خواب السیسی برای آینده مصر!

ناظران معتقدند که هدف «عبدالفتاح السیسی» رئیس جمهوری مصر از پیشنهاد آغاز گفت‌وگوی ملی و فعال‌سازی کمیته عفو زندانیان و تقویت بخش خصوصی مهار خشم مردمی و بهبود چهره نظام خود است تا شاید از این طریق بتواند بار دیگر جواز ادامه حضور در قدرت به مدت ۸ سال دیگر را به دست آورد.

به گزارش تحریریه، «عبدالفتاح السیسی» رئیس جمهوری مصر به تازگی از چند تصمیم جدید سیاسی و اقتصادی از جمله آغاز گفت‌وگوی ملی و فعال‌سازی کمیته عفو زندانیان و ... خبر داده است.

درخواست السیسی برای آغاز گفت‌وگوی سیاسی ملی با همه گروه ها بدون هیچ گونه تبعیضی و دیگر تصمیم های وی، واکنش‌های متفاوتی را به همراه داشته است و شک و تردیدها و سوالات بسیاری را درباره میزان جدیت این درخواست السیسی مطرح کرده است.

در این زمینه روزنامه «القدس العربی» چاپ لندن در بخشی از گزارش خود نوشت، ناظران معتقدند که نمی توان به تغییر گفتمان السیسی درباره مخالفان، جدا از بحران های اقتصادی مصر نگاه کرد. او خواسته است با این تغییر گفتمان خشم مردم مصر از بحران های اقتصادی و افزایش بی سابقه قیمت ها را کنترل کند.

Photo by Ahmed Gomaa/Xinhua via Getty Images

«جمال سلطان» روزنامه نگار مصری هم در صفحه «توییتر» خود عنوان داشت اظهارات درباره آغاز گفت و گوی سیاسی شبیه یک بمب دود زا است. مصر از نظر اقتصادی فروپاشیده و به سوی وضعیت مصیبت باری پیش می رود. زمین زیر پای نظام به لرزه در آمده است. ناتوانی و شکست نظام آشکار شده و او تلاش می کند با چنین پیشنهادهایی زمان را به دست آورد. او تلاش می کند با توهم ها دردها را تسکین بخشد. این در حالی است که نظام هایی که نظامیان در آن قدرت را در اختیار داشته باشند قابل اصلاح نیستند.

Sisi counting on Gulf aid to deal with Egypt's economic crisis - Al-Monitor:  The Pulse of the Middle East

 «انور الهواری» روزنامه نگار مصری در این زمینه هرگونه گفت و گوی سیاسی را کم اهمیت دانست و در صفحه «فیسبوک» خود نوشت: ما نمی توانیم دلیل مطرح کردن گفت و گوی ملی از سوی السیسی را درک کنیم. السیسی طی ۸ سال گذشته به تنهایی و مانند یک دیکتاتور خودکامه امور را پیش برده است. شاید او با درخواست خود برای گفت و گو دو هدف را دنبال می کند. او در مرحله نخست می خواهد نظام حاکم را از هرگونه اتهام و محاکمه ای درباره عملکرد سال های گذشته رهایی باشد. در مرحله دوم هم او می خواهد چهره خود را بهبود بخشد و جواز ادامه حضور در قدرت به مدت ۸ سال دیگر را به دست آورد.

پایان/

۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۰۰:۴۰
کد خبر: 18714

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 14 =