اردوغان برای عذرخواهی به ریاض می‌رود

روابط ترکیه و عربستان با وجود تلاش های اردوغان با چالش هایی همراه است و محافل سیاسی کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس دور از ذهن می دانند که سفر تازه رئیس جمهوری ترکیه به عربستان بتواند به اختلافات وی با بن سلمان ولیعهد عربستان پایان دهد.

به گزارش تحریریه روزنامه فرامنطقه ای «العرب» در گزارش خود درباره سفر «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهوری ترکیه به عربستان نوشت، محافل سیاسی کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس گفته اند تردیدی نیست که «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان در ریاض به گرمی از اردوغان استقبال کند و او وعده هایی را از جانب عربستان برای سرمایه گذاری در پروژه های اقتصادی در ترکیه دریافت کند، اما شکاف میان اردوغان و بن سلمان به قوت خود باقی خواهد ماند.

این اختلافات پس از ماجرای قتل «جمال خاشقچی» روزنامه نگار منتقد سعودی در کنسولگری عربستان در ترکیه به اوج خود رسید زیرا اردوغان پس از این ماجرا به طور شخصی حملاتی را علیه بن سلمان آغاز و تلاش کرد که او را عامل اصلی قتل خاشقچی معرفی کند.

آنچه بیانگر بی اهمیتی عربستان به سفر اردوغان می باشد، این است که بیشتر رسانه های رسمی این کشور چیزی درباره این سفر اعلام نکردند. این در حالی است که اردوغان از حدود یک ماه قبل بر آن تمرکز کرده است و درباره این سفر صحبت می کند.

قرار بود که اردوغان در فوریه گذشته به عربستان سفر کند اما او در آن هنگام به امارات رفت و سفر خود به عربستان را به تعویق انداخت و اعلام کرد که ترکیه و عربستان به گفت و گوهای خود ادامه خواهند داد.

پیش‌کشی اردوغان به بن سلمان

 روزنامه «وال استریت ژورنال» در این ارتباط نوشت، ولیعهد عربستان از رئیس جمهوری ترکیه خواهد خواست که تعهد بدهد که دیگر درباره ماجرای قتل جمال خاشقچی صحبتی نکند. ترکیه از این پرونده برای زیر فشار قرار دادن عربستان استفاده می کرد تا به سرمایه گذاری های عربستان در این کشور دست پیدا کند و اقتصاد ترکیه را از بحران سخت رهایی بخشد.

به نظر می رسد اردوغان هم به تازگی راه خرسند سازی ولیعهد عربستان را پیدا کرده است و او در این زمینه پرونده قتل خاشقچی را در ترکیه بسته و این موضوع را به دستگاه قضایی عربستان واگذار کرده است.

Bin Salman and Erdogan deal to close Khashgeji's case - paksahafat

روزنامه العرب در بخش پایانی گزارش خود آورد: سوء استفاده ترکیه از ماجرای قتل جمال خاشقچی سبب شده که عربستان به طور غیر رسمی فروش کالاهای ترکیه ای را در عربستان تحریم کند. این موضوع ارزش تجارت میان دو کشور را نسبت به قبل  98 درصد کاهش داد. همچنین صادرات ترکیه به عربستان به مقدار 75 میلیون دلار در سه ماه نخست سال 2021 کاهش یافت. علاوه بر این مقامات عربستانی 8  مدرسه ترکیه را در عربستان در سال تحصیلی گذشته بستند.

این ها شاخص هایی است که نشان می دهند روابط ترکیه و عربستان با وجود تلاش های ترکیه برای رهایی از انزوای منطقه ای و بین المللی هنوز هم شاهد تنش هایی است.  از این رو، بسیاری از محافل سیاسی کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس دور از ذهن می دانند که سفر روز پنج شنبه اردوغان به عربستان بتواند به اختلافات وی با «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان پایان دهد.

پایان/

۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۷:۳۱
کد خبر: 18595

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 11 =