توان تامین تقاضای خودروی داخلی را نداریم چه برسد به صادرات خودرو!

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: در بخش صادرات خودرو به دلیل کیفیت پایین واینکه خودرویی برای صادر کردن نداریم، نمی توان گفت این بخش کار شدنی است و می تواند منبع ارزی مطمئنی برای واردات خودروی اقتصادی خارجی باشد.

علی جدی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در گفت و گو با تحریریه در خصوص مصوبه مشروط واردات مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: اینکه برخی از کارشناسان به صورت صد درصد واردات خودروی خارجی در ازای صادرات را کاری نشدنی و مصوبه مجلس و مجمع را عبث می نامند منفی نگری است، یعنی اینگونه نیست که این مصوبه کاملا نشدنی باشد.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: هر چند صادرات قطعه خودرو آنچنان بالا و قابل توجه نیست، اما در زمینه رشد کمی و کیفی صنعت قطعه سازی توفیقاتی داشته ایم که اگر راه برای صادرات قطعه باز شود ارتقای کیفیت قطعات تولید داخل، تضمین شدنی است.

علی جدی در ادامه افزود: در بسیاری از زمینه ها در صادرات قطعه خودرو و در سال های گذشته در حوزه کشتی سازی خدمات صادراتی قابل قبولی ثبت شده است، اما در بخش صادرات خودرو به دلیل کیفیت پایین واینکه خودرویی برای صادر کردن نداریم، نمی توان گفت این بخش کار شدنی است و می تواند منبع ارزی مطمئنی برای واردات خودروی اقتصادی خارجی باشد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه تولیدکنندگان خودروی داخلی همچنان نمی توانند خودروی مورد نیاز کشور را تامین و به تقاضای بازار پاسخ مثبت دهند، بنابراین این بخش مصوبه مجمع تشخیص مصلحت نظام رضایت بخش نیست و قبول دارم از روی ناچاری است، چرا که مجمع تشخیص و شورای نگهبان به نوعی با مصوبه مجلس شورای اسلامی در موضوع ارز مورد نیاز واردات خودرو مخالفت کردند.

علی جدی نماینده مجلس و عضو کمیسیون صنایع و معادن در پایان گفت و گو توضیح داد: نمایندگان مجلس بر آن بودند تا با قرار دادن گزینه واردات از سمت ارزهای بدون منشاء داخلی یعنی با منشاء خارجی، کلید واردات خودرو را بزنند که متاسفانه بنا به ایرادات گرفته شده از سوی شورای نگهبان، این مصوبه به نتیجه دلخواه نمایندگان مجلس نرسید، بنابراین مجلس راهکار دیگری برای واردات خودرو با ایرادات گرفته شده نداشت. به هر حال مجمع حداقل هایی برای واردات خودرو در نظر گرفته که امیدواریم اجرایی شود.

پایان/

۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۵:۱۵
کد خبر: 18954

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 4 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۱۴:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۶
      0 0
      اینا فقط خون مردم را تو شیشه میکنند