موفقیت خیره‌کننده پکن-مسکو در تجارت با ارز ملی

از زمانی که روسیه و چین دلار آمریکا را به نفع ارزهای ملی کنار گذاشتند، تجارت روبل و یوان در سه ماه گذشته بیش از ۱۰ برابر شده است.

به گزارش تحریریه، تارنمای شبکه خبری «راشا تودی» نوشت روسیه و چین همچنان رویکرد خود برای حذف دلار آمریکا از مبادلات دوجانبه را دنبال می کنند و در همین راستا حجم مبادلات دوگانه روبل-یوآن در سه ماه گذشته ۱۰۶۷ درصد افزایش یافته و به نزدیک به ۴ میلیارد دلار رسیده است.

بر اساس آمار و اطلاعات بلومبرگ، حدود ۲۵.۹۱ میلیارد یوان یا ۳.۹ میلیارد دلار تا کنون در ماه مه در بازار نقدی مسکو با روبل مبادله شده است که در مقایسه با حجم ثبت شده در ماه فوریه یعنی زمانی که روسیه عملیات نظامی خود در اوکراین را آغاز کرد، دوازده برابر افزایش یافته است.

 این افزایش مبادلات با ارز ملی با افزایش ارزش روبل به بالاترین سطح پنج سال اخیر در برابر یوان و دلار آمریکا همزمان شده  است.

Ruble-yuan trade soars over 1,000% - Bahrainso Highlight

در همین حال، حجم مبادله دوتایی دلار-روبل هم به پایین‌ترین سطح خود در یک دهه گذشته رسیده است. ارزش روبل بین اوایل ماه مارس تا اواخر ماه مه ۱۱۸ درصد در برابر دلار افزایش یافت.

در این شرایط گفته می شود که سپرده‌های یوان جایگزین دلار و یورو در بانک‌های روسیه می‌شوند.

«یوری پوپوف» استراتژیست ارز و نرخ در Sberbank CIB، بر این باور است که بازیگران اصلی در بازار یوان-روبل، شرکت‌ها و بانک‌ها هستند، اما علاقه فزاینده‌ای از سوی سرمایه‌گذاران خرد نیز برای معامله با ارزهای ملی وجود دارد.

خروج دسته جمعی برندهای بین المللی از کشور تحریم شده روسیه، شرکت های روس را وادار کرده است که به کالاهای چینی روی آورند تا جایگزین واردات غربی شوند. همین تحولات موجب می شود تا یوان چین انگیزه جدید بیشتری را برای بین المللی شدن پیدا کند، آن هم درست زمانی که تنش های فزاینده ای بین واشنگتن و پکن جود دارد و ممکن است موجب کند شدن این روند شود.

پایان/

۱۲ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۱
کد خبر: 19469

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 12 =