درباره هیاهوی مقام های مختلف درباره خودروهای لاکچری، چه خودروهایی لوکس هستند؟

برخلاف ادعای برخی مسئولین صنعت خودروی کشور، خودروی لوکس وارداتی موردنظر مقامات با مفهوم جهانی خودوهای لاکچری بسیار متفاوت است.

به گزارش تحریریه، مدتی است که بحث واردات خودرو به کشور بار دیگر مطرح شده اما یکی از مهمترین بهانه ها برای مخالفان رقابتی کردن بازار انحصاری خودروی ایران موضوع واردات خودروهای لوکس یا لاکچری است.

اگرچه طبق تعریف رایج از سوی برخی مقام های وابسته به دو خودروساز اصلی کشورمان - ایرانخودرو و سایپا- هر خودروی خارجی غیرچینی که وارد کشور شود را باید در دسته خودروهای لاکچری قرار داد زیرا به صورت طبیعی با وجود همه موانع و عوارض و مالیات و هزینه ها قیمت هر خودروی وارداتی به فراتر از یکی دو میلیارد تومان بالغ می شود پس لوکس و غیراقتصادی تعریف می شود.

این تفسیرها درحالی مطرح می شوند گویا مدعیان که از قضا خود را مهندس خبره و صاحب نظر خودرو می دانند قادر به ارائه یک تعریف مشخص و جامع از خودروی لوکس نیستند و تنها به بیان کلیات یا فرار از پاسخگویی سرگرم شده اند.

خودروی لوکس چیست؟

تارنمای «Certified Autoplex» در گزارش به بررسی تعریف یک خودروی لوکس در یک بازار منطقی و غیرانحصاری پرداخته و آورده است: بسیاری از مردم که به دنبال خرید خودرو هستند نخستین کلمه ای را که در اینترنت جستجو می کنند واژه خودروی لوکس است.

اما دقیقاً این اصطلاح چه معنایی برای یک وسیله نقلیه دارد؟ برخلاف تصور رایج، خودروهای لوکس می توانند از هر برندی تولید شوند. برای اینکه وسیله نقلیه به عنوان یک خودروی لوکس در نظر گرفته شود، باید ویژگی های سطح بالایی داشته باشد که فراتر از حد معمول است. در واقع یک خودروی اکونومیک یا اقتصادی که برای مصارف روزانه کارگری و دانشجویی و طبقه متوسط تولید می شوند نمی تواند خودروی لوکس به شمار بیایند.

luxury vintage car

اصطلاح لوکس برای دسته بندی وسایل نقلیه ای استفاده می شود که مجهز به قابلیت های عملکردی بهتر، فضای داخلی مجلل و تمام آخرین ویژگی های ایمنی و فناوری جهان هستند.

در گذشته برندهای خاصی مانند مرسدس بنز، بی ام و و آئودی به عنوان خودروهای لوکس شناخته می شدند اما امروزه مدل های لوکسی برای برندهای اصلی خودروهای معمولی مانند تویوتا و هوندا هم وجود دارند که از تولیدات معمولی این خودروسازها متفاوت هستند مانند تویوتا با لکسوس و هوندا با آکورا.

سوال مهم اینجاست که چه قابلیت هایی به یک وسیله نقلیه صفت لوکس را می دهد؟

وقتی صحبت از وسایل نقلیه لوکس می شود، نوع خاصی از وسیله نقلیه وجود ندارد. رانندگان می توانند وسایل نقلیه لوکس را در همه دسته ها از جمله سدان، هاچ بک، کراس اوور، SUV و حتی مینی ون پیدا کنند.

هنوز هیچ تعریف روشنی از ویژگی که یک وسیله نقلیه را لوکس می کند وجود ندارد و این بیشتر در چشم بیننده است، اما به طور کل وجود ویژگی های زیر در برخی خودروها باعث می شود که خریداران آن را لوکس بنامند.: گرم کن فرمان، ماساژورهای صندلی، پنجره های ضد آب، ویژگی های ایمنی خودکار و سیستم های سرگرمی و داشتن به روزترین سیاستم های موتوری و ظاهری و ....

اینها تنها چند ویژگی است که وقتی به تعریف یک وسیله نقلیه لوکس فکر می کنیم به ذهنمان خطور می کند. البته این ویژگی ها به طور خودکار یک وسیله نقلیه را لوکس نمی کند، اما گامی در این مسیر است.

بیشتر تارنماهای مطرح فعال در زمینه ارزیابی کیفیت و قیمت خودرو اعتقاد دارند که هیچ خودروی لوکسی زیر ۴۰ هزار دلار نیست (بیشتر آن ها خودروی دست دوم هستند). اما به طور کلی میانگین قیمت یک خودروی لوکس امروزین حدود ۱۰۰ هزار دلار است البته برخی خودروهای لوکس میانه و سدان هم وجود دارند که با قیمتی حدود ۵۵ هزار دلار فروخته می شوند.

مهمترین خودروهای لوکس جهان بنتلی، رولز رویس، برخی مدل های بی ام دبلیو، آئودی و بنز در کنار خودروهای پروشه، مازراتی و ... هستند.

اما باید دید وجه تمایز خودروهای لوکس از خودروهای معمولی چیست؟

امروزه خودروهای لوکس زیادی در بازار وجود دارند. برخی از خودروهای لوکس مانند مرسدس بنز و بی ام و می توانند بیش از ۱۰۰ هزار دلار قیمت داشته باشند! اما تفاوت خودروهای لوکس و معمولی چیست؟

خودروسازان معمولی از مواد ارزان‌تر در خودروهای خود استفاده می‌کنند تا هزینه‌ها را کاهش دهند. از سوی دیگر، خودروسازان لوکس پول بیشتری را صرف مواد اولیه برای وسایل نقلیه خود می کنند تا تجربه رانندگی بهتری را به خریدارانشان ارائه دهند.

در بخش دوم این گزارش به تفاوت های خودروهای لوکس و معمولی پرداخته می شود تا شاید ذهن مدعیان نسبت به موضوع واردات خودوهای لوکس آگاه شود. 

پایان/

۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۶
کد خبر: 18852

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 4 =