آثار آن مانند آثار زلزله فراگیر می شود و بازار کالاها و تجارت و روابط مالی را تحت تاثیر قرار خواهد داد. تشدید تحریم های ضدروسی از سوی کشورهای غربی که صادرات انرژی روسیه را هدف قرار داده تولیدات اقتصادی این کشور را تا آغاز سال ۲۰۲۳ میلادی به مقدار ۱۷ درصد کاهش خواهد داد.

صندوق بین المللی پول پیش بینی کرده است که تولید ناخالص روسیه در سال جاری به میزان ۸.۵ درصد کاهش یابد. 

A combine harvester loads a truck with wheat in a field near the village of Hrebeni in Kyiv region, Ukraine July 17, 2020. REUTERS/Valentyn Ogirenko/File Photo

به نوشته این روزنامه فرامنطقه ای، «پیر اولیویه گارینشا» یکی از اقتصاد دانان ارشد و مدیر مرکز پژوهش های صندوق بین المللی پول گفته است با نگاهی به نقش اقتصادهای نو ظهور در اقتصاد جهانی می توان گفت جهان به سوی چند قطبی بودن گام بر می دارد، اما اگر اقتصادهای جهان به نظام های رقابتی با معیارهای مختلف تقسیم شوند این موضوع مصیبت بار خواهد بود.

انتقال منظم به جهان چند قطبی نتیجه قابل قبولی به همراه دارد و از دستاوردهای جهانی شدن پاسبانی می کند، اما یکی از سناریوها آن است که ائتلاف های پر اختلافی شکل بگیرد که کشورها در آن با یکدیگر تعامل نکنند و دارای معیارهای مختلفی باشند؛ این موضوع در دراز مدت برای اقتصاد جهانی نتایج مصیبت باری به دنبال خواهد داشت.

پایان/

۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۰
کد خبر: 18370

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 10 =