۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۵
و️زرای ضعیف و سریال عقب نشینی های دولت!

محمد مهدی نثاری فعال سرشناس سیاسی در یادداشتی به بررسی کنش دولت در حوزه تصمیم گیری و اجرا پرداخت.

متاسفانه انتخاب وزرای ناکارآمد و بدون تجربه در سطوح کلان کشوری با وابستگی به دولت روحانی و حضور پرتعداد مدیران اصلاحات دلایلی است که باعث می‌شود طی ۹ ماهه اول دوره خدمت دولت سیزدهم بارها مجبور به عقب نشینی های مختلف شود.

اگر سخنان انتخاباتی جناب آقای رئیسی را مرور کنیم تماما دال بر بی تدبیری و مدیریت ناکارآمد وزرا و دولتمردان دولت قبل بود و نوید روزهای خوب را در سایه مدیریت انقلابی و مردمی و جهادی می دادند.

هرچند مانند دوره های قبل که هیچ یک از روسای جمهور با برنامه مدون و مطالعه شده و برنامه ریزی شده پا به عرصه انتخابات گذاشتند شاهد تکرار تاریخ هستیم. اما با توجه به ناکارآمدی کامل دولت قبل و سابقه مثبت و اجرایی ایشان در قوه قضائیه امیدوار بودیم حضور جناب آقای رئیسی در راس قوه اجرایی و حمایت نیروهای دلسوز و انقلابی و تجربه ذیقیتی که در بدنه اصولگرایی انقلابی وجود دارد. قدرتی را تشکیل دهد که قادر است هر سدی را که  مانع توسعه و رفاه و پیشرفت کشور شود از سر راه بردارد.

متاسفانه جناب آقای رئیسی بعد از استقرار در پاستور بسیاری از وعده هایشان را مثل، کنار گذاشتن مسببین وضع موجود، استفاده از پتانسیل اجرایی نیروهای دلسوز و انقِلابی، مبارزه با گرانی و جلوگیری از رشد قیمت‌ها با مهار بانک های خصوصی، جبران سرمایه های از دست رفته مردم در بورس و تسهیل در تامین اقلامی که در سفره مردم اثر مستقیم دارد و... را یا عمل ننمودند و یا بسیار کمرنگ به آنها توجه شده است. و با نفوذ افرادی که در همه دولتها تصمیم ساز و یا تصمیم گیر بوده اند و دخالتهای مختلف جناحی و سیاسی و فامیلی و..آن شده است که اتخاذ و اعلام تصمیمات ملی و اثر گذار در معیشت و امورات اصلی زندگی مردم بی بضاعت و کم بضاعت روی می دهد، اما وقتی با اعتراضات حزبی، مردمی و یا نظرات متفاوت کارشناسی روبرو می شوند مجبور به عقب نشینی و هزینه نمودن تمام دولت و مخصوصا شخص رئیس جمهور می‌شوند. 

یکی از سوتی ها که در وزارت‌خارجه و تیم مذاکره کننده اتفاق افتاد، در قضیه پیگیری برجام  بود. روند نادرست و دور از چشم صاحبان انقلاب و اعتراضات برخی نمایندگان مطلع و آزاده و افشاگری صدا و سیما در برنامه جهان آرا و افق و اعتراض های شدید به وزیر امور خارجه بخاطر حفظ ترکیب تیم مذاکره کننده دولت روحانی و عدم پایبندی تیم مذاکره کننده قبلی به آرمان‌ها و ارزش‌ها و سرمایه های کشور باعث شد با اصرار نمایندگان و فشار افکار عمومی و دلسوزان انقلابی؛ دولت محترم در عقب نشینی محترمانه مذاکرات را تا آنجاکه ما اطلاع داریم از ادامه کار خودداری و فعلا متوقف کرده است که اگر نمیشد کلاهی مثل برجام سر ملت رفته بود.

سوتی بعدی افزایش بی دلیل ۱۷ تا ۲۵ درصدی خودرو توسط دو شرکت خودروساز عمده کشور بود که وزیر اصلاح طلب صمت شعور مردم را به سخره گرفته و وقیحانه می‌گوید اصلاح قیمت‌ها به بهانه تعادل قیمت و بحث رقابت و... است، که دقیقا در جهت منافع مافیای قدرت در خودرو سازی اقدام نمودند و بازار خودرو را ملتهب نمودند.

سوتی بعدی گران کردن قیمت آرد بدون اطلاع رسانی و توجیح مردم و برشمردن اثرات مثبت آن و وارد نمودن تنش شدید در بین مردم و دلسوزان انقلاب بود، و وقتی مردم، مجلس، رسانه ها و فضای مجازی لب به اعتراض می گشایند، بعداز یک هفته کش و قوس بالأخره دولت مجبور می‌شود بنفع مردم از تصمیم خود عقب نشینی کند، و با ترفندهای یارانه، تامین گندم صنعتی برای تولید کنندگان و...حق را به مردم می دهند، ریاست محترم جمهوری هم در هیئت دولت فرمودند مردم را باید مطلع کنید و...و با حفظ قیمت نان و رعایت حال مردم و جلو گیری از وارد نمودن تنش به خانوارها از وزرای ضعیف و مرتبط خود بخواهد مردم را دریابند.

آنچه که بدیهی است برخی از وزاری دولت محترم در قواره وزیر نیستند و اصطلاحا این کت به تن آنها گشاد است، بعضا افرادیکه با لابی های مختلف بدونه تجربه مفید و مرتبط و کلان و یا با به یمن همشهری بودن و یا... به دولت راه پیدا نمودند باید زودتر پاکسازی شوند، و از نیروهای انقلابی و دلسوز به نظام استفاده شود و خلاصه از مدیرانی که دلسوز و طرفدار ایشان هستند استفاده نماید. لازم به ذکر است از خدمات مفید و مثبت دولت در حوزه سلام،. واکسیناسیون، زمین خواری وسایل خواری، ارتباط با مردم، رفع موانع تولید و...نمی‌توان گذشت.

ریاست محترم جمهور برای خلاصی از وضع اسفبار کنونی تغییرات در کابینه و استانداریها و استفاده از نیروهای دلسوز و انقلابی تنها چاره کار است ۱۰ ماه گذشت فرصت‌ها زود می‌گذرد. 

پایان/

۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۵
کد خبر: 18896

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 0 =