جهان در آستانه استفاده از سلاح هسته‌ای کوچک

«عبدالباری عطوان» گفت تلاش غربی ها برای استفاده از سلاح هسته ای کوچک در اوکراین و نسبت دادن این اقدام به نیروهای روسیه، جهان را در آستانه رخ دادن حوادث مصیبت بار هسته ای قرار می دهد.

به گزارش تحریریه، «عبدالباری عطوان» تحلیلگر سرشناس جهان عرب و سردبیر روزنامه «رای الیوم» در «یوتیوب» عنوان داشت آخرین خبرها حاکی از آن است که روسیه شهرهای دونباس و خرسوف و ماریوپل را به کنترل خود درآورده است و حدود یک هزار و ۹۰۰ تن از سربازان اوکراینی در برابر نیروهای روسیه تسلیم شده اند.

این یک تحول بسیار مهم است زیرا روسیه ۱۵۰ هزار سرباز و اوکراین هم ۳۵۰ هزار سرباز در این جنگ مورد استفاده قرار داده اند. همزمان در حالی که اروپایی ها و آمریکا حتی یک سرباز هم به این جنگ نفرستادند آنها اوکراین را تحریک و وارد جنگ کردند اما اکنون مردم این کشور را رها ساخته اند. روسیه مرحله نخست جنگ را با موفقیت پشت سر گذاشته است و با به کنترل در آوردن دونباس از راه زمینی به شبه جزیره کریمه هم دسترسی پیدا کرده است.

عطوان افزود: ناتو در حال گسترش است و کشورهای سوئد و فنلاند هم تلاش می کنند به ناتو ملحق شوند. از این رو، بحران آغاز شده است.

این در حالی است که ریگان و گورباچف به توافق رسیده بودند که در قبال انحلال پیمان ورشو، سازمان ناتو به سمت شرق گسترش نیابد. اکنون با درخواست رسمی فنلاند و سوئد برای ملحق شدن به ناتو اوضاع تغییر کرده است. این موضوع روسیه را به طور تمام عیار تحریک می کند.

 فنلاند ۱۴۰۰ کیلومتر مرز مشترک با روسیه دارد. روسیه در برابر چنین اقدامی ۱۴ پایگاه نظامی در مرزهای خود با فنلاند و در نزدیکی سوئد تاسیس خواهد کرد زیرا پیوستن فنلاند و سوئد به ناتو تهدیدی برای روسیه است.

رهبران کشورهای عضو ناتو در یک نشست سری به توافق رسیده اند که به یک پیروزی راهبردی در مقابل روسیه دست یابند و روسیه و پوتین را تحقیر کنند. این در حالی است که وزیر دفاع روسیه گفته است اگر کشورهای غربی، روسیه را هدف قرار دهند روسیه با کشورهای غربی مقابله خواهد کرد.

UK 'must prepare for Russian nuclear attack and dust off Cold War plans'

به گفته عطوان، دکترین نظامی ارتش روسیه بر این پایه استوار است که اگر امنیت وجودی روسیه تهدید شود این کشور از سلاح هسته ای استفاده خواهد کرد. این نگاه نیز به معنای شروع یک جنگ جهانی است. اکنون غربی ها تلاش می کنند از سلاح هسته ای کوچک در اوکراین استفاده کنند و نیروها و مردم اوکراین را به خاک و خون بکشند و دوباره ادعا کنند که روسیه از سلاح هسته ای استفاده کرده است تا بهانه ای برای دخالت نظامی داشته باشند.

در چنین شرایطی است که جنگ جهانی سوم به شکل یک جنگ هسته ای آغاز خواهد شد. پس مراقب باشیم که جهان در آستانه رخ دادن حوادث مصیبت بار هسته ای است.

پایان/

۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۵
کد خبر: 19226

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 1 =