پیام چین به گروه هفت: در امور ما دخالت نکنید

پکن درخواست سران گروه هفت برای توقف حمایت از روسیه را رد کرد و اعلام داشت در امور پکن دخالت نکنید و به فکر خودتان باشید.

به گزارش تحریریه، تارنمای خبری «راشا تودی» در گزارشی نوشت، چین به درخواست گروه ۷ مبنی بر توقف حمایت پکن از روسیه در بحبوحه تحریم‌های گسترده غربی پاسخ داده و اعلام کرده است که این کشور موضع و سیاست خود را بر اساس «اصل موضوع» تعیین می‌کند و هفت کشور عضو به جای دخالت در امور داخلی دیگر کشورها باید بر روی سیاست خود تمرکز کنند.

این بیانیه پس از آن صادر شد که وزرای خارجه گروه هفت (G۷) شامل ایالات متحده، آلمان، ایتالیا، کانادا، بریتانیا، فرانسه و ژاپن، در اعلامیه ای از پکن خواستند «قاطعانه» از روسیه بخواهد که اقدامات خود را متوقف کند. ضمن آنکه چین هم در میانه جنگ در اوکراین، از ارائه کمک های اقتصادی و نظامی به کرملین خودداری کنند.

این گروه همچنین تاکید کرد که چین از حاکمیت و استقلال اوکراین حمایت کند و از روسیه بخواهد که حمله نظامی خود به اوکراین را متوقف کند.

در ادامه این بیانیه طولانی به پکن هشدار داده شد که «به روسیه در جنگ تجاوزکارانه علیه اوکراین کمک نکند، تحریم‌های اعمال شده علیه روسیه را تضعیف نکند و اقدامات روسیه در اوکراین را با استفاده از دستکاری اطلاعات یا اطلاعات غلط توجیه نکند».

«ژائو لیجیان» سخنگوی وزارت امور خارجه چین در واکنش به این اقدام گروه ۷ در یک کنفرانس مطبوعاتی با انتقاد شدید از خواسته‌های آن ها  از کشورهای گروه ۷ خواست تا از اعمال تحریم‌های غیرقانونی و تحریک سایر کشورها دست بردارند و در عوض بر سایر مسائل مهم جهانی و داخلی خود تمرکز کنند.

وی عنوان داشت: ما از کشورهای G۷ می‌خواهیم که واقعاً بر صلح و توسعه در سراسر جهان تمرکز کنند، از اعمال استانداردهای دوگانه یا حتی چندگانه خودداری کنند، از ارسال هواپیماها و کشتی‌های نظامی به مرزهای سایر کشورها با یا بدون دلیل برای نشان دادن قدرت خود دست بکشند.

ژائو همچنین تاکید کرد که هفت کشوراز دخالت در کشورهای دیگر برای سازماندهی «انقلاب‌های رنگی» دست بردارند و از اعمال تحریم‌ها علیه کشورهای مستقل با استفاده از «صلاحیت فراسرزمینی» خودداری کنند.

گفتنی است گروه ۷ همچنین با ابراز نگرانی در مورد دخالت چین در اوضاع دریاهای چین شرقی و جنوبی، به پکن توصیه کرد از تهدید، اجبار، اقدامات ارعاب‌کننده و استفاده از زور پرهیز کند و به ناظران بی‌طرف اجازه دسترسی به سین‌کیانگ و تبت را بدهد. این گروه همچنین خواستار صلح و ثبات در تایوان شد.

China tells G7 to mind its own business

دولت چین همچنین این اظهارات را مداخله فاحش در امور داخلی خود تلقی کرد و تصریح کرد بیانیه های گروه ۷ به طور جدی هنجارهای اساسی روابط بین الملل را نقض می کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه چین تاکید کرد: امور مربوط به تایوان، سین‌کیانگ، تبت و هنگ‌کنگ صرفاً امور داخلی چین است و هیچ‌گونه دخالتی از سوی هیچ نیروی خارجی قابل پذیرش نیست.

سخنگوی سفارت چین در بریتانیا هم اعلام کرد: گروه ۷ هیچ حق و صلاحیتی ندارد تا در مورد امور داخلی چین اظهارنظر کند. دولت چین از اعضای گروه ۷ می‌خواهد به جای حمله به سایر کشورها، مداخله در امور داخلی آن ها و ایجاد مشکل در همه جا، امور کشور خود را مدیریت کنند، به مسائل حقوق بشری خود بپردازند و اقدام جدی را برای برقراری صلح در اروپا انجام دهند.

پایان/

۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۰۰:۲۸
کد خبر: 19118

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 1 =